Het paradijselijke Zuiden van Thailand:-) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Het paradijselijke Zuiden van Thailand:-) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Het paradijselijke Zuiden van Thailand:-)

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

07 Mei 2016 | Thailand, Chiang Mai

Vrijdag: Phnom Penh naar Phuket.

Vrijdag samen met Thailana om 05.45 met de tuktuk naar het internationale vliegveld van Phnom Penh vertrokken. Puur toeval hebben we dezelfde vlucht naar Bangkok, vanwaar ik verder vlieg naar Phuket. We waren al eerder door tuktukchauffeurs gewaarschuwd op onze spullen te letten, aangezien scooterrijders nog wel eens proberen je tas uit de tuktuk te grissen of iets uit je handen, aangezien ze sneller zijn dan de tuktuk. En inderdaad, Thailana was onderweg wat foto's met zijn mobiel aan het maken en vanuit het niets probeerde een scooterrijder hem uit zijn handen te grijpen. Gelukkig had Thailana zijn mobiel goed vast, dus mislukte het en ging de scooterrijder er snel vandoor. Het ging dus gelukkig goed, maar wel een waarschuwing zelfs dan goed op je spullen te letten. Eenmaal bij het vliegveld ging het inchecken en de security redelijk snel. Ik had een plekje bij het raam, dus kon ik mooi een foto maken bij vertrek. Thailana zat een aantal rijen achter mij, maar niet alle stoelen waren bezet dus konden we bij elkaar gaan zitten. De vlucht duurde een uurtje, dus voor we het wisten waren we alweer in Bangkok. Hier Thailana gedag gezegd en door voor mijn 2e vlucht. Meteen een nieuw Thais visum gekregen, dat was makkelijk geregeld. Op het vliegveld wat te eten gehaald, die prijzen hier liggen toch echt een stuk lager dan Cambodja. En vervolgens op de vlucht naar Phuket gestapt. Top weer een plekje bij het raam. Zeker de moeite waard want eenmaal vlak bij Phuket leverde dit prachtige uitzichten op over de diverse eilandjes in de strakblauwe zee. Dat belooft veel goed voor komende periode in het zuiden! Eenmaal aangekomen een ticket voor de minivan naar Patong Beach gekocht. Phuket is toeristisch en Patong Beach is al helemaal een van de toeristische stranden. Tja als ik hier toch kort verblijf voor ik verder trek dan dompel ik me er ook maar in onder. Het was even wachten tot de minivan vol zat, eerder vertrekt die niet. Het was nog een stukje rijden, maar dat was niet erg. Overal om me heen was het eiland supergroen en bergachtig. De rit ging dan ook over enorm steile slingerwegen. De motors hier moeten wel flink vermogen hebben wil je sommige wegen omhoog rijden zeg. Tussendoor stopte we bij het minivan gebouwtje om onze verblijfsadressen door te geven. Tevens werden hier al boottickets etc aangeboden om verder naar de volgende eilanden te varen. Ik was eerst wat huiverig, maar de prijzen klonken redelijk met wat ik al op internet gelezen had. Dus maar een open ticket gekocht naar koh phi phi en om daarna tevens nog verder te trekken. Iedereen werd vervolgens netjes bij zijn/haar accomodatie afgezet. Ik had een hostel geboekt aan het strand. De weg oversteken en je loopt zo de zee in op enkele tientallen meters. Top! Volgens degene van het hostel was de prijs van mijn open ticket een goede deal geweest. Fijn. Snel mijn spullen op de dorm gedumpt, waar ik maar met 2 andere lag. Lekker rustig dus. En toen uiteraard hup bikini aan, handdoek mee en op naar de zee. Het water was heerlijk lauw. Je kon een heel eind de zee in lopen terwijl je nog kon staan. Af en toe kwam er een hoge golf voorbij om in mee te deinen. Op het strand in de zon was het goed vol te houden door een constant koel briesje. Wel verradelijk natuurlijk, dus goed insmeren. Benieuwd hoe lang dat goed gaat.. De drukte betreft toeristische plek op het strand viel me enorm mee. Het is een langgerekt strand, dus alles verspreid zich ook wel, maar je had echt alle ruimte. Soms kwam er een jetski voorbij en meerdere parasailers achter een speedboot. Na nog wat zonnen begin van de avond in het hostel het zand van me afgespoeld en toen opzoek gegaan naar wat eten. Iets verderop was er een grote binnenplaats met diverse straatkraampjes aan de buitenkant en tafels en stoeltjes in het midden. Helemaal goed. Vervolgens naar Bangla walking street gelopen een eind verderop. Hier zou ik met een philipijns stel uit de minivan een drankje doen bij een cafe, maar jammer genoeg konden we elkaar niet vinden. Op deze straat zaten meerdere winkels, cafes, restaurants, clubs, etc. Met overal schreeuwerige reclames en uithangborden. Tevens werd je vaak aangesproken voor goedkope drankjes, tattoos en jawel..pingpongshows. Deze straat was superdruk en hier kwam het hele toeristische verhaal dus om de hoek kijken. De reden om snel verder te trekken weg van Phuket. Na wat rondgewandeld te hebben terug gegaan naar het hostel om vast een accomodatie op op koh phi phi te reserveren. Een kleiner eiland die helaas ook behoorlijk toeristisch is, maar erg mooi miet zijn. De prijzen liggen daardoor hoger, maar uiteindelijk toch iets betaalbaars kunnen vinden. Vervolgend hup mijn gordijntje dicht. Ik lig weer in een soort bedstee stapelbed, superruim en veel privacy dus mij hoor je niet klagen.

Zaterdag: Phuket naar Koh Phi Phi.

Zaterdag uitgeslapen, aangezien ik rond 12u wordt opgepikt om naar de boot te worden gebracht aan de andere kant van het eiland. Rond 10u bij de supermarkt om de hoek vast genoeg drinken en lunch gehaald en toen op het strand een restaurantje gezocht voor ontbijt. Bananapancake met honing, onder de palmbomen, uitzicht op zee met een briesje. Goed begin van de dag! Nog even over het strand gelopen en toen weer op naar het hostel. De minivan was mooi optijd en zat al goed vol. Zo'n kleine 40 minuten later kwamen we aan bij de pier waar de boot al klaarlag. Eerst mensen er af en toen wij er op. Binnen stonden luxe stoelen op een rijtje, dus snel bij een raam plekje gaan zitten en toen wachten tot de boot vol was om te vertrekken. De tocht duurde zo'n 1.5u In de verte zagen we opeens mooie kalkstenen rotsen opdoemen vol met bomen, daar moesten we zijn. Eenmaal op Kho Phi Phi was het even zoeken naar mijn hostel, maar uiteindelijk toch nog vrij snel gevonden. Bikini aangetrokken, klaar voor een duik..nergens mensen in het water? Bleek het water nu laag te staan, sochtends stond het hoger, grr dat schoot dus niet op helaas. Toen maar een rondje over het eiland gelopen. Alles is redelijk op wandelafstand. Met in de kern veel winkeltjes, restaurantjes, etc. Verder zijn er twee grotere stranden aan weerszijde van het eiland. Met bij beide vele kleine longtailbootjes. Er zijn wat centrale paden aangelegd met gele stenen en ernaast rood. Dus om de weg niet kwijt te raken: follow the yellow brick road! Er worden hiervooral veel (halve) dagtours aangeboden naar diverse kleine eilandjes en strandjes in de buurt. En verder diverse duikcursussen. Me bij diverse plekjes maar georienteerd op de mogelijkheden en de prijzen. Veel tours zijn redelijk hetzelfde, gezien er een aantal hotspots zijn hier. Vooral maya bay, bekend van de film 'the beach' met Leonardo Sicaprio. Uiteindelijk een tour gevonden die de beste prijs bood. Dus morgen ga ik de hele dag op pad met een klein groepje in een longtailboot langs diverse eilandjes en snorkelen. De eilandjes zullen wel afgeladen vol zijn met alle tours die dezelfde plekken langsgaan, maargoed dan maar proberen door alle toeristen heen te kijken. Savonds langs het strand een curry gegeten, de meest flauwe/smakeloze tot nu toe..wat een teleurstelling. Dat kan morgen hoe dan ook alleen maar beter. Eenmaal terug op de kamer met 2 kamergenootjes gesproken en wat verhalen en tips uitgewisseld. En nu vol afwachting wat de tour morgen allemaal gaat brengen.

Zondag: Koh Phi Phi - Bootexcursie strandjes/snorkelen.

Zondag lekker ontbeten met een mangopancake van een straatkraampje. Vervolgens om 10u verzameld bij het kraampje waar ik de excursie had geboekt. Er kwamen al wat meer mensen aangewandeld en ik raakte al snel in gesprek met Bas die ook optijd daar was. Torn iedereen er was, ongeveer 20 personen, liepen we naar een wat grotere longtailboot. We kregen meteen een boterham met marmite, maar die sloeg ik even over, en een fles water bij vertrek. In de groep zaten verder engelsen, brazilianen, portugezen en italianen. Het eerste stoppunt was sharkpoint om te gaan snorkelen. Trappetje werd aan de rand vd boot gehangen, we kregen allemaal een bril met snorkel voor de rest van de dag..en toen dive in! Het water was heerlijk van temperatuut en echt ontzettend helder. Veel plekken langs de kust zijn niet zo diep dus kon je vanuit de boot de bodem al zien. Ik had nog nooit gesnorkeld, dus meteen een hele ervaring rijker. Er zwommen diverse blauwgeel gekleurde vissen om ons heen en wat dieper bij het koraal zwommen wat grotere, ronde, dunne vissen in diverse kleuren. Een goed begin! Na een klein halfuurtje weer de boot in geklauterd. Een aantal mensen hadden blijkbaar wel kleine haaien gezien..wat een pech voor mij, maar niks aan te doen. De volgende stop was bamboo beach, niet dat er ergens bamboe te bekennen was..Het strand was hier mooi wit, met diverse palmbomen. We moesten een stukje klauteren om er te komen langs nog wrakstukken van een storm uit 2014. Koh Phi Phi is overigens het eiland waar de tsunami was geweest. Op bamboo beach kregen we een uur, dus met Bas rondgewandeld en nog wat gesnorkeld. Vooral veel kleine zilveren visjes te zien. Wat gedronken en weer op de boot. Bij musquito beach wederom gesnorkeld, de plekjes werden steeds mooier. Het koraal was hier vooral mooi en wat dieper ook. Je keek hier ook mooi uit op kalksteen rotsen die uit de zee staken. Op de boot zag je ook telkens in de verte weer eilandjes met zulke rotsen opduiken. Heel indrukwekkend als je er vlak langs vaarde zo hoog dat sommige rotsen zijn. Next stop was monkey beach. Ik was een beetje huiverig over verhalen van brutale aapjes, maar er zaten er gelukkig maar een aantal. Eentje droeg een kleine baby op de buik, erg schattig. Opzich bleven ze op veilige afstand en renden wat over het mooie strand. Echter waren er uiteraard ook weer stomme toeristen met zakjes chips etc die de aapjes lokte en uitdaagde. Dat vond ik dan weer zielig. Duurde alsnog niet lang voor de aapjes het eten uit hun handen gristen natuurlijk. Hierna vaarden we nog langs wat hoge rotsen en in een prachtige baai rond omlijst met groene kalksteenrotsen. Wat verderop maakte we nog een snorkelstop. De mooiste van de dag met diverse vissen en prachtig koraal met vele grote zwarte zee egels. Oppassen dus voor de voeten! Je kon mooi diep kijken en alle visjes van het koraal zien eten. Op een gegeven moment kwam er weer een school blauwgele vissen langs die je aan alle kanten voelde kriebelen, brrr. En tenslotte op naar onze laatste bestemming: Maya Bay. Ook wel bekend van de film 'the beach' met Leonardo Dicaprio. Die liep er helaas niet meer rond, dus namen we genoegen met de baai zelf. Om er te komen moesten we eerst een stukje klimmen in touwnetten en toen nog een stukje lopen. Maya Bay is een ontzettend grote rondomsloten baai waar aan de voorkant de ronde kalksteenrotsen die de baai omsluiten net niet bij elkaar komen, waardoor je er tussendoor kan kijken de zee op. Hier was de zon bezig met ondergaan. Iets verderop na wat geklauter door het water was een wat kleiner strandje waar diverse stenen en schelpjes aan touwen en lianen aan takken hingen. Na een uurtje rondgewandeld te hebben weer in de boot om op zee van het laatste stukje zonsondergang te genieten en toen was het weer tijd terug te varen naar Koh Phi Phi. In het hostel weer schoon gedoucht met al het zand overal. Mijn rug was niet zo blij, of ik niet zo blij met mijn rug..Want waar ik al bang voor was, in de zon, snorkelen, water in, water uit..daar viel niet tegenop te smeren met de zonnebrand. Meerdere pogingen gedaan maar het mocht niet baten. Achjaa het kan roder, dus wellicht heeft het een klein beetje geholpen. In de dorm was er een nieuw nederlands meisje gearriveerd die met nog 3 andere uit een andere kamer ging eten, dus daar ben ik bij aangehaakt. We gingen eten bij een Italiaan, maar gelukkig hadden ze ook een kleine thaise kaart. Echt lekkere saus met kip, groenten, cashewnoten en rijst. Dat ging er wel in na zo'n lange dag op het water. Daarna wat langs het party strand gelopen, waar voor een bar net een vuurshow bezig was met van die brandende stokken en ballen aan kettingen die ze alle kanten op gooien, slingeren, draaien, etc. Spectaculair om te zien. Er deden ook een paar jongetjes van zeker jonger dan 10 jaar mee. Bij ons niet voor te stellen. Daarna bij een soort rooftopbarretje nog een drankje gedaan en een beetje gedanst. Rond 12u zelf weer richting hostel gegaan om nog wat op te zoeken voor vertrek morgen naar Krabi en toen gaan slapen. Ik lag heerlijk diep te slapen, tot er op een bepaald moment iets zwaars half op mijn gezicht en borst belande. Ik had geen idee wat er gebeurde dus was in het donker met mijn hand naar mijn lichtknopje aan het zoeken. Ik voelde ook al klamme lakens..wat was dit? Eindelijk het lichtknopje gevonden. Zat er een stomdronken engels meisje in natte bikini op mijn bed..om half 5 snacht, echt heel fijn. Dus ik vragen of ze wel op de goede dorm was en dat dit mijn bed was. Rustig, want er viel toch weinig te praten in haar toestand. Na wat gebrabbel dat dit haar dorm was en ze even moest zitten om te relaxen strompelde ze naar haar bed tegenover mij en ging gelukkig daar languit op liggen. Wat betreft vooroordelen over Engelsen, je ziet overal inderdaad veel engelsen die hier vooral zijn om dronken te worden. Niet drinken, maar naar eigen zeggen ook dronken te worden. Ieder zijn ding, maar het valt wel op dat het een bepaald slag engelsen zijn. Toen gelukkig weer vrij snel in slaap gevallen.

Maandag: Koh Phi Phi naar Krabi-town.

Maandag wat uitgeslapen en toen rond half 10 geprobeerd enigszins stil mijn tas in te pakken. Aangezien ik alles onderverdeeld heb in plastic tasjes kraakt dat nu eenmaal helaas. Duurde niet lang of er kwam al overdreven luid gezucht vanuit het bed tegenover mij..de Engelse. Ik trok me er niks van aan, want ja ik moest wel. Niet veel later kreeg ik de chagarijnige sneer om stil te zijn. Nou toen was ik er klaar mee..gezegd dat zij wel de laatste was om een opmerking te maken na midden in de nacht nat en dronken bovenop me te komen zitten. Tegen de rest die in bed lag gezegd dat ik probeer zo stil mogelijk te doen en sorry als ik stoorde, maar dat dit niet voor haar geldde. Het nedelandse meisje lag er ook nog en zei dat ze juist vond dat ik redelijk stil was en het tenslotte ook later op de ochtend was, dus gewoon moest kunnen. De Engelse draaide zich geirriteerd luidzuchtend om nog vaag wat verwensingen uitsprekend. Ik heb er verder maar genegeerd, maar mij na zo'n nacht aanspreken dat laat ik niet over me heen lopen. Zo ver mijn ervaring met engelsen hier. Na uitgecheckd te zijn wilde ik nog naar het viewpoint lopen hier. Zo'n ruime 2.5km omhoog. Bij een supermarktje wat te eten en drinken gehaald en toen op pad...pfff wat een klim! Er lag het eerste deel nog een weg en daarna een zandpad de berg op omhoog. Wel mooi tussen al het groen. Maar de wegen waren zo steil, je moest echt op de bal van je voet omhoog. Het gekochte water was zeker geen overbodige luxe. Je moest er wat voor over hebben! Onderweg stonden hier en daar tussen de bomen langs de weg wat hutjes waar ook mensen woonden. Soms kwam er iemand op een scootertje langs. Het laatste stuk moest je een kleine bijdrage betalen om de boel schoon te houden en toen kon je het kaatste stukje de trap op omhoog. Dit moest je ook al betalen bij aankomst op het eiland. Zo hebben ze telkens wel iets..maar er valt zeker wat voor te zeggen. Eenmaal boven was het uitzicht de klim meer dan waard! Er zaten al meerdere toeristen op een rots van het uitzicht te genieten. Het eiland is eigenlijk in twee eilanden verdeeld die aan elkaar vast zitten door een zandstrook met aan weerszijde 2 stranden. Het ene deel van het eiland waar ik zit is bewoond, het andere deel niet. Deze verbinding kon je goed zien van boven. Ook op een rots gaan zitten om nog wat te eten en te drinken en energie op te doen voor de weg naar beneden. Er ging net nog een andere jongen naar beneden dus samen via een ander pad met vele trappen naar beneden gewandeld. Stuk fijner dan omhoog. Nog een klein rondje over het eiland gewandeld en toen nog even in het hostel gezeten, waar ik ook mijn backpack nog op moest halen, en toen weer richting pier gewandeld met alle spullen voor de boot. De tocht richting Krabi duurde een kleine 2u, met onderweg ook weer mooie uitzichten op diverse kalksteenrotsten. Eenmaal bij de pier van Krabi met 4 anderen een minivan taxi gedeeld. Ze vroegen eerst erg veel voor het kleine stukje naar de stad, maar toen we zogenaamd gingen wandelen kwam er al snel een taxi langs die ons voor minder wilde meenemen. Mooi voor mijn hostel afgezet. Hogwarts hostel voor alle mede nerds onder mij;p Erg netjes allemaal en inderdaad met een paar kleine hogwartsaccenten, die een niet kenner waarschijnlijk niet eens zo zal opmerken. In de dorm lig ik momenteel met 3 jongens, niet alle bedden zijn bezet. Met een duitse jongen eerst richting nightmarket gelopen, maar het eten zag er niet zo super uit, lag er allemaal alwel een poosje zo te zien. Dus wat verder gelopen langs de rivier en daar stonden ineens meerdere straatkraampjes met tafels en stoeltjes op een rij, dus toen daar tussen de locals gaan zitten. Ik nam de verder niet gespecificeerde curry met kip. Ik vroeg nog erbij of die niet spicey was en dat was okee volgens de mevrouw...maar ik had al mijn twijfels en inderdaad, Spicey!!! Pff ik kon het gelukkig wel opeten met een watermelonshake ernaast om het pittige weg te spoelen. Alles stond in ieder geval meteen open..fijn voor mijn verstopte neus. Eenmaal blij dat ik het bijna helemaal had opgekregen zijn we via een klein rondje door de stad weer teruggelopen. Toen met wat flyers in de hal en mijn vooropgezochte informatie georienteerd voor mijn daginvulling van morgen. In de dorm ligt ook een Nederlandse jongen die nog wat handige tips kon geven. Na alles uitgezocht te hebben een heerlijke frisse douche genomen en toen hop mijn hoge stapelbed in. Wederom met een gordijntje voor de privacy, echt ideaal.

Dinsdag: Krabi town - Tiger Cave Tempel.

Dinsdag ontbeten in het hostel, toch wel erg makkelijk als dat erbij inzit. Vervolgens nog wat te eten gehaald als lunch voor onderweg en genoeg drinken. Om de hoek bij de taxistandplaatst een taxi genomen, met bankjes in de laadbak waar meerdere mensen konden zitten. Op naar de tiger cave tempel. Ik had al gehoord dat je waarschijnlijk in de buurt afgezet zou worden en het laatste stukje een scootertaxi moest nemen, dat bleek te kloppen. Een scootertaxi is niet mijn eerste keus als er ook normale taxi's of tuktuks rijden, maargoed dan heb ik dat ook maar meegemaakt. Hij reed gelukkig rustig aan en dan was het best relax achterop met een briesje door je haar. In de verte op de top van een berg kon ik de gouden boedha al zien schitteren. Ik was al gewaarschuwd voor een pittige klim van ruim 1200 treden. En als ik die berg zo zag beloofde het een hele tocht te worden. Beneden bij de ingang afgezet, hier stonden verschillende chineesachtige tempels met versierde neptijgers en draken ervoor. Iets verderop begon de trap om omhoog te gaan. Die ging meteen enorm steil omhoog en dat bleef ook zo tot de top. Ik kon het na de eerste paar treden al goed in mijn benen voelen, dit werd afzien! De treden begonnen klein en onregelmatig, maar al snel waren de treden erg hoog en smal, dus moest je grote passen omhoog maken. Om de zoveel treden was er een klein plateautje van ongeveer 1,5 bij 1,5 voor de volgende trap begon. De plekken waar iedereen stond uit te puffen en te drinken. Het gutste bij iedereen langs het hele lichaam. Wat lager in de klim zat op een van de plateautjes een groep apen..Cheeky Basterds. Een liep al rond met een zonnebril en een ander met een flesje drinken. Sommige mensen pakten ze bij de benen vast. Ik hoopte veilig te kunnen passeren en aangezien meerdere mensen zich hier ophoopten kon ik mooi met een groepje snel er langs en ging het goed. Onderweg kwam ik twee stellen tegen, een uit Canada en een uit Brazilie. Daarmee ben ik met de nodige stops tussendoor omhoog geklommen, onszelf en elkaar aanmoedigend. Het Canadese stel was hun 2liter waterfles verloren aan de apen toen ze hem even een seconde hadden neergezet. Een aap had hem al snel weggegrist, er een gat in gebeten en uit gedronken. Ze probeerde hem nog terug te pakken,maar na agressief gebrul van de aap zich maar gewonnen gegeven..die kregen ze niet meer terug. Dus die kregen wat water van mij en het andere stel. Uiteindelijk na een pittige klim van 45 minuten boven gekomen. Dat hadden we nog best snel gedaan, ikhad gelezen op een uur te rekenen. Eenmaal boven was het uitzicht rondom erg mooi. Je keek uit op dorpjes in het groen, een riviertje, platteland en natuurlijk kalkstenen bergen. De boedha was niet spectaculair; same, same, but different zoals ze hier zeggen en veel reizigers als grapje gebruiken als ze elkaar onderling tips geven. Tevens liepen er twee zwerfhonden rond, die tref je werkelijk op de meest onverwachte plekken aan overal. Ongeveer tegelijk met ons kwam een Engelse jongen, Keith, boven. Daar raakte ik mee aan de praat en ben ik na een lange rust mee naar beneden geklommen. Veel klimmers omhoog die aan het uitpuffen waren succes wensend. Beneden wat gedronken en nog wat rondgelopen daar. Toen wilde we een taxi terug pakken, maar die vroegen wederom te veel voor het korte stukje, ongeveer 6-8km buiten de stad. Wij noemde een redelijke prijs, maar die weigerden ze. Toen zijn we maar gaan lopen, werkt bijna altijd, en inderdaad nog geen 100 meter verder reed er al een taxi naast ons die zei dat onze prijs goed was en ons meenam. Hier zat Loes al achterin waarmee we uiteraard spraken. Eenmaal terug in Krabi town om 19u bij een lelijk kunstwerk langs de rivier afgesproken om te gaan eten. Vervolgens met Loes langs nog een paar winkeltjes gestruind en langs de rivier, waarna we ieder naar ons eigen hostel gingen om op te frissen. Daar kwam net de Nederlandse jongen, Jesper, uit mijn dorm ook net terug, dus die ook uitgenodigd voor het eten. Savonds dus weer gaan eten bij de straatstalletjes. Loes had ook nog Rosie uit Engeland mee vanuit haar hostel. We namen eerst wat te drinken en springrolls. Toen kwam er een jongen alleen aanlopen om daar te eten, dus die vroegen we er meteen bij. Julian uit Duitsland. Prima curry gegeten deze keer, niet spicey haha. Vervolgens kwam Daniel uit...? er ook nog bij die Loes ook in haar hostel had ontmoet. Na het eten haalde we nog sticky rice (met kokosmelk) en mango als toetje. Toen bij hun hostel nog met zijn alle een drankje gedaan en een deel vd groep aangemoedigd met beerpong. Eind vd avond weer met Jesper terug naar ons hostel gelopen iets verderop.

Woensdag: Krabi town naar Ao Nang beach - uitstapje Railaybeach.

Woensdagochtend mijn spullen weer gepakt en in het hostel met Jesper ontbeten. Vervolgens op naar Ao Nang beach. Ik wilde met de local bus, dus aan een meneer gevraagd aan welke kant van de weg ik moest staan langs de weg voor die richting en toen, wachten maar. Er waren al meerdere taxi's en minivans die stopten en vroegen waat ik heen moest, maar die vroegen veels te veel. Een minivan chauffeur was zo aardig me te verwijzen naar een stoplicht iets verderop, wat blijkbaar de officiele soort bushalte was. Volgens mij stopt 'ie alsnog wel overal als je, je hand opsteekt, maargoed toch maar die kant op gelopen aangezien het niet zo ver was. Niet veel later kwam de bus er ook al aan. Die was niet zo vol. De rit naar Ao Nang, ongeveer een halfuurtje, was erg mooi. Overal langs de kant van de weg torende hoge groenbegroeide kalksteenrotsen op. Die blijven indrukwekkend om te zien. De buschauffeur stopte mooi voor mijn hostel, ideaal. Binnen snel inhecheckt, mijn grote backpack gedumpt en op naar het strand, zo'n 200 meter verderop. Hier meteen een retour bootticket gekocht naar Railay beach iets verderop. Met meerdere mensen moesten we wachten, tot er genoeg waren om de boot te vullen. Hier kwam ik meteen al in gesprek met Viktoria uit Oostenrijk. Die was ook alleen, dus besloten de dag samen door te brengen. Toen hup tot je middel het water in om in de longtailboot te klimmen. Ieder zijn tassen optillend om die droog te houden. Eenmaal aangekomen op railay east besloten verder te lopen en daar te eindigen. Er zijn meerdere strandjes en grotten op loopafstand. Dus via railay west naar een strandje met grotten gelopen. Wederom wat aapjes hier en daar die al de nodige flesjes hadden, dus daar maar snel langs gelopen. In de grotjes op het strand stonden diverse houten piemels op en rondom een altaar voor vruchtbaarheid enzo. Zag er kleurrijk uit in de grot. Eerst even wachten met foto's, aangezien een Chinees gezin zichzelf in diverse samenstellingen op de foto zetten. Het meisje had alleen de snorkel nogal raar in haar mond, dus of dat nou de meest charmante foto's waren in zo'n grotje met piemels overal..goed, jullie snappen het beeld. Daar eerst heerlijk op het strand gelegen die wat kleiner en schaduwrijk was door de hoge rotsen. Deze staken ook rondom de stranden weer ver uit het water en maakte deze plek zeker tot een van de hoogtepunten in het zuiden. Echt het paradijselijke idee als je aan de eilanden in Thailand denkt, prachtig. Er werd hier ook veel geklommen door duidelijk geoefende klimmers, dit zag er spectaculair uit en erg knap tot hoe hoog ze konden klimmen. Eigenlijk wilde we naar een lagune, maar die bleek alleen bereikbaar door supersteil langs een rotsachtig en modderig stuk omhoog en daar omlaag te klimmen. Er hing wel een touw bij, maar het zag er nogal tricky uit en er ging ook niemand omhoog. Uiteindelijk helaas de lagune dus toch maar over geslagen. Via railay west waar veel mangrovebomen in het water stonden weer naar railay east gelopen en ons daar gesetteld voor de rest van de middag. Zwemmen, zonnen, muziekje, wat eten en drinken..oftewel heerlijk luieren. Vlak voor de laatste boot weer terug ging naar Ao Nang om 18u nog een drankje gedaan, terwijl de zon al begon te zakken. Wachtend op de boot Andrew uit Amerika ontmoet die ook mee moest. Daarmee weer eenmaal terug in Ao Nang, zo'n 10 minuutjes varen, de zonsondergang bekeken vanaf het strand. Vervolgens met zijn 3e een restaurantje gezocht. Het meeste hier is wat prijziger. (Lees: voor Thaise begrippen dan). Dus bij de meeste restaurants konden we wel wat van de prijs af praten, maar we gingen voor goedkoop. Bij een soort overdekt straatkraampje omgetoverd tot restaurantje uieindelijk pad thai gegeten. We hadden alle 3 erg honger, dus dat ging er snel in. Toen afscheid van Viktoria genomen die daar in de buurt haar hostel had en met Andrew terug gelopen, die in dezelfde straat moest zijn als mij. Morgen wil ik richting Khao Sok nationaal park, dus ik liep nog even omhoog om wat vervoersinfo in te winnen bij de receptie. En daar bleek Suzanne te zitten, die ik in Bangkok met Songkran al savonds in mijn hostel daar had ontmoet. Die was juist al de hele dag in dubio waar morgen heen te gaan, met ook al Khao Sok als mogelijke optie in het hoofd. Dus het was soort van het lot dat ik net kwam binnenlopen met mijn plannen. Ik had al een tweepersoonskamer/hutje gereserveerd daar, dus die kunnen we mooi delen. De trip naar het park is 3u dus wilden we wat later smiddags vertrekken. Je slaapt namelijk net buiten het park en boekt dan ter plaatste een tour om het park in te gaan en te slapen voor de dag(en) erna. Bij dat hutje kan je dus weinig aangezien je pas de dag erna op tour kan. Vandaar dat we hier sochtends nog wilde kayakken door een mangrovebos en dan die kant op willen, zodat we nog een groot deel vd dag kunnen benutten. Het was even zoeken bij alle touraanbieders buiten op straat, veel vertrokken sochtends al, maar uiteindelijk een gevonden die smiddags vertrok. Lieten hun nu net 50% korting op kayakken hebben en we hier nog wat van af wisten te praten als we vervoer naar khao sok en het kayakken boekten, dus nu hadden we echt een supergoedkope prijs, top geregeld. In het hostel lekker al het zand er af gedouchd en zo snel slapen, want we worden al weer vroeg opgehaald om te kayakken.

Donderdag: Ao Nang beach naar Khao Sok - Kajakken mangrovebos Ao Tha Lane.

Donderdag optijd op om een halve dag te gaan kajakken. Eerst op het dakterras van het hostel rustig ontbeten met Suzanne voor we samen op pad gingen. Mooi uitzicht op de kalksteenrotsen en een stuk van de zee door de palmbomen door. Voor het hostel als eersten opgepikt en onderweg ook nog een paar anderen. In totaal waren we met 10. We gingen kajakken bij Ao Tha Lane door o.a. het mangrovebos. Daar aangekomen eerst een korte instructie gehad en toen de kajakken in. Wij bleven wat achteraan hangen om enigszins in rust van het prachtige uitzicht te genieten. Ons tempo was een vd betere, dus waren we telkens weer vlot bij de groep. Toen we begonnen stond het water nog laag en in de loop van de tocht steeg dit weer. We begonnen en eindigden op open water en konden mooi een groot rondje varen. Al vrij vlot stopten we op een klein strandje in een inham van de rots, waar het binnenin groen begroeid was. Vervolgens verder gepeddeld tussen de rotsen in, waardoor we van open water meer inhammen en riviertjes zeg maar ingingen. Werkelijk een van de hoogtepunten van de reis tot nu toe vonden we allebei, echt een prachtige kajakplek en het werd na elke bocht alleen maar beter. De groenbegroeide rotsenomsloten ons mooi van alle kanten. Een stuk verder begon het mangrovebos, waar het stuk waar we konden varen nauwer werd. Vele dunne bomen groeiden hier in het water, waarvan de stengels rond en helemaal verstrikt door elkaar bomen het water uit staken. Dit deed wat denken aan pirates of the caribean. Een avontuurlijke tocht, die al vlot nog avontuurlijker werd..Bij vertrek had iedereen een flesje srinkwater gekregen. In het holle stuk van onze kajak lagen nog wat flesjes van voorgangers, die je door twee gaten hiet in kon leggen. Echter door de enorme droogte sinds ruim 66 jaar in Thailand is er voor de dieren ook te weinig water. De aapjes in het mangrovebos waren vooral nu deze periode dus overgegaan op het jatten van water van alle voorbij komende kajakkers om aan genoeg water te komen. Hier hebben ze een wonderbaarlijk goede neus voor. Eenmaal bij het stuk met aapjes duurde het dus niet lang voor elke kajak door meerdere apen was ge-enterd en de zoektocht naar onze waterflesjes begon. Die eenmaal gevonden beten ze er een gat in en dronken het water er gulzig met hun tong en pootjes uit. Ze sprongen vanuit de bomen op de kajak, maar ook van boot naar boot en zwommen zelfs door het water om de boot te beklimmen. Via de gaten kropen ze ook in het holle deel van de kajak om daar ook alle flesjes die ze konden vinden mee te nemen en leeg te drinken. Ze liepen gewoon langs je op de kajak of gingen tegen je aan zitten om de flesjes leeg te drinken. Vervolgens bleven sommige ook nog even zitten een stukje mee varend tot ze weer in een boom of het water sprongen. Ik was blij dat ik hier van tevoren niet van op de hoogte was. Op het begin was iedereen wat paniekerig voor de aapjes, maar er viel no way te ontkomen aan de apen invasie. Gelukkig ging het ze puur om het water en niet om andere spullen, dus zo lang je rustig bleef zitten en gewoon het water liet pakken deden ze niks. Een hele belevenis dus! Toch ook wel blij toen ze weer weg waren. Toen nog een mooi stuk door het mangrovebos gevaren tot we weer bij het open water en kalksteenrotsen uitkwamen. Hier hadden we wind tegen en was het nog flink peddelen naar het beginpunt, pff die armspieren hadden het zwaar. We waren dan ook blij toen we eenmaal weer terug waren, na zo'n ruim 2 uur peddelen. Bij het begin/eindpunt kregen we nog wat stukjes watermeloen en ananas. Vervolgens weer achterin de wagen terug naar het hostel. Hier beiden fris gedoucht voor vertrek naar Khao Sok. We vertrokken rond half 4 en waren er rond 8 uur. Sneller was mogelijk als we sochtends al waren gegaan, maar dan zouden we niet kunnen kajakken. We moesten eerst met een grote bus en vlak bij krabi-town overstappen in een minivan en het laatste stukje met een tuktuk. De weg erheen was erg mooi en groen met veel rotsen om ons heen. Eenmaal aangekomen was de keuken net gesloten, maar werd er nog een ommeletje met toast voor ons gemaakt heel lief. Meteen een tweedaagse tour geboekt voor komende dagen in het nationale park. En toen naar ons houten hutje op palen gebracht. Heel basic met een tweepersoonsbed en klamboe. Wel een eigen douche en toilet en veranda buiten. Meer hebben we niet nodig. Om ons heen horen we overal enorm luid cyclades, kikkers en wat nog meer. Fijne oerwoudgeluiden dus als muziek. Dat belooft wat voor morgen, dan slapen we in een hutje op een meer. Belooft nu al een van de hoogtepunten te worden. Hopen dat deze twee helden op sokken geen enge beesten in de hutjes aan zullen treffen, die klamboe hangt er niet voor niks!

Vrijdag: Khao Sok nationaal park dag 1.

Vrijdag optijd op voor onze 2-daagse tour in Khao Sok. Licht geslapen met alle luide junglegeluiden om ons heen. Bij ons 'resort' nog ontbeten en vervolgens werden we opgehaald door de gids. Er gingen vanaf onze accomodatie nog 2 Australische mannen mee en onderweg pikten we nog wat mensen op. Onderweg tijdens een korte stop kwam ik ook weer de 2 nederlandse zussen uit Ayutthaya tegen, die gingen ook op tour en daarna naar Koh Tao, wat waarschijnlijk ook mijn idee is. Grote kans dat we elkaar dus nog zien. Na nog een stukje gereden te hebben kwamen we eindelijk aan bij het meer, waar we met de longtailboot naar onze bamboehutjes op het water zouden worden gebracht. Hier haakten nog wat mensen aan. Mijn groep is met 16 ongeveer. De tocht over het water was werkelijk schitterend. Prachtig blauwgroen water en overal om ons heen wederom de groenbegroeide kalksteenrotsen, de een nog groter dan de ander. Wat een mooi landschap hier om doorheen te varen, echt genieten. Na een mooie tocht vaarden we een inham van het enorme meer in en zagen we meerdere bamboehutjes op een rij opdoemen, onze slaapplaats voor de nacht. Basic met twee matrassen tegen elkaar, een ventilator en zelf op te hangen klamboe. Deur erin en een mini veranda. Klein maar fijn en dat allemaal op het water. Hier gesetteld en toen uiteraard een duik genomen in het, voor de verandering niet zoute maar zoete, water. Overal groen om ons heen. Wat een rustige, afgelegen plek. Ons mini paradijs voor een nacht. Een halfuur later met zijn alle lunch gegeten, rijst met 3 verschillende sauzen. Tijd om spullen te pakken, want we gingen hiken naar een grot in de buurt. Kleren aan die nat mochten worden, want op sommige stukken zou je tot aan je nek in het water staan, veelbelovend! Vervolgens kwam ook het fijne bericht, wat ik al gehoord had, dat er vele spinnen ter grote van je hand in de grot zaten. Dit leverde een paar panische gezichten op. En jullie kunnen je voor stellen hoe mijn gezicht er bij stond;) We moesten 3 minuten in de boot en toen hiken naar de ingang van de grot. Er was wel een pad die we moesten volgen, maar het was zeker met hindernissen! Veel wortels, boomstronken, gladde modderige stukjes, keien. Dus klimmen, duiken, ontwijken. Een paar keer de rivier door. En de gids had het tempo er goed in, dus de groep was al snel verspreid en was het een kwestie van zelf het pad maar volgen. Eenmaal bij de ingang van de grot alle waardevolle spullen goed opgeborgen in de drybag en onze zaklamp op ons hoofd bevestigd. Een meisje besloot buiten op ons te wachten. De ingang was al klein en binnen was het pikkedonker. De zaklampen waren dus echt wel nodig. Al vrij snel stonden we al tot ons middel in het water en moesten we door nauwe inhammen. De eerste kikker was al snel gespot. Het was echt veel klimmen door het water. Overal hingen stalactieten met vele vleermuizen er tussen. Erg mooi. Verder keek ik niet te veel opzij, mochten er spinnen zitten kon ik ze beter maar niet zien. Bij een open stuk zagen we kleine meervallen in het water zwemmen. Daar liepen ook kleine soort kevertjes rond tussen de stenen. Niet veel later spotte we ook wat spinnen tegen rotsen aan. Inderdaad handgrote, maar wel erg plat. We hadden erger verwacht. Uiteraard bleef ik wel op veilige afstand. Merendeel van de tocht binnen liepen we door het water en over keien en rotsen. Erg mooi allemaal, maar ik was ook wel wat opgelucht toen we na een uur weer buiten kwamen. Het viel uiteindelijk gelukkig mee, maar voor een held op sokken vond ik het behoorlijk dapper een spinnengrot in te gaan, niet wetende wat te verwachten. Vervolgens weer in flink tempo terug gehiked naar de longtailboot. Gerelaxt op de veranda bij ons bamboehutje. Vlak voor het eten begon het te regenen, ook erg sfeervol. Tijdens het eten kwam de boodschap dat we daardoor niet op nightsafari konden gaan. Super jammer, maar begrijpelijk. Het werd wel weer droog en we zaten met de groep rondom de tafels nog wat te kletsen. Toen bleek dat we toch een poging gingen wagen, jippie! Dus met zijn alle in de longtailboot het pikkedonker in. De gids voorop en achterop hadden grote, sterke zaklampen waarmee ze om zich heen langs de oever en de boomtoppen schenen opzoek naar dieren. Erg avontuurlijk. Op een gegeven moment zagen we van een afstand meerdere great hornbills in wat boomtoppen zitten. Meer wat vage contouren, maar toch leuk. Daarna helaas niks meer gespot, maar dat mocht de sfeer niet drukken. Ik was al lang blij dat we toch een poging ondernamen. Vervolgens nog wat gekletst in het licht dat nu tijdelijk brand. Half 11 electriciteit uit, dus slapen maar.

Zaterdag: Khao Sok nationaal park dag 2.

Zaterdag alweer optijd op, want 7u gingen we op ochtendsafari over het weer. Vooral genieten van al het natuurschoon, want zo veel dieren waren er niet te spotten. Wederom apen. De bergtoppen waren nog wat in wolken gehuld en hier en daar was het nog wat nevelig, wat het meer een kalme mysterieuze sfeer gaf. De weerspiegeling in het water was uiteraard erg mooi. Toen we terugkwamen lagen de bananapancakes als ontbijt al voor ons klaar, dat ging er wel in! Vervolgens spullen pakken, want alles moest weer mee in de boot. We moesten weer een heel stuk varen naar een inham wat meer in de buurt van de ingang. Hier gingen we hiken met een parkranger. Flink steil omhoog, dus binnen 5 minuten droop iedereen al van het zweet. Er liepen hier overal ook duizenden termieten rond. Niet stilstaan dus! Op 2 plekken was nog een mooi uitkijkje door de bomen op het meer. Na een klein uurtje kwamen we aan bij de ingang van weer een grot. Dus weer de zaklampen op ons hoofd. Al vrij snel was de eerst, witachtige, slang gevonden in een rots. Niet veel verder alweer de eerste spin, van velen die nog volgden...! Ook een hele grote zwart/gele, op veilige afstand blijven dus voor zo ver dat kon. Gelukkig was de grot op de meeste plekken superruim, met veel vleermuizen en stalactieten. Op enkele punten moest je vlak langs de wand, dus verstand op nul, niet kijken en zo snel mogelijk doorlopen. Tevens liepen er veel krekels op de grond, dus hier en daar waren we meer aan het huppelen dan wandelen. Er kwamen wel wat kreetjes hier en daar om je heen als ze weer op je been sprongen, jugh! Bij de uitgang erg hoog nog een tarantula gezien, gelukkig dus veilig weg gekropen. Genoeg spanning en sensatie, dus tijd om terug te hiken. Voorzichtig aan, want het pad was wat modderig en dus glad. Gelukkig heelhuids weer teruggekomen bij het hutje waar de boot lag. De lunch lag al klaar, rijst en fruit. Hier wat gerelaxt en toen tijd om weer terug naar de ingang bij een dam te varen. Een deel van de groep reisde vast verder en met het andere deel gingen we, gelukkig in een koele minivan, terug naar onze accomodaties in Khao Sok. Hier de rest van de middag rustig aan gedaan en uitgebreid gedoucht. Savonds lekkere curry gegeten en toen weer op het hutje in onder de klamboe.

Zondag: Khao Sok naar Koh Tao.

Zondag in alle vroegte in ons hutje afscheid genomen van Suzanne. Om 6u werd ik door degene van de accomodatie naar het minibusstation iets verderop gebracht, om richting Koh Tao te gaan. De Nederlandse zusjes Inge en Gemma gingen ook zo vroeg daarheen, dus dat was gezellig. Fijn in de minivan nog een beetje gedut. Rond 8u afgezet in een plaatsje waar we moesten overstappen op een grotere bus richting pier. We hadden een uur, dus ernaast bij een zaakje wat gedronken. Met de grote bus kwamen we iets na 10u aan op de pier waar we meteen de catamaran/speedboot op konden. Grote boot, maar iets sneller dan de normale boot. Tussendoor stopten we op Koh Samui en Koh Pangan, bij die 2e moesten we weer een uur wachten om op een andere soortgelijke boot te stappen. Gelukkig zat er een oudere thaise man met gitaar en harmonica liedjes te spelen in slecht verstaanbaar Engels. Sommige mensen hier spreken redelijk Engels, maar de meeste zeggen gewoon ja en okee op open vragen, waardoor je weet dat ze niks van je verhaal begrepen hebben. Van Koh Pangan naar Koh Tao was het nog wat langer dan een uur. Je zou verwachten dat zo'n grote boot niet zo zou deinen, maar hij ging behoorlijk heen en weer. Pretparkatracties etc allemaal geen probleem, maar deinen op een boot..pff dat was geen pretje. Werd er helemaal weeig(?) van. Neem op de terugweg in ieder geval mooi mijn reispilletjes in! Eenmaal daar eerst met zijn 3e geluncht. Inge en Gemma gaan een duikcursus doen, dus meteen bij de juiste nederlandse school langsgegaan. Eenmaal alles geregeld de taxi naar ons strand verderop gebracht. Onze hostels zaten vlak bij elkaar. Even later dus afgesproken om naar het strand te lopen een kleine 10 minuutjes van de accomodaties vandaan. Hier ging de zon net onder. Ons op een zitzak geinstalleerd met een cocktail erbij, heerlijk! Wat later werd het tijd om te eten, dus bij een thais restaurantje wat meer in de buurt van onze accomodaties gaan zitten. Veel westers eten hier ook overal. In had rode curry besteld en kreeg een kom vol groene saus voor mijn neus. Met de boodschap erbij dat het rode curry was..nou omdat er wat stukjes rode peper inzaten maakte dit echt niet tot een rode curry zo groen dat die was. Maar het was wel een erg lekkere groene curry, dus ik was hoe dan ook tevreden. Toen ieder naar ons hostel gegaan om uit te rusten van de korte nachtjes en morgen lekker een luierdagje houden aan het strand.

Maandag: Koh Tao - Koh Nang Yuan eilandje en Sairee beach.

Maandag geprobeerd uit te slapen. Uiteindelijk half 9 toch maar rustig opgestaan, aangezien ik klaarwakker was. Inge en Gemma bleven op het strand hier en ik wilde naar het kleine eilandje Koh Nang Yuan, vlak naast Koh Tao. Eerst uitgebreid ontbeten en inkopen gedaan voor overdag. En vervolgens naar het strand gelopen opzoek naar een taxi boot. Hoewel het een eindje van 3x niks is zijn de prijzen behoorlijk hoog, want jaa toeristisch dus het kan..beetje jammer. Daar bovenop komt nog een entree fee voor het eilandje zelf. Dit moey ik ook betalen als ik hier nog een snorkelexcursie boek en je o.a. ook naar dat eilandje gaat. Echter geen idee of ik dan ook tijd heb voor het viewpoint i.v.m. snorkelen, dus uiteindelijk toch besluiten nu ook maar te gaan. Met het idee de rest van de dag daar te luieren, aangezien het er zo mooi zou zijn. Eenmaal aangekomen eerst naar het viewpoint, die gelukkig maar een kwartiertje klimmen was. Erg druk en krap op de rotsen, dus wachten op je beurt. Het eiland bestaat uit 3 delen verbonden door een smalle strook zandstrand. Hier keek je van boven mooi op. Via vlonders liep je om het eiland heen. Erg mooi en het water was echt ontzettend mooi blauw en helder. Naast de hitte kreeg je daar ook al spontaan dorst van. Drinken moest wel mee in kartonnen pakjes, want plastic was hier niet toegestaan. De weinige strandtentjes speelden hier met hun drankprijzen slim op in. Na het viewpoint naar het strand gewandeld, waar je niet op een handdoek mocht liggen i.v.m. de geschatte tonnen zand die op die manier van het eiland verdwijnen, overdrijven is ook een kunst! De optie: een strandstoel of bamboemat, die uiteraard voor toeristische prijzen werden aangeboden. Nou toen was ik vrij snel klaar met dit eilandje. Nog kort even de zee ingegaan voor het idee, maar daar kom ik toch nog wel met een snorkeltoer. Dus vrij snel weer een boot terug gepakt om op Koh Tao bij Inge en Gemma op het strand te komen liggen. Het viewpoint was leuk, maar verder behoorlijk zonde van het geld. Strand op Koh Tao was een stuk relaxer. Daar heerlijk in de schaduw geluierd. Kort in de zon, er mist hier een briesje, waardoor het niet lang uit te houden was. In het water zwommen er al snel visjes om je heen die je in het heldere water goed kon zien. Zo kwamen we onder de palmbomen onze tijd wel door. Eind van de middag afscheid genomen, aangezien zij voor het duiken naar een ander stuk van het eiland moesten. Toen in het hostel al het zand van me afgespoeld en nog wat verder geluierd. Savonds heel fout een hamburger gegeten. Wel een keer lekker tussen alle rijst en noodles door, maar het is niet zo goed als thuis en kan niet tippen aan een goede curry hier natuurlijk. Tevens de snorkeltour naar diverse plekjes hier geregeld. Zou (een van) de beste plekken moeten zijn met mooi koraalrif en dus superhelder water. Dat roept hoge verwachtingen op voor morgen, ben erg benieuwd!

Dinsdag: Koh Tao - Snorkeltour.
Dinsdag na het opstaan snel wat te eten gehaald en toen terug naar het hostel om opgehaald te worden voor de snorkeltour. Bleek dat er al iemand naar me had gevraagd en nu weg was..fijn, zelfs ik was optijd terug voor de ophaaltijd op mijn ticket. Die was dus veels te vroeg geweest. Toen maar naar het ticketbureautje iets verderop gelopen. Die belde en nog geen 5 minuten later werd ik daar als eerste opgehaald, gelukkig maar. Bij het snorkelbureau moesten we er uit, ons intekenen en kregen we onze snorkels. Vervolgens achter de gids aan naar onze mooie blauwe en rode boot. Over een paar andere boten klimmen om er in te komen. Na wat uitleg vertrokken we. We zouden 5 snorkelplekken aandoen, te beginnen bij shark point. Spannende naam, maar wederom geen haai gespot. Was leuk geweest. Daarna door naar het 2e punt. Daar ging ik wat korter te water. Ondanks 2 reispilletjes was ik toch al wat misselijk van de deining op de boot en tijdens het snorkelen zelf. Gelukkig had een Duits meisje iets natuurlijks bij waarvan je 20 druppels in een glas water moest doen. Niet zo lekker, maar het ging wel beter. Bleef het nog wel wat voelen, maar de misselijkheid was in ieder geval redelijk weg. De snorkelpunten waren erg mooi. Veel koraal, hier en daar wat gekleurd, maar het meeste vooral in groen en bruintinten. Er waren vele diverse kleuren en maten vissen te zien. Erg mooi. Ondanks dat hele scholen zo langs je zwommen raakten ze je net niet aan. Na de 3e plek kregen we lunch. Zoals meestal rijst en ei, maar ditmaal met erg lekker gekruid vlees erbij. Ze waren zeker niet zuinig met de knoflook. Onze laatste plek was weer het eilandje, daar kregen we 2 uur de tijd. Dat had van mij wat korter gemogen. Het was mooi, maar ik had er meer van verwacht. Ik zag meerdere mensen van onze groep van 14 dan niet veel later al zitten met wat eten en drinken. Na het eiland weer netjes terug naar het verblijf gebracht. Lekker gegeten en vast de overtocht en verblijf voor koh phangan morgen geregeld.

Woensdag: Koh Tao naar Koh Phangan.

Woensdag rustig opgestaan, tas ingepakt en uitgecheckd. Om 9u kwam een taxi mij en wat anderen ophalen om ons naar de pier te brengen. Even zoeken waar ik moest zijn, aangezien er meerdere maatschappijen en dus pieren zijn. Uiteindelijk de goede gevonden, waar ik nog even moest wachten op de boot. Die zou pas 10u vertrekken. Op de boot gesetteld voor de tocht van ongeveer 1.5u naar Koh Phangan. Daar aangekomen een taxi gepakt naar mijn accomodatie. Dat was even wachten tot die vol genoeg zat om te gaan. Afgezet langs de kant van de doorlopende weg. Daar moest ik een zijstraatje van in richting strand en accomodatie. Op een wat vervallen pand stond de naam geschreven. Zag er niet uit als de foto's, maar toch maar de trap omhoog gelopen naar binnen. Er waren diverse kamers en bij een stond het raam open en lag er iemand. Toch maar even vragen of ik goed zat...bleek dat ik het straatje wat verder uit moest lopen. Daar zag ik al gauw een welkomstbord gelukkig. Ik heb hier een basic 3 persoonshuisje in de tuin voor mezelf met eigen badkamertje. Er staan meerdere huisjes verspreid. Alles simpel en wat gedateerd, maar heerlijk wat een rust en ruimte voor mezelf. Na gesetteld te zijn weer eens mijn wastas weggebracht en wat informatie over een marine park hier opgevraagd. Dat bleek wat duurder dan reviews die ik op internet had gelezen vertelden. Nog even over na denken dus. Toen heerlijk op een ligstoel aan het zwembad gaan liggen met uitzicht op zee. Mijn eerste boek op de e-reader uitgelezen en dat was het wel zo'n beetje tussen een plons en zonnen door. Genoten van de zonsondergang, mooie feloranje lucht. Het restaurant van hier lag naast het zwembad aan het strand. Op de overkant kijk je op koh samui, leuk met de lichtjes savonds. Samen gegeten en nog een poos gekletst met een Australische jongen waar ik bij was gaan zitten. En toen gaan slapen in mijn eigen huisje. Lekker wat rust tussen alle dorms door.

Donderdag: Koh Phangan - Luieren, Thaise massage, black moon party.

Donderdag een heerlijke luierdag gehouden. Uitgebreid ontbeten in het restaurant van de accomodatie aan de zee, naast het zwembad. Vervolgens gesetteld op een van de ligstoelen en de hele dag geluierd, muziekje geluisterd, beetje gezond zolang het uit te houden was, baantjes gezwommen en eindelijk de tijd genomen om te lezen in de e-reader. Het duurde even voor die in gebruik werd genomen, maar eenmaal bezig gaat het lezen snel. Smiddags heerlijk gelunchd met een kokossoepje. Tijdens zonsondergang in mijn eigen huisje even schoongespoeld, want ik had een afspraak bij de spa. Hoe een luierdag hier beter af te sluiten dan met een thaise massage, van een uur nog wel. Eenmaal daar een speciale loszittende broek aangekregen en verder alleen in bh en toen mocht ik gaan liggen. Deze beviel al een stuk beter dan de vorige. Van top tot teen (eigenlijk andersom) gemasseerd en helemaal onder de tijgerbalsem gesmeerd. Daar was ik wat huiverig voor na een dag in de zon, maar dit was juist erg fijn. Uiteraard weer flink opgerekt en hier en daar gekraakt. Het blijft een hele ervaring hoe (soort van) soepel ze je in de meest rare posities draaien. Maar dit keer was ik meer ontspannen dan de vorige keer en kon ik er wel ook van genieten. Vervolgens in totale ontspanning wat gekletst met de australische jongen en toen zelf gegeten. Toen werd het tijd om in mijn hutje om te kleden, want ik moest toch nog wat actiever worden na alle ontspanning. Ik ga bijna weg van de eilanden en kan hier natuurlijk niet weg zonder een goed feest. Full moon party werd hem helaas niet, maar er was nu black moon party..dus dat moest ik toch meemaken als ik er dan toch ben. In/rondom het restaurant werden er al deinkspelletjes gespeeld en muziek gedraaid. Ik kende niemand van degene die gingen, dus maar op een groepje afgelopen bij de beerpongtafel, waar ik meteen werd verwelkomd. Veel engelsen, fransen en duitsers. Ze waren net in 2 teams bezig met flip cup, of hoe het ook heet, en ik moest uiteraard ook meteen meedoen. Voor wie het niet kent: in 2 teams sta je tegenover elkaar langs de tafel met ieder een plastic beker met wat bier er in voor zich. Vervolgens is het een soort estafette. De eerste van beide teams drinken hun beker leeg, zetten hem half op de rand van de tafel en moeten met hun vingers de beker flippen zodat die op zijn kop op tafel belandt. Is dat gelukt is de volgende van het team en dan wiens team het snelst is. Gelukkig zaten de bekers niet zo vol, ik kreeg het gelukkig meestal redelijk snel voor elkaar. Vervolgens met zijn alle een setje fluoriserende verf aangeschaft en elkaar overal ondergekliederd. Ware kunstwerken..! Dat hoorde bij het feest met blacklight. Toen waren we er klaar voor en stonden er rond middernacht taxi's klaar om iedereen naar het feest aan een ander strand te brengen. We zaten lekker opgepropt achter in zo'n overdekte klep. De wegen hier zijn heuvelachtig en superstijl, nouu de chauffeur ging er met een rotvaart overheen. Het was net een achtbaan. Uiteraard iedereen joelen en schreeuwen. Eenmaal daar was de boel mooi versierd met doeken en versiersels aan de bomen die oplichten in het blacklight. Eerst werd er nog een vuurshow gehouden en daarna begon de dj met dance muziek. Ze draaide wel redelijk, hoewel de overgangen nou niet echt heel soepel verliepen. Iedereen liep er mooi geverfd bij, dus dat zag er leuk uit in het donker. Sommige waren echt kunstwerkjes, erg origineel. Op een bepaald moment werd er nog touw gesprongen met een groot brandend springtouw. Helaas halverwege de nacht werd het al wat rustiger en ik stond met nog een meisje van de groep te dansen. Nou, de verlopen types die dan op je af kwamen werden we op een bepaald moment wel een beetje moe van. Maargoed het was ook wel vermakelijk te zien hoe sommige erbij liepen. Al met al een gezellig feest gehad. Met een engels stel rond 04u weer de taxi gepakt. Uiteraard even geduld tot die vol zat. Ik zat achterin bij de klep en de chauffeur die reed weer lekker door, goed vasthouden dus anders zou die de achtersten zo verliezen. Er zat nog een meisje meer voorin de klep in het hoekje. Nou wij moesten er eerder uit dan de rest van de taxi, we gokken dat ze het niet gehaald heeft tot aan hun accomodatie, zo'n moeite was ze aan het doen de boel binnen te houden. Met die wegen en rijstijl al een dappere poging dat ze het tot onze accomodatie al had volgehouden, daar wordt je in haar staat niet vrolijk van. In mijn huisje alle verf er vanaf gespoeld en toen vrij snel in slaap gevallen.

Vrijdag: Koh Phangan - Luierdagje.

Vrijdag een beetje uitgeslapen na de black moon party. Iets voor 10u maar opgestaan en rustig ontbeten. Vervolgens wederom op een ligstoel gesetteld om te genieten van mijn laatste dagje in het zuiden op de eilanden. Nog even rustig aan voor ik het noorden ga verkennen. Weer lekker gelezen in inmiddels weer een nieuw boek. Ze hadden hier nacho's, dus in de loop van de middag gingen die er uiteraard wel in. Duidelijk meer zin in snacks in het zuiden dan daarvoor. Het zal die connectie wel zijn met het water, strand, zwembad dat je zin hebt in iets zouts. Begin van de avond, nog steeds vanuit de ligstoel, genoten van mijn laatste zonsondergang in de zee. De lucht hier kleurt eerst heel mooi zachtblauw en roze, heel dromerig. En vervolgens hard oranje/rood. Blijft telkens weer mooi. Savonds lekker springrolls gegeten. Blijft lekker! En toen enigszins optijd naar bed, aangezien ik morgen naar het Noorden vertrek en om 05.45 de taxi voor staat.

Zaterdag: Koh Phangan naar Chiang Mai.

Zaterdag dus alweer vroeg uit de veren! Laatste spulletjes ingepakt, hutje netjes achter gelaten en toen op naar de receptie waar de taxi zou komen. Er zaten er al meerdere met hun backpacks in het donker te wachten. Gelukkig kwam de taxi vrij snel en konden we weer achterin klimmen. Voor een laatste keer over de achtbaanweg sjeeesen hier. In de taxi zaten nog 3 Canadese vrouwen, Amy, Cath en Lorraine, die net als mij naar Chiang Mai vlogen, dus die aansluiting was snel gemaakt. Eerst moesten we een kleine 3 uur op de boot, maar dit voelde als veel korter aan, mede vanwege de gesprekken met de Canedese, waarmee ik eerst op de boot wat had gedronken als ontbijtje. Vervolgend op het dek nog een laatste keer genieten van het zeebriesje en het uitzicht met de eilanden en kalksteenrotsen. Ik zal ze missen! Op de pier stond de bus al op ons te wachten. We reden eerst naar de busstop in Surat Thani en moesten toen nog overstappen in een minivan die ons naar het vliegveld bracht. We waren uiteraard veels te vroeg daar om 11u al, dus konden we ook nog niet inchecken. Toen bij een restaurantje maar gebrunchd en bij een koffietentje wat gedronken, aangezien we half 2 pas konden inchecken. Vervolgens nog een uurtje wachten tot ze konden boarden, en half 4 eindelijk ready for take off. Vanuit het raampje een laatste blik geworpen op de kustlijn en de eilandjes in zee voor we in het wolkendek verdwenen. We dachten dat het noorden koeler zou zijn..maar in het vliegtuig werd al omgeroepen dat het 40 graden was in Chiang Mai. Pff weer op de hitte tegemoet, meteen ontzettend blij dat ik toch weer voor een hostel met zwembad was gegaan! Eenmaal veilig geland de tassen gehaald en een betaalbare taxi gezocht naar onze hostels. Prima dorm hier, erg netjes en eindelijk een zacht matras, hallelujah! Vlak na mij kwam Leonie binnen en die wilde net als ik morgen gaan ziplinen, top! Samen op pad gegaan om dit bij een kraampje langs de straat te boeken en vervolgens wat te eten te scoren. Opvallend hoeveel grote kakkerlakken er hier overal op de stoep lopen, jugh! En ze zijn nog snel ook. Weer veilig een terug gekomen in het hostel, waar ik zo ga slapen om morgen vol energie tussen de boomtoppen door te roetsjen.

Zo ver dus mijn avonturen in het zuiden en ik ga beginnen aan een nieuw avontuur in het noorden. Dat het hier maar net zo mooi mag worden!

  • 07 Mei 2016 - 18:47

    Lindy:

    Lieve Lies,

    Wat een geweldige avonturen beleef je daar! Het klinkt allemaal heerlijk! Ik zie je trouwens al voor me met al die spinnen in de buurt. ;) En de Engelsen, ja... Gelukkig zijn er ook een heleboel lieve (in Engeland)! Heel veel plezier in het Noorden gewenst!!!

    Liefs,
    Lindy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 11811

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 Juni 2016

Backpacken in Zuidoost Azië

26 Augustus 2010 - 23 December 2010

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: