Eerste dagen in Thailand:-) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Thailand:-) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Thailand:-)

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

13 April 2016 | Thailand, Bangkok

Sawadee!

Bij deze mijn eerste belevenissen hier in Thailand:-) Ik noteer elke dag wat ik heb gedaan, dus deze blog is voor mezelf ook een soort reisdagboek, vandaar wellicht wat uitgebreid allemaal. Hier en daar wellicht wat vage zinnen vanwege het typen op mijn mobiel.

Zondag: vertrek.

Zondagochtend vertrokken richting Dusseldorf. In eerste instantie met de auto van Gerrit Jan, maar er brandde een waarschuwingslampje..Dus de buurt had me nog niet uitgezwaaid of we stonden alweer thuis op de stoep om voor de zekerheid toch met die van Jose te gaan. Eenmaal op het vliegveld was het nog lekker druk i.v.m. de Paasvakantie daar en een groot kinderevenement in de vertrekhal. Jaa ze pakte groot uit voor mijn afscheid:p Na bagage inchecken toch maar meteen door i.p.v. nog een afscheidsdrankje te doen. Jose en Gerrit Jan konden nog wel, op afstand, kijken bij de douane. Dus daar voor een laatste keer nog kunnen zwaaien voor ik toch echt helemaal alleen verder ging. De paspoortcontrole duurde lang. En maargoed van dat gemiste drankje, want vlak na mij werd de rij al snel erg lang. Het boarden ging vrij vlot, ondanks een kleine vertraging. Aan boord hadden ze zelfs wifi, waardoor ik met sommige thuis vanuit de lucht zelfs nog even contact had. Het eten was lekker en best uitgebreid. Verder hadden ze ontzettend veel (oscar)films, dus zo kwam ik de eerste vlucht wel door! Leverde me natuurlijk wel weer het dilemma op wat te doen op de aansluitende vlucht snachts..De overstap in Dubai duurde even, maar ging wederom soepel. In het vliegtuig toch maar een poging gedaan tot slapen, wat mij dus gewoon echt niet lukt. Jullie snappen, dat was een hele prestatie toch vol te houden zonder een film op te zetten!

Maandag: aankomst Bangkok.

Begin van de maandagmiddag kwam ik uiteindelijk aan in Bangkok. Meteen lekker warm na alle airco in het vliegtuig. Hier had ik vrij snel mijn visum geregeld en bij de bagageband  mijn backpack gehaald. Daar kwam ik in gesprek, in eerste instantie in het engels, met wat al vrij snel een nederlandse jongen bleek; Mark. Die moest dezelfde kant op, dus besloten we samen te gaan. Al wachtend op de skytrain kwam er nog een nederlandse jongen bij, Brian, die uiteraard op het nederlandse geklets afkwam. Het was ook hun eerste reis alleen en in Thailand en we bleken ook nog eens alle drie links te zijn, dus jaa die connectie was snel gemaakt. Bij het eindstation moesten we verder met de taxi. Stiekem toch wel prettig niet meteen alleen in een taxi te moeten. We lieten ons afzetten in de backpackerswijk waar we moesten zijn. Brian had al een hostel geboekt bij een vriendin van hem, Michelle, die sochtends al was aangekomen. En Mark had hetzelfde hostel als die ik had gereserveerd op het oog, dus wij 2e daarheen. Brian en Michelle zouden net als ik de fietstour dinsdagochtend doen en dat leek Mark ook wel wat, dus die zouden we later nog zien. Eenmaal bij mijn hostel bleek helaas voor Mark dat die vol zat. En voor mij geluk, ik had al gereserveerd, maar had gratis een kamer upgrade gekregen waardoor ik maar met 2 andere op een kamer lag. Wat 2 Nederlandse meiden bleken te zijn. Snel wat spullen gedumpt en toen met Mark vlakbij voor hem een hostel gevonden. Van daaruit zijn we richting khao san road, de backpackersstraat met allerlei kraampjes, gegaan waar we toevallig ook weer Brian en Michelle tegenkwamen die al ergens zaten. Dus daar mijn eerste Chang bier gedronken op onze reis. Mark en ik zijn vervolgens door de wijk gaan wandelen. Je wordt daar als toerist wel veel aangesproken door diverse straatverkopers, maar er valt ook wel weer veel te zien. En je kon er heerlijk mensen kijken en hoe iedereen erbij liep. Er waren vandaag alleen blijkbaar wat minder kraampjes buiten dus zijn we begin van de avond bij een restaurantje onze eerste pad thai gaan eten, met stokjes nog wel haha. Voor de dorst had ik een lemonsoda besteld, waarbij ik pas na meerdere slokken bedacht/doorhad dat daar dus vele ijsklontjes in zaten..oeps! Nog even aan wennen dat ik erbij moet zeggen 'no ice', dus de rest laten staan en hopen dat het goed gaat. Vervolgens weer zelf naar onze hostels gegaan, om een beetje optijd te slapen voor de vroege fietstocht. En nog wat bij te komen van de lange reis. De temperatuur is rond de 32/33 graden. Opzich nog goed te doen, maarja je bent wel meteen plakkerig en bezweet, dus douchen was heerlijk. En vervolgens lekker languit op bed bijkomen.

Dinsdag: Bangkok- fietstocht, Thaise massage en Skybar.

Dinsdag begon de dag alweer vroeg. Ik ging van 07-12u een fiets+boottour doen bij Co van Kessel. Mark, Brian en Michelle gingen ook. Met een groep van 10, merendeel Nederlanders, en 2 gidsen gingen we op pad. Eerst hebben we grotendeels door Chinatown gefietst door allerlei kleine straatjes en steegjes en langs en door veschillende marktjes. Veel mensen zwaaide en begroette ons toen we langskwamen. Je behendigheid werd flink op de proef gesteld doordat we door de mensen heen slingerden en scherpe bochtjes in de steegjes moesten maken. Overal rook je weer verschillende geuren, vooral van eten, uitlaatgassen en afval. Niet altijd aangenaam. Op de marktjes en kraampjes werden allerhanden eten en spullen verkocht. Er was veel te zien. Tussendoor stopten we nog bij een tempel om een grote gouden Budha te bekijken. Na een grote brug te zijn overgefietst kwamen we na nog een wijkje ineens bij een steiger uit waar we met zijn alle inclusief fietsen op een longtailboot gingen. Hiermee vaarden we door verschillende kleine grachten in een deel van Bangkok die ook wel 'het Venetie van Bangkok' wordt genoemd. Al vrij snel hadden we in het water een grote varaan gespot, waarvan er meerdere zaten natuurlijk. Veel van de huisjes er langs waren op palen gebouwd. De boot kon hier en daar best hard en de wind in je gezicht en wat opspattend water was een aangename verkoeling. Even later werden we bij een andere pier er uit gezet en fietsten we door een buitenwijk/platteland van Bangkok. Hier stonden veel huisjes, maar was het ook veel groener. Het fietspad was net iets meer dan een meter breed met hier en daar aan weerszijde water. Ook gingen we steile kleine bruggetjes over. Bij de bloemenmarkt had de gids bloemenkettingen van jasmijn voor ons gekocht en degene die over waren hebben we aan kinderen daar uitgedeeld die hier erg blij mee waren. Onderweg maakte we nog een korte stop om vissen in de rivier te voeren, dat waren er een hoop! Na een mooie tocht door de wijk kwamen we uiteindelijk bij een restaurantje aan de rivier uit waar we hebben gelunchd. Eenmaal vol met nieuwe energie moesten we van daaruit nog een klein stukje fietsen tot we weer de longtailboot op gingen. Eerst weer over de kleinere grachten. Voor we de grote rivier opgingen moesten we een reddingsvest aan i.v.m. politiecontrole daar haha. Hier keek je ook mooi op de stad en grote gebouwen om je heen. De boot ging hier wonderbaarlijk snel, erg leuk. En eenmaal van de boot waren we weer vrij snel bij ons beginpunt. Al met al een tocht die erg de moeite waard was en je op plekken bracht waar je normaal zelf niet zou komen. Hierna gingen wr allemaal naar ons eigen hostel even opfrissen en zagen elkaar smiddags weer op khao san road. Mark had toen ook Lee mee, een Amerikaan uit zijn hostel. Na een drankje gingen we met zijn 5e een thaise massage nemen. Na dat onze voeten waren gewassen konden we allemaal in een rijtje op een eigen matras gaan liggen. De massage was echt van top tot teen en ze pakte het grondig aan. Alle spieren werden flink diep gemasseerd en daarnaast werd je aan alle kanten gerekt en gestrekt. Pfoee dat was even doorzetten. Echter daarna was je wel echt compleet ontspannen. Een hele belevenis opzich dus zo'n massage. Het zal vast niet mijn laatste zijn hier. Vervolgens nog een drankje gedaan, waar ik ook mijn eerste rat heb zien wegrennen, ohw jippie:s Toen omgkleed in het hostel en savonds weer afgesproken om te eten. Er stonden nu meer straatkraampjes dus daar een uitgekozen waar meerdere locals zaten. Wederom pad thai gegeten en die was toch echt beter dan in het restaurant. Mark en Lee hadden ook Amerikaan Matt meegenomen hierbij vanuit het hostel. We zouden hierna naar een skybar gaan, maar Mark, Brian en Michelle hadden zich bedacht. Dus ging ik met Lee en Matt naar cloud 47. Het was even zoeken, omdat het verstopt zat ik een kantorenpand. Eenmaal boven was het uitzicht over de stad echt prachtig. Je kon super ver kijken en zo echt zien hoe groot Bangkok wel niet is. Wonderbaarlijk op de terugweg wilden een aantal taxichaufeurs ons niet naar onze wijk brengen omdat ze het te ver vonden en bleek bij iedereen de meter het 'niet' te doen. We hadden wel een idee wat een normale prijs zou zijn dus bij een taxichaufeur kwamen we uiteindelijk op een normale prijs uit. Overdag proberen ze het ook allemaal door eerst een veels te hoog bedrag te noemen tot je zegt dat de meter aan moet en dat doen ze dan gelukkig ook wel.

Woensdag: Pak Chong: Zwemmen en Batcave.

Woensdag trok ik alleen weer verder, dus voor het eerst zonder andere een taxi gepakt richting juiste busstation. Je zit zo een halfuur in de taxi om ergens te komen. Eenmaal bij het busstation bleek die erg groot en meerdere verdiepingen te hebben, dus where to go..!? Maar naar de eerste kassa gelopen om het te vragen, naar binnen verwezen, waar ik weer naar de 3e verdieping werd verwezen. Eenmaal hier kwam er al snel een mannetje die er werkte vragen waar ik heen moest: pak chong. Die bracht me naar de goede kassa, er waren er een hoop op een rij, en vervolgens naar de goede bus. Heel vriendelijk en erg prettig gezien het zo groot was. Daar stonden meerde (wat oude) touringcar bussen op een rij. Mijn backpack kon in het laadruim en toen hop de bus in als enige toerist vol met thai. Er stond een foute nagesynchroniseerde film op met jean claude v dammen. Erg vermakelijk. Eenmaal in Pak Chong kon ik mijn verblijf bellen om me op te halen, echter werkte mijn mobiel niet zo mee. Maar gelukkig mocht ik van een  Thaise jongen met de zijne bellen en binnen 10 minuten werd ik opgehaald. Ik zou smiddags mee gaan met een halve dagtour en  gelukkig was ik net op tijd, aangezien de bus wat langer duurde dan verwacht. Samen met 6 andere moesten we achter in een overdekte laadbak met bankjes. Eerst reden we naar een aantal natuurlijke baden in het bos. Hier gingen we ook even zwemmen, tussen alle thai die er ook met vele waren voor wat verkoeling. Zo waren wij weer een atractie voor hun haha. Vervolgens reden we verder naar een batcave. Super donker, dus allemaal een zaklamp mee. Er waren veel stalactieten in de grot en verder dus vleermuizen. In de eerste grot 'maar' 700 ongeveer. En na een smal stukje in de tweede grot ruim 3 miljoen! Nou die vlogen dus echt redelijk net boven je hoofd om je heen. Je kon ze ook heel luid horen, zelfs buiten op ruime afstand. Eenmaal buiten reden we een stukje verder en zijn we in een groot veld/akker gaan staan wachtend tot ze allemaal naar buiten zouden komen op te gaan jagen. Er cirkelde al een paar arends omheen klaar voor de vleermuizen. Toen ze eenmaal naar buiten vlogen vormde zich er een hele lange zwermende strook van vleermuizen hoog in de lucht over ons heen. In totaal duurt het 45-60min voor ze allemaal buiten zijn! Zo lang hebben we niet gekeken, maar toch erg bijzonder die hoeveelheid die maar niet op hield. Eenmaal terug hier mijn eerste rode curry gegeten, lekker met aardappel er in en nog een poos gekletst met 2 nederlanders die al op veel van de door mij te bezoeken plaatsen zijn geweest. En vervolgens na een frisse douche enigszins optijd erin, aangezien de dagtour om 07u vertrekt.


Donderdag: Khao Yai National Park.

Donderdag ging de wekker dus alweer vroeg. Na een ontbijtje stapte ik met 8 andere achterin de wagen in een overdekte laadbak met bankjes. Op naar het Khao Yai National Park. Zo'n 30/40 km buiten Pak Chong. De omgeving werd steeds groener en bergachtig. Een fijne afwisseling na de drukte van Bangkok. Eenmaal daar kregen we eerst 'prachtig' blauwe leech socks aan tegen bliedzuigers, teken en insecten. Vrij snel in het park zagen we een aantal gibbon apen en grote zwarte eekhoorns langs de kant van de weg in bomen zitten. Na een paar stops langs de steile weg kwamen we aan bij het eerste view point, waar je al behoorlijk ver over alle groene bergen uitkeek. Vervolgens reden we door naar het visitors centre waar diverse info over het park te lezen was, aangekleed met wat foto's en opgezette dieren. Buiten waren nog wat apen en een soort herten te zien. Na wat rondgekeken te hebben reden ee een stuk verder het park in, alwaar we afgezet werden met onze gids voor een hike. Op het bos/jungle in. Het is een extreem droog en warm jaar voor Thailand dus de grond lag overal bezaaid met dorre bladeren. Wel waren alle bomen verder mooi groen. Hier en daar was enigszins een pad te ontdekken, maar het was behoorlijk kruipdoor, sluipdoor langs, onder, over allerlei bomen, planten en lianen die alle kanten op groeide. Tussendoor vertelde de gids van alles over de natuur en vooekomende dieren. Helaas kwamen we onderweg weinig tegen omdat bkijkbaar het weer niet ideaal was. Hij probeerde nog een schorpioen uit zijn ho te krijgen, maar die kwam niet. Achja dan maar genieten van de aparte bomen en lianen die overal omwikkeld zaten. Na 3 uur kwamen we aan een watertje bij een uitzichttoren waar we onze lunch aten, noodlesachtig. Na een stukje verder wandelen werden we weer oogepikt door de wagen. We reden naar een waterval die er in het regenseizoen op bordjes te zien prachtig uit zag. Echter nu in het warme seizoen kwam er nauwelijks water naar beneden. Wel wat de poel water met grotje erachter mooi om even te zien. Na de warme klim weer omhoog reden we verder naar een nieuw uitzichtpunt die we na wat vlonders door het woud bereikten. We kwamen uit op een klein rotsig plateau waar me mooi ver weg over het dal en de bergen keken. Ook zagen we hier een aantal great hornbills overvliegen, die we al een paar keer vaag in wat bomen hadden gespot. Tenslotte deden we nog een poging in een ander gebied olifanten te spotten. We reden eerst langzaam, maar nadat een auto uit tegenovergestelde richting aangaf verderop wat gezien te hebben reden we al snel plankgas. Flink vasthouden aan de railing om niet uit de laadbak te kieperen! Na een stuk stond er al een andere wagen langs de kant van de weg, waar wij ook stopten. Net ervoor hadden ze wat olifanten gezien. We konden ze wel horen in het bos, maar niet zien. Iedereen was muisstil. De andere auto gaf op en ging weg. De docent van onze gids kwam toen ook net aanrijden met een groep en dook zelf het bos in. Wij moesten stil in de auto blijven en reden een stukje verder de gids langs de bosrand achterna. Opeens werd er gewenkt snel te komen een stuk verderop. Dus iedereen springt de wagen uit en zet het op een rennen en duikt vol het bos in. Op enkele tientalle meters verder zagen we wat bomen bewegen en hoorde we de olifanten een weg banen door de bomen. Maar helaas, daar bleef het bij..dichterbij erachteraan was te gevaarlijk en voor we het wisten waren ze weg. Helaas niet veel dieren gespot dus maar het was alsnog een hele belevenis. Vervolgens een deel van de groep afgezet bij een campsite waar ze in een tentje op een grasveld bleven slapen en met de rest in het donker terug gereden naar ons verblijf.

Vrijdag: Ayutthaya- boottour 3 bezienswaardigheden.

Vrijdag heerlijk uitgeslapen, noujaa tot iets na 9u. De boel weer bij elkaar gepakt en met een nederlands stel van de groep naar het treinstation gebracht. Daar een kaartje naar Ayutthaya gekocht, de vroegere hoofdstad, om oude tempels te gaan bekijken. Na even wachten mijn plek zoeken in de 3e klas tussen de thai en nog wat backpackers en op naar het volgende adres. Eenmaal aangekomen met een soort Tuktuk naar mijn hostel gebracht. Op het begin spreek je al een prijs af voor vertrek. En mijn hostel bleek dichterbij dan gedacht, dus volgens mij was het een goede deal voor de chauffeusse. Achja dan was ik met goed onderhandelen op een euro lager uitgekomen, dus dat is met de prijzen hier ook nog wel te overzien. Het hostel is mooi, met balkon en aan een smal stuk van de rivier, helemaal prima. Superhulpvaardig bij binnenkomst met een plattegrondje en diverse tour opties en vervoer in de stad. Besloten om even bij te komen op mijn kamer en smiddags mee te gaan op een boottour over de rivier met 3 stops bij bezienswaardigheden. Het centrum van de stad is een soort eiland omringd door water dus kunnen we een rondje maken vanaf het hostel. Het is op het moment erg warm in Thailand, hier vandaag rond de 37 en wordt nog warmer, dus het briesje op de boot is erg welkom! Als eerste zijn we gestopt bij de Wat  Phanan Choeng, waar in een tempel een enorm grote gouden budha te bewonderen was. Verder stonden er nog wat mooie tempels naast. De volgende stop was de Wat Phutthai Sawan, waar weer een liggende budha de trekpleister was naast wat oude resten van tempels. Als derde en een van de hoogtepunten hier gingen we naar de Wat Chaiwatthanaram, een oude grotendeels vervallen tempel. Waar we mooi rond zonsondergang aankwamen. Wel wat lastig foto's maken, maar het is gelukt. Tenslotte zette de boot ons af bij ons hostel langs de rivier en vaarde de rest vd groep weer verder. Onderweg zagen we nog twee enorme anaconda-achtige slangen in het water en een enorme varaan aan de waterkant. Die bekeken we natuurlijk van veilige afstand. Savonds ben ik met Jasper uit mijn hostel en twee nederlandse zussen die hij al eerder had ontmoet wat gaan eten bij de night market. Daar lag echt allerhande eten bij alle kraampjes, verpakt in bakjes en zakjes en te borrelen in grote pannen. Veilig wat gekozen wat ter plekke nog werd klaargemaakt in de wok dan iets wat er al kant en klaar lag voor .... hoelang? Er viel in ieder geval dus genoeg te zien en te ruiken. Bij het hostel nog even buiten gezeten en nog met wat andere backpackers gekletst en toen was het weer tijd om te slapen en mezelf mentaal voor te bereiden op de hitte van de volgende dag.

Zaterdag: Ayutthaya- Tempels.

Zaterdag bijtijds op om de voorspelde hitte, voor zo ver het nog niet warm was, voor te zijn. Samen met Jasper, die bij mij op de dorm ligt, ben ik op pad gegaan. Bij ons hostel konden we fietsen huren, want tjaa..het was dat of de tuktuk en we blijven Nederlanders natuurlijk. Bij een straatkraampje vervolgens een bananapancake gehaald als ontbijt en die op de stoep voor een van de te bezoeken tempels opgegeten. In/door het centrum loopt een historisch park met diverse tempels en gebouwen die je langs kan gaan. Bij sommige is er een kleine entree anderen zijn weer gratis. We zijn begonnen bij de Wat  Ratchaburana, aangezien dat naast de Wat Maha That lag die hier tot een vd bekende bezienswaardigheden behoort. Beide zijn oude tempels en bij de tweede is er een boedhahoofd in een boom, de trekpleister. Vervolgens hebben we de Wat Phra Si Samphet bezocht, waar drie grote chedhi's te zien waren, erg mooi. Ernaast lag de Wihan Phra Mongkhon Bophit, waarin een enorme gouden Budha te zien was. Binnen stonden veel ventilatoren aan. Op dat moment prettig, want het was al behoorlijk warm bij de rest, maar de temeratuur begon toch echt behoorlijk op te lopen. Veel drinken, want pff je was elk flesje water al snel weer kwijt. Hier zijn we ook nog over een marktje heen gelopen en we hadden beide een soort foute hippiebroek aangeschaft. Daar loopt iedereen hier in, omdat die zo los en dun zit. Hier kwamen we ook weer de twee Nederlandse zusjes tegen.  Daarmee zijn we nog naar de Wat Lokayasutharam, een grote liggende budha geweest. Toen vonden we het wel mooi geweest en was het echt veels te heet de kleinere plekken te bekijken. We zijn ergens gaan lunchen en vervolgens in het hostel gerelaxt en opgefrist. Savonds zijn Jasper en ik nog op de fiets gesprongen toen het weer wat koeler was. Bij een andere avondmarkt wat gegeten en verder gefietst. Langs een terras bij het water hoorde we muziek, dus zijn we gestopt voor een drankje. Vervolgens zijn we om het oude historische park heen gefietst, en sommige tempels waren mooi verlicht. Op een gegeven moment hoorde we in een keet honden blaffen en die begonnen achter ons aan te rennen, nouuu ik heb het me op een fietsen gezet! Wonderbaarlijk hoe hard die fietsjes konden. Je ziet overdag al overal zwerfhonden lui in de schaduw liggen, maar ik had al verhalen gehoord bij de ggd dat je met fietsen moest oppassen voor honden, lang tetanisverhaal etc. Dus zodra die zwerfhonden kwamen, halve hartaanval. En een stukje later op een verlaten weg tussen tempels dus weer meerdere zwerfhonden uit het niets. Pfff, dat doen we dus ook maar niet meer savonds. Spannendste tot nu toe! 

Zondag: Kanchanaburi- Bridge over the river Kwai.

Zondag weer verder getrokken naar Kanchanaburi, bridge over the river Kwai. Sochtends met Jasper ontbeten en toen samen de tuktuk gepakt. Hij moest naar het station en ik moest halverwege eruit bij de minivan opstapplaats. Werd meteen bij de juiste er uit gezet, dus dat was makkelijk. Toen eerst naar Suphan buri en vanuit daar weer verder met de bus. Ik zat achterin de bus met een wat ouder thais mannetje en een monnik, die nog enigszins wat zeiden soms in moeilijk engels. Dat was wel leuk.  We reden door diverse stadjes en langs het platteland. Hier en daar stapte er weer eens iemand in en uit. Leuk te zien hoe alles gaat. Eenmaal op het busstation stond er een frans koppel die redelijk dezelfde kant op moest, dus konden we mooi de tuktuk delen. Eenmaal in het hostel kennis gemaakt met mijn Spaanse oudere kamergenote (moeilijke naam) die hier al wat langer is. Vervolgens zelf richting the bridge over the river kwai gelopen, zo'n 20 minuutjes vanaf het hostel. Onderweg zag ik het franse koppel weer zitten, dus even samen een drankje gedaan. Vervolgens verder gelopen en eind van de lange straat doemden meerdere kraampjes en vele mensen op, dat kon dus niet missen! De brug lag er mooi bij en je kon aan beide kanten mooi over de rivier kijken als je heen en weer liep. Aan de oever rondom de brug lagen wat restaurantjes, bootjes, huisjes en een chineesachtige tempel. Wat verderop zwommen kinderen in het water, werd er gevaren en werd het steeds groener. Erg mooi. Ervoor was een pleintje met diverse kraampjes. Vervolgens rustig weer terug gewandeld. Het was boven de 40 graden, dus dat was wel actief genoeg na de reis. Savonds met de Spaanse de lange straat om de hoek, in tegenovergestelde richting dan naar de brug, door gelopen. Hier zaten veel restaurantjes met terras en winkeltjes. Wat straten verder na een stuk lopen zat de night market van hier. Die was ontzettend druk met veel thai, dus langzaam er doorheen geschuifeld en toen maar weer terug gelopen. Op een hoek zat een groot overdekt soort restaurant/groot straatkraam- achtig iets waar veel locals zaten. Dan zou het vast goed zijn, en dat was het ook! De kaart was ruim.  En ze hadden hier eindelijk tom kha kai soep op de kaart staan, die was echt superlekker. Met het warme weer heb ik eigenlijk weinig trek, dus het helpt dat alles zo goed smaakt hier. Vervolgens ging de Spaanse nog even een internet cafe in en ben ik rustig het eind weer terug naar het hostel gelopen. Jullie kunnen trots op me zijn met al die straathonden hier!  Gelukkig is er airco op de kamer, ondanks dat erg warm is dus hopen op een goede nachtrust.

Maandag: Kanchanaburi- Hellfire pas.

Maandag wederom vroeg op, na een goede nachtrust. Ontbeten in het hostel, 2 sneetjes toast, een klein gebakken eitje, boter en wat jam, prima. Vanaf hier naar de grote doorlopende weg gelopen en de eerste beste bus die langs kwam aangehouden. Ze hebben hier en daar wel officiele opstapplaatsen, maar veel mensen staan gewoon langs de kant van de weg. Dus hopen dat het zou lukken en het ging gelukkig goed. De hele bus zat vol met thai. Toch een stuk leuker als enige toerist in de locale bus te zitten. De rit duurde 1.5u maar was erg mooi, langs een groen berglandschap met tussendoor wat grotere stadjes en dorpjes met overal wel weer kraampjes met eten en drinken. Eenmaal op de plek van bestemming waarschuwde de conducteur dat ik er uit moest. Die hebben ze hier dus ook in de bus, naast natuurlijk de chauffeur. Toen moest ik nog een klein stukje lopen, maar kreeg meteen een lift van een thais mannetje. Die zette me mooi af voor de ingang van het hellfire pas herdenkingsmuseum. Dit ging (in het kort) over de dodenspoorlijn die in de 2e W.O. is aangelegd door vooral krijgsgevangenen van japan tussen thailand en birma, zodat japan spullen kon aanvoeren richting birma. Buiten was een route te lopen waar de spoorlijn gelegen heeft, waarbij je ook door de hellfire pas komt. Een stuk van bijna 600 meter en hier en daar 26 meter hoog door de rotsen. Ze moesten vaak de hele nacht doorwerken, met fakkels als licht. Vandaar de naam van dit stuk. De totale spoorlijn was 416 km lang door jungle en rotsachtige bergen en is aangelegd in 15 maanden zonder machines, maar met de hand. Aangezien de meeste het werk hieraan niet overleefden heet het dus de dodenspoorlijn. Je kon gratis een audiotour meenemen die zowel binnen als buiten op verschillende punten informatie gaf over de erbarmelijke werkomstandigheden. Erg indrukwekkend de verhalen te horen als je daar loopt. Op een paar plekken kon je kiezen of je verder wilde lopen of weer terug wilde richting museum. Na de hellfire pas zelf nog iets doorgelopen naar een mooi uitzichtpunt over de vallei. Daar op een bankje gegeten en gedronken, genietend van het uitzicht. Als je de volledige route zou doen was dat 3.5u Ik geloof niet dat er nu iemand was die zich er aan waagde. Het was zeker 44 graden,  dus na dat punt ben ik toch ook maar omgekeerd. Daar kon je nog op 2 punten van boven op de pas kijken om te zien hoe diep die is. Vervolgens weer richting grote weg gelopen, omdat de locale bus zo weer zou komen. De tijden zijn minder stipt, dus stond ik 20minuten in de brandende zon. Blij toen ik eenmaal in kon stappen! Vervolgens in Kanchanaburi  weer via de wat meer winkel/ restaurantjesstraatrichting hostel gegaan en onderweg nog wat extra eten en drinken gehaald. Eind vd middag afgekoeld op de kamer. Daar had ik een nieuwe kamergenote, Mari uit Canada. Die heb ik savonds weer meegenomen naar de night market en hetzelfde restaurantje. Zij wil ook naar de Erawan watervallen, dus dat staat morgenvroeg op het programma.

Dinsdag: Kanchanaburi- Erawan watervallen.

Dinsdag na het ontbijt met Mari nog even bij de 7eleven (supermarktje) genoeg water en eten gehaald om de dag door te komen en toen samen met nog 2 andere van het hostel naar de grote weg gelopen om weer de bus aan te houden. Duidelijk een toeristische bestemming, aangezien er in de volle bus weinig thai zaten. Na wederom een rit van 1.5u rond half 10 aangekomen in het Erawan nationaal park voor de Erawan watervallen. Er zijn 7 grotere, die verspreid liggen op verschillende hoogtes. Om ze allemaal te zien is het heen en terug ongeveer 5 km, maar dan dus wel steile trappen op en af, klimmen over rotsen en keien en over vele bomen. Het scheelde dat we vroeg waren, aangezien veel thai uit de omgeving hier ook hun verkoeling komen zoeken en er al best wat lagen overal.  Met Mari maar gewoon rustig begonnen met lopen en telkens weer een level hoger gegaan. Hier en daar waren er mooie uitzichtpunten. Ondanks dat het zo droog is stroomde er toch bij alle watervallen water. Hoewel dit in het natte seizoen natuurlijk wel veel meer is. Onder aan alle watervallen waren poeltjes waar men kon zwemmen, tussen alle grote vissen die er ook in grote getallen aanwezig waren. Met genoeg drinkstops tussendoor uiteindelijk helemaal omhoog geklommen tot level en waterval 7. Erg mooi! Eenmaal bijgekomen begon de klimtocht naar beneden. Halverwege bij een waterval gestopt om te zwemmen. Heerlijk eindelijk even af te koelen in de hitte. De temperatuur was weer flink opgelopen. Zwemmen betekende dus wel de knop om, en tussen alle megavissen te springen die je echt overal zag. Vond ik toch wel weer dapper van mezelf. Eenmaal een beetje opgedroogd weer verder gewandeld naar in in/uitgang waar de bus ook weer vertrok terug richting Kanchanaburi. Daar Mari uitgezwaaid die richting the bridge ging en ik weer terug naar het hostel. Daar een klein uurtje later een minivan laten komen rond half 6 om weer mee terug te gaan naar Bangkok voor het Songkran festival (Thais nieuw jaar). Vlak bij mijn hostel afgezet waar ik na aankomst ook al verbleef. Al lopend over straat werd ik nu al hier en daar nat gespoten. Dat belooft wat morgen! Eenmaal in het hostel naar mijn dorm gebracht. Vorige week een 'upgrade' gehad amehoelaa. Ik lig nu zeker met meer mensen, maar wat een grote kamer! Iedereen ligt haast in een eigen grote bedstee met een lampje, grote locker en ruimte voor spulletjes ernaast, handdoekrek en een gordijntje. Erg nice! Kan ik mooi uitgerust aan Songkran beginnen.

Woensdag: Bangkok- Songkran festival.

Woensdag was het eindelijk Songkran festival (thais nieuwjaar). Dit vieren ze meerdere dagen met o.a. een groot watergevecht als soort van reiniging. Dit wordt vooral groot gevierd in Chiang Mai en Bangkok, vandaar dat ik nu weer terug in Bangkok ben. Op mijn dorm lagen al wat Nederlanders en bij het ontbijt was er al vrij snel contact met een hele groep. Toen iedereen klaar was en zijn belangrijke spullen veilig in zijn/haar dry bag had gestopt waren we klaar om ons met zijn 6e naar buiten te begeven. Langs alle straten stonden al meerdere kraampjes met diverse spullen voor Songkran, zoals emmers, poeder, dry bags, waterbrillen en natuurlijk superveel waterpistolen van klein tot groot. Overal werd je door mensen en vooral ook kinderen nat gespoten of gegooid met bekertjes, flessjes en emmers en pistoken.  Wat er maar voor handen was. Rondom Khao San Road waren de grootste gevechten dus ons langzaam die kant op begeven. Het duurde niet lang of we waren allemaal al zeiknat. Vlak voor Khao San langs de weg nog even gezeten om wat te eten. Hier waren onderling al flinke watergevechten bezig tussen iedereen die langs kwam en zowel de mensen op de weg als die erlangs op terrasjes zaten. Na het eten uiteraard ook een grote supersoaker aangeschaft ter verdediging. Op diverse punten kon je tegen betaling je pistool weer laten vullen. Op dat moment was het al een groot gekkenhuis, iedereen schoot op iedereen en het water kwam van alle kanten. En eenmaal op Khao San zelf ging het al helemaal los. Er waren echt superveel mensen hutjemutje op elkaar. Wat een megawatergevecht echt ongeloofelijk. Het water kwam met flinke stralen, waardoor je regelmatig je ogen droog moest wrijven. Ogen, oren en neus waren toch wat minder als je daar de volle lading kreeg. En met emmers kreeg je al helemaal een gratis douche. Een groot feest dit mee te maken! Langs de kant van de weg een fruitshake gedronken, waar we alsnog om de haverklap beschoten werden. Na zelf nog even los te zijn gegaan met onze pistolen weer even de drukte uit, naar ons hostel. Iedereen kwam hier drijfnat binnen en buiten lopen. Eind van de middag zou er een parade zijn hadden we gehoord dus die wilden we bekijken, maar die bleek er niet te zijn. Inmiddels waren er bij het hostel nog 3 aangehaakt. We besloten met de tuktuk naar Silom road te gaan. Een superlange straat did ook een van de 3 grote feestplekken was in de stad. Dus hebben we ons over 2 tuktuks verdeeld. Ik zat in de tuktuk met 5 haha. Lekker opgepropt met zijn alle. Nou zo'n tuktukrit is ook een hele ervaring. Supertof en tegelijkertijd ook doodeng hoe die door het verkeer raast. Ook in de tuktuk waren we niet veilig, die waren juist ook voor velen een doelwit. Dus schoten we terug, voor zo ver dat ging. De tuktuk zigzagde door de verkeersdrukte en had het tempo er goed in. De wind raasde langs je, dus hoe gezond dat nou is als je zeiknat bent..Er zullen vast mensen ziek op bed liggen na deze dag(en), gezien je telkens van warm naar koud, deels opgedroogd naar kletsnat gaat. Eenmaal op Silom road was het ook weer een enorme drukte. Het was hier alleen een stuk minder, omdat de meeste mensen met ijswater schoten en gooiden, wat echt veels te koud en niet aangenaam was. Het was al eind vd middag en op dit stuk reed ook de skytrain, waardoor er alleen schaduw en geen zon was. We liepen dus allemaal met flink kippenvel rond. Daar ergens in een zijstraat gaan zitten, omdat een aantal honger had. Dit bleek de hoerenstraat te zijn aan alle naambordjes te zien. Er stonden iets verderop dan ook meerdere ladyboys de aandacht te trekken van jongens en mannen die langskwamen. Aangezien we het behoorlijk koud hadden allemaal en wel klaar waren met al dat ijswater door de wijk  gelopen opzoek naar tuktuks. Van het zitten enigszins opgesroogd, maar dat was dus van korte duur. Uiteindelijk 2 tuktuks gevonden, die weer flink het tempo er in hadden. Onderweg nog meerdere emmers bovenop ons gegooid gekregen, brrr. Begin van de avond waren we weer terug. Toen nog wat inkopen gedaan voor mijn busrit van morgen en terug naar het hostel gegaan. De meeste gingen met kleren en al onder de douche, ik ook. Natter konden ze toch al niet worden en het was fijn ze met schoon water uit te spoelen. Meerdere thai liepen ook rond met bakjes met een soort talkpoeder oplossing om of je nu wilde of niet op je te smeren, dus dat moest er ook afgespoeld worden. Eenmaal schoon en opgewarmd nog in het cafe/zitgedeelte van het hostel gezeten en nog wat gegeten en gedronken en tevens met nog wat nieuwe mensen gekletst die er net waren. Een deel van de groep ging nog uit, maar op dat moment was ik wel klaar met al het water. Ook snachts wordt je nog zeiknat, dus dat sla ik even over. Morgen vroeg op om met de bus naar Cambodja te gaan, een volle reisdag voor de boeg dus.

Zo ver dus mijn eerste belevenissen in Thailand. Mijn volgende blog zal over Cambodja gaan, voor ik vanuit daar in Thailand naar de eilanden in het zuiden vlieg. Tot nu toe dus al mooie afwisselende dagen gehad. Het reizen tot nu toe gaat soepel en de thai zijn erg behulpzaam en vriendelijk. Contact leggen gaat over het algemeen snel,  vooral dus in de hostels. Dat is erg gezellig. Verder wennen aan het feit dat wc papier in een afvalemmertje moet ipv in de wc zelf, die gewoonte leer je toch echt niet zo snel af. Verder gewoon ontzettend aan het genieten en hopen dat de rest van de reis zo verder mag gaan.

Groetjes voor iedereen thuis en op naar de tempels in Cambodja!

  • 13 April 2016 - 19:24

    Liesbeth:

    Super leuk om naast de foto's op de WA nu ook dit uitgebreide verslag te lezen. Wat heb je al veel mee gemaakt in korte tijd. Veel plezier in Cambodja. Ik verheug me al op je volgende verslag. Lieve groeten Liesbeth

  • 13 April 2016 - 21:26

    Nina:

    Super leuk allemaal Lies!
    Volgens mij is je conditie heel goed geworden met al dat lopen haha.
    Wordt nog afzien voor mij om je bij te houden als je terug bent ;)
    Grappig om te lezen over al die dieren die je bent tegengekomen, ik kan me wel iets bij jou reactie voorstellen hahaha.
    Heel gaaf dat je er nu bent met dat waterfestival!
    Veel plezier in Cambodja! En daarna natuurlijk met al die geplande stranddagen ;)

    Liefs, Nina

  • 14 April 2016 - 10:24

    Jos Maree:

    Heb net een rustig klasje die de zaken van de afgelopen periode moeten aanleveren en aftekenen. Iedereen aan de slag dus en dat geeft mij de gelegenheid jouw grote verhalen te lezen. Geweldig allemaal en voor straks een mooi document om nog eens rustig door te kijken.
    Blijf genieten, wat een geweldige reis en ervaring. Gr. Jos

  • 15 April 2016 - 11:10

    José:

    Wauw.............! Ik ben heel trot op je.
    Wat een held met die honden.
    Blijf genieten en doe ook wat (innerlijke)rust op in die tempels van Cambodja
    Liefs, je moeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 11835

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 Juni 2016

Backpacken in Zuidoost Azië

26 Augustus 2010 - 23 December 2010

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: