Cambodja en de vele tempels! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Cambodja en de vele tempels! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Cambodja en de vele tempels!

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

23 April 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Bij deze mijn avonturen in Cambodja.

Donderdag: Bangkok naar Siem Reap.

Donderdag in alle vroegte vertrokken uit mijn hostel. Nog snel wat eten en drinken gehaald en toen een taxi aangehouden om naar het busstation te gaan. Gelukkig was het nog te vroeg om nat gespoten te worden. Het busstation is best een stuk rijden en de stad was nog redelijk rustig, dus kon ik lekker om me heen kijken naar alle gebouwen. Onderweg moesten we nog stoppen voor, volgens de taxichauffeur, the king. Er kwam in ieder geval een hele colonne langs vlak bij het paleis. Eenmaal bij het busstation wist ik nu dat ik in ieder geval op de begane grond ergens moest zijn en de juiste kassa voor een busticket naar Siem Reap in Cambodja was snel gevonden. Ik had niet gereserveerd, vandaar dat ik er extra optijd wilde zijn, aangezien er 2 bussen per dag gaan, om 8 en om 9u. Gelukkig hadden ze nog plek. Ik kreeg eerst een kaartje voor de bus van 09u. Het was toen nog voor half 8 dus ging ik maar in de hal zitten. En op een gegeven moment gingen de tv's die er hingen aan en begon er muziek. Toen blijkbaar het volkslied begon ging, zoals ik al ergens had gelezen, iedereen staan. Dus dat deed ik uiteraard ook maar. Op de tv kwamen allemaal nogal verouderd uitziende beelden voorbij van Thailand. Toen het klaar was ging iedereen weer zitten. Niet veel later kwam er een vrouwtje van de kassa in iedereen vragen Siem Reap? Waarop ik en nog een meneer reageerden. Er waren blijkbaar nog 2 plekken vrij in de bus van 08u, dus dat scheelde weer. Hier kwam ik naast een Indonesier te zitten en achter een Nederlands koppel. Al vrij snel na vertrek kregen we water, ijskoffie, limonade en een koekje en cake. Nou dat was wel welkom bij iedereen. Vlak voor de grens maakte we nog een stop waar we een soort nasi kregen in een doosje. Prima geregeld allemaal. Ook kwam de bijrijder langs om te vertellen wat de prijzen bij de grens voor het visum waren. Dit klopte allemaal. Netjes, aangezien er veel oplichtingsverhalen te vinden zijn. Nu niks van gemerkt. Rond half 1 waren we bij de grens en moesten we bij Thailand uitstempelen. Iedereen pakte zijn arrival/departure kaart die je op het vliegveld al had ingevuld voor je visum. Die had ik voor mijn idee toen op een handige plek gestopt, alleen waar ook alweer.....Stressss! Nergens te vinden, heel slim dus. Er stonden gelukkig al een paar andere met het zelfde probleem. Uiteindelijk kregen we allemaal opnieuw zo'n kaartje om in te vullen en toen was het goed. Eenmaal Thailand uit door naar het Cambodjaanse huisje. Weer een formulier ingevuld, pasfoto erbij, betalen maar en niet veel later had ik mijn visum. Toen dachten we er te zijn, moesten we nog naar een volgend gebouwtje weer zo'n arrival/departure kaart invullen en in de rij gaan staan voor wat stempels. Dit duurde iets langer. Gelukkig nietten ze het kaartje nu in je paspoort, die kan ik dus niet kwijtraken. Vervolgens stond dezelfde bus weer te wachten en konden we weer verder. Eind van de middag kwamen we aan vlak bij het centrum en toen met 2 andere uit de bus de tuktuk gedeeld. Ik had de nacht voor vertrek vast een hostel met zwembad gereserveerd. Wat meer een feesthostel, maar verder is 'ie wel okee. Op mijn dorm meteen contact met 2 nederlanders en direct meegevraagd uit eten te gaan en de dag erna naar de tempels met een groepje. Helemaal goed! In de buurt bij een klein lokaal restaurantje gegeten waar nog een jongen aanhaakte die daar alleen zat. Na het eten gingen er 2 naar het hostel en met 4 andere naar the night market gelopen en vervolgens naar pubstreet. Daar werd dus ook uitgebreid Songkran gevierd. Alleen met een 'kleine' toevoeging..flessen vol talkpoeder. Het duurde niet lang of we waren totaal witbepoederd. Heel gezellig, maar dat talkpoeder vond ik maar niks. Hele handen werden waar ze maar konden op je gegooid en gesmeerd. Dus je kleren zitten al snel onder net als je handen, krijg het telkens dan maar eens uit je ogen gewreven als alles vies is. De hele straat was mistig. Tevens zat in sommig poeder een soort menthol ofzo, dus dat voelde je dan ook wel. Dus dan vond ik de Thaise versie toch een stuk leuker en prettiger. Eenmaal vies gekeken om nog ergens een drankje te doen, maar uiteindelijk terug gelopen naar het hostel. Daar met kleren en al bij het zwembad onder de douche afgespoeld en zo het zwembad ingesprongen. Heerlijk schoon. Even later naar de kamer gegaan, nogmaals gedoucht en alles uitgespoeld. Toen snel gaan slapen, want de wekker zou over een paar uurtjes alweer gaan.

Vrijdag: Siem Reap - Tempels van Angkor.

Vrijdag om 04u sochtends alweer tijd om op te staan. Je moet er wat voor over hebben om Ankor Wat bij zonsopkomst te zien. Samen met Jennie en Phillip (Canadees) van de avond ervoor en Anke en Thailana (Thais) rond 04.30 vertrokken met een gereserveerde tuktuk. Eerst bij een gebouw een persoonlijke entreepas gehaald. Ik heb maar de 3 dagenpas genomen, anders hadden ze 1 dag en ik geloof ook een week. Vervolgens verder naar Angkor Wat, waar we bij lange na niet de enige vroege vogels waren. Je loopt eerst over een soort brug een muur binnen en daarbinnen ligt Ankor Wat. Op een kleine tempel er tegenover op de trap gaan zitten in afwachting. Het was toen al redelijk licht. Toen de zon eenmaal verscheen was dat erg mooi en zag je goed de contouren van de tempel. Iets later naar het water links voor de tempel gelopen waar die mooi in weerspiegeld werd. We stonden al vrij snel voor aan de waterrand. Dit leverde mooie foto's op. Vervolgens tijd om Ankor Wat zelf in te gaan en binnen rond te lopen. Het is een grote tempel met mooie graveringen in de muren. En bovenin kon je mooi uitkijken over de ingang met de tempel en het water en bomen. Thailana is in Thailand gids bij de fietstour die ik gedaan heb en is nu zelf dus op vakantie en wist ons overal van alles te vertellen. Hij spreekt ook redelijk wat woorden Nederlands, wat erg grappig was. Ook vind hij foto's maken leuk, dus overal werden we uitgebreid op de foto gezet. Na Angkor Wat hebben we even een broodje gehaald bij een ktaampje ervoor en toen iets verderop naar Angkor Thom/Bayon geweest met vele honderden gezichten, die er elk net anders uitzagen. Deze staken mooi af tegenover de blauwe lucht. De ingang was versierd ivm Songkran, dus daar wilden we op de foto. Ik met een Thaise mevrouw. En toen was er nog een die met mij op de foto wilde en vervolgens stond er nog een hele rij oude vrouwtjes die een foto met mij wilde, waar ik echt koppen groter bovenuit stak. Uiteraard heel vriendelijk met allemaal op de foto geweest voor ik dit tempelcomplex in ging. Erg grappig. Na deze tempel gingen we tenslotte naar Ta Prohm, ook wel bekend uit de film Lara Croft: Tomb Raider. Hier groeien de bomen en wortels door en over het tempelcomplex. Deze kwamen hierdoor heel mooi samen. Ze waren helemaal vergroeid in elkaar. Toen we hier werden afgezet kwam de tuktuk chauffeur dat hij tussendoor was gebeld en zijn dochter naar de dokter moest en we maar een half uur voor deze tempel kregen. Dat soort verhalen hadden we al van andere toeristen gehoord. Dus we trokken ons er niks van aan en bekeken deze tempel op eigen tempo. Zodra we klaar waren stond uiteraard de tuktuk chauffeur gewoon op ons te wachten. Van tevoren hadden we al een bedrag en tijd afgesproken en je betaald pas als je terug bent. Ze hopen uiteraard na ons nog eens toeristen mee te kunnen nemen waardoor ze je gaan haasten. Maar afspraak is afspraak en hij kan wel wegrijden, maar dan heeft hij geen geld en zou je een ander kunnen nemen. Toen hij ons uiteindelijk terug reed naar het hostel lag het tempo ook niet zo hoog, waardoor we wel zeker wisten dat hij gelogen had. Goede poging, maar we trokken ons er niks van aan. Eenmaal terug gelunchd en toen bij het hostel afkoelen in het zwembad. Heerlijk, aangezien de temperatuur alweer richting 40 was gegaan. De rest van de middag dus geluierd. Savonds bij ons inmiddels vaste tentje gegeten. Ze hebben daar echt superlekkere en goedkope fruitshakes. Uiteraard is mango favoriet. En vervolgens enigszins optijd naar bed na de lange dag.

Zaterdag: Siem Reap - Tempels van Angkor 2.

Zaterdag heerlijk uitgeslapen, na alle vroege dagen hiervoor. Vervolgens met Thailana wezen ontbijten bij onze vaste plek hier. Smiddags wilden we weer naar de tempels dus hebben we vervolgens opgezocht welke we wilden zien. Daarnaast wilden we ook graag de zonsondergang bij Angkor Wat zien. Vervolgens weer onderhandeld met een tuktuk chauffeur, aangezien 1 tempel behoorlijk ver weg was. Daar gingen we uiteindelijk naar toe en de rit duurde langer dan verwacht, ruim een uur. Echter was dit niet erg, aangezien we nu wat meer de stad uitgingen en door het platteland reden. De rit zelf was dus ook erg de moeite waard. De natuur is redelijk dor en droog, maar alsnog mooi. Onderweg kocht Thailana nog een bepaalde vrucht van de palmboom, anders dan de kokosnotenboom. Het zag eruit als een soort grote lychee/kwal, maar was erg lekker. Eenmaal aangekomen bij de tempel was die ook weer erg mooi. Niet heel groot, maar met prachtige reliefs. Het was zowel een hindoe- al boedistische tempel. Helaas liepen er veel Chinezen, die worden met busladingen overal afgezet en zijn behoorlijk irritant. Lastig foto's te maken zonder chinezen er op. Vervolgens weer in de tuktuk de hele weg terug. Gezien de tijd wilde we een andere tempel overslaan en meteen gaan naar degene vanaf waar het zicht op ankor wat met zonsondergang het mooist zou zijn. Echter is rondom ankor wat de plek waar alle locals songkran vieren..was het de dag ervoor sochtends goed begaanbaar, dat was nu niet het geval. Het was de laatste festivaldag en dus megadruk! Alle wegen stonden propvol met auto's, bussen, brommers, motors, tuktuks en wandelende mensen. Er waa bijna geen doorkomen aan. Iets voorbij angkor wat was de zon inmiddels bezig met ondergaan en bleek de rit nog 4km te zijn..dat ging hem niet worden met alle wegen die onvoorzien voor ons vast stonden. Toen maar besloten om te keren richting centrum. Vanuit de tuktuk wel de zonsondergang gezien, mooie knaloranje zon, maar vanwege wat bewolking al vrij snel slecht te zien. Jammer, maar de rit die we hadden gemaakt maakte het allemaal alsnog de moeite waard. Afgezet bij ons restaurantje/straatstalletje om te eten. Na even op te frissen in het hostel gelopen richting waar we de volgende dag appart van elkaar een bus moesten hebben. Dit was oppassen voor alle Songkran vierders. Gelukig maar door een paar stralen geraakt. Vervolgens nog ove de nightmarket gestruind en vervolgens gaan slapen.

Zondag: Siem Reap naar Battambang.

Zondag na uitchecked te hebben richting het buskantoor gegaan om een kaartje naar Battambang te kopen. Ze hadden nog net een plekje voor de bus van 9.30 maar dan wel een stoeltje naast de chauffeur. Prima, zo lang ik maar kon zitten. Vanaf daar werden we met een kleiner busje naar het busstation iets buiten het centrum gebracht. Hier moesten we overstappen op de wat grotere bus. Ik moest wachten tot iedereen zat, aangezien mijn stoel naar achter geklapt moest worden naast de ingang. Er gingen nog wat extra mensen mee, dus werden er een paar plastic stoelen in het gangpad gezet. Een meisje moest naast mij plaats nemen op de trap bij de deur. Al vrij snel na vertrek kwam daar ook nog een jongen te staan die onderweg instapte en nog een man. Voor een andere man werd er uit het bagageruim een emmer en nog ergens een sjaal tevoorschijn getoverd om ook in het gangpad te zitten. Zo werd de bus onderweg dus steeds voller. Op een gegeven moment werd er langs de grote weg gestopt omdat een man moest plassen. Duurde niet lang of er stonden er meerdere op een rijtje. Ik snap het busststeem wat dat betreft niet helemaal, als daar al een logica in zit. Alles kan zo lang het past en er iets betaald wordt.  De buschauffeur maakte gedurende de rit maar al te graag gebruik van de toeter, zodat andere weggebruikers hem er langs lieten. Daarvoor moesten ze vaak half de berm in. Het landschap was niet heel spectaculair. Waarschijnlijk ook omdat een hoop van het land momenteel erg droog is. Eenmaal vlak bij Battambang werden we weer afgezet op een soort insustrie terreintje buiten het centrum langs de weg. Hier zat hun busstation. Veel locals stapten weer in een minibusje, maar toen ik en een andere backpacker vroegen of die naar het centrum ging werd er nee gezegd. Alle backpackers/toeristen stonden een beetje moeilijk om zich heen te kijken hoe er dan te komen. Vervolgens zei weer een andere meneer dat het busje wel naar het centrum ging, reed natuurlijk net de bus voor onze ogen weg...heel fijn. We werden verwezen naar een kruispunt om daar een tuktuk te nemen. Gelukkig kon ik die met 3 andere delen waardoor het erg goedkoop was. Ik had al een hotel geboekt aangezien er hier bijna geen hostels zijn. Eigen kamer met een 2pers. bed en eigen douche en toilet. Simpel en de muren kunnen zeker een nieuwe verfbeurt gebruiken, maar in ieder geval schoon. En wat rust is na alle dorms ook wel een keer fijn. Na wat opgefrist te zijn een plattegrondje van de stad gevraagd en wat rondgewandeld. De stad heeft wat frans koloniale invloeden en veel kleine winkeltjes overal. Weinig echt grote bezienswaardigheden, maar wel aardig om wat rond te wandelen en de sfeer te proeven. Op de terugweg ergens neergeploft voor een  mangosmoothie. De shakes vind ik lekkerder eerlijk gezegd. Even opladen, aangezien de temperaturen nog steeds niet zijn gedaald. Vervolgens op mijn kamer wat gerelaxt en begin van de avond naar de nightmarket gelopen op een paar honderd meter van het hotel. Er stond ook al een groot podium en overal hingen lichtjes. Het was nog rustig dus ging ik naast wat mensen op een bankje bij de rivier zitten, met uitzicht op het pleintje waar de markt was. Dit bleken Zuid-Afrikaners te zijn, dus dat was leuk. Toen het wat drukker werd ben ik bij een overdekt straatkraam restaurantje gaan zitten waar meerdere mensen aten. Niet veel later kwam er voor mij een groep met vooral Nederlanders zitten, dus het duurde niet lang voor ik erbij gevraagd werd. Dit bleken studenten van de opleiding toerisme te zijn die 2 weken op studiereis waren. Geen verkeerde bestemming om naartoe te moeten! Na vervolgens nog even rondgelopen te hebben weer gedag gezegd en naar mijn kamer gegaan. Heerlijk luxe om een eigen douche te hebben. Helaas is de airco kapot en moet ik het met de ventilator doen. Het briesje is lekker, maar koel is anders. Hopen dat ik in slaap kom.

Maandag: Battambang naar Siem Reap.

Maandag alweer vroeg op. Ik wilde nog wel uitslapen en een relaxdagje houden op de kamer, maar met de warmte was het niet uit te houden. Er werden wel wat excursies hier aangeboden, maar die spraken me niet heel erg aan en waren ook best prijzig voor hier. Toen maar besloten vandaag i.p.v. morgen naar Phnom Penh te gaan. Het hostel daar heeft een zwembad, dus dat is een betere plek om een deze dagen te relaxen dan mijn warme kamer hier. Ik smolt weg! Na het opstaan maar eerst naar het buskantoor gelopen of er uberhaupt nog plek was. Ik kon nog mee met de bus van 11u, dus nog alle tijd voor vertrek. Gister kwam ik er achter dat de zool van een van mijn schoenen (Die Keens van jou jose) helemaal los zat. Vervolgens dus maar een rondje over de markt op zoek naar een schoenmaker, die redelijk snel gevonden was. Zo'n 10 minuten later was die weer stevig vast gelijmd en genaaid. Heel netjes, precies hoe ze het in Nederland ook zouden doen. Toen opzoek naar een ontbijtje. Het was even zoeken naar een zaakje waar ik ook kon zitten en niet meteen al aan de warme noodles of rijst zou moeten. Uiteindelijk een gevonden met kleine pannekoekjes en verse mango. De mango hier is wat minder zoet, maar wel wel heel zacht.  Toen in het hotel mijn spullen gepakt en mijn grote fles water opgemaakt. Bij het buskantoortje in een grote bus gestapt. De stoelen staan naar binnen gedraaid waardoor we in een soort kringetje zaten. Wel gezellig haha. Daarmee naar de grote bus gebracht, waar ik naast een oud Cambodiaans vrouwtje zat. Voor mij zat nog een Amerikaanse backpacker, Gus. Daar had ik vrij snel contact mee, omdat hij nog een hostel zocht in Phnom Penh en eenmaal daar wel met mij mee wilde. De rest vd bus waren locals en er zaten er wederom meerdere in het gangpad. De bus vertrok wat later, zoals verwacht. De rit duurde zo'n 7.5u dat was dan wel weer wat langer dan verwacht, zelfs rekening houdend met extra tijd vanwege alle onverwachte stops die ze telkens maken. Hoe dichter bij Phnom Penh hoe groener het landschap werd. Eenmaal aangekomen besloten Gus en ik naar het hostel te lopen, Thailana was daar al. Vervolgens met zijn 3e wezen eten bij een tentje om de hoek. Weer terug de langverwachte duik in het zwembad genomen, die ik helemaal voor mezelf had. Het water was wel erg zout. Nog een drankje met Gus gedaan, die sochtends alweer verder zou trekken en toen heerlijk geslapen.

Dinsdag: Phnom Penh - Paleis, Nationaal Museum, Wat Phnom en Skybar Eclipse.

Dinsdag enigszins uitgeslapen en iets voor 9u met Thailana op pad gegaan. Ik ben redelijk verkouden, waarschijnlijk van de busrit gister. Meerdere mensen zaten te kuchen en met de airco verspreid zich dat natuurlijk snel..achja hoort erbij. Als eerste zijn we richting het koninklijk paleis gelopen, al winkeltjes kijkend onderweg. De prijzen van alles liggen hier wel wat hoger en alle bezienswaardigheden spelen daar ook mooi op in. Je wilt toch alles zien, dus het zij zo. Het paleis lag er mooi bij met meerdere tempels, waaronder de zilveren pagode ( niet echt zilver), eromheen. Vooral de daken zijn rijkelijk versierd. Ook waren de paden mooi groen. Helaas kon je niet in het paleis, je mocht alleen naar binnen kijken. Het was mooi, maar ik had het veel groter verwacht. Tevens waren er op de buitenmuur mooie muurschilderingen te zien. Er stonden ook hier en daar rijkelijk versierde torens/pilaren te zien. In sommige gebouwtjes waren o.a. fotos, klederdracht en van die tronen die ze kunnen optillen te zien. Daar een ijsje gegeten en vervolgens langs de rivier opzoek gegaan naar een restaurantje voor de brunch. Weer vol met nieuwe energie naar het nationale museum gelopen een klein stukje verderop. Hier waren vooral veel beelden te zien van diverse boedhistische goden en meerdere geschriften in steen. De muren van de zalen zaten onder de vogelpoep. Mooi gebouw van buiten, van binnen een stuk minder. Er was wel een mooie kleine binnentuin waar we gratis onze flesjes met water konden bijvullen. Van hieruit zijn we richting de Wat Phnom gelopen een stuk verderop. Een tempel gelegen op de enige heuvel die Phnom Penh rijk is. Onderweg kwamen we langs wat locale marktjes waar we doorheen gelopen zijn. Dan voel ik me toch wel echt een toerist tussen al die locals. Na wat rondvragen de Wat Phnom uiteindelijk gevonden. Wederom niet groot maar van binnen waren mooie blauwe kleurrijke schilderingen te zien en meerdere Budha's rondom een wat grotere gouden Budha. Hier een slokje van het jasmijnwater dat er stond gedronken op aandringen van Thailana. Een soort wijwater maar dan dus om te drinken. Lekker met alle jasmijnbloempjes er in, maar voor de zekerheid maar niet te veel genomen. Hier nog een rondje omheen gewandelt. Het was erg mooi groen, alleen daardoor weinig zicht op de stad zelf. We waren toen wel klaar met wandelen en hebben de tuktuk terug naar ons hostel genomen. Eind vd middag wilden we naar een skybar en restaurant hier vlak bij gaan waar Thailana al een nachtje had geslapen toen ik hier nog niet was. Was het net aan het regenen...mijn eerste bui tot nu toe! Vandaag was ook de eerste dag sinds ruim een week dat het (net) onder de 40 graden bleef. Dat gaat dus de goede kant op! 10 minuten later was het droog en konden we gaan. We moesten naar de bovendste verdieping van een kantorenpand. Uiteraard eerst alle kanten uitgebreid bekeken en foto's gemaakt. Mooi om nog uitzicht in daglicht te hebben. Het was wat bewolkt, maar we konden alsnog mooi ver kijken. Het zicht op de rivier was ook erg mooi. Vervolgens hebben we in het restaurant, die erg chique ingericht was, gegeten. De kaart was wel redelijk westers, maar voor een keer een hamburger in plaats van rijst of noodles was ook erg lekker. Eenmaal vol weer terug naar het hostel. Oppassen met oversteken, want wat een verkeersdrukte! Ik was van plan morgen naar the killing fields te gaan en het tuol sleng museum, nu nog kijken of anderen ook gaan om een tuktuk te delen. Er lagen 2 nieuwe nederlandse meisjes op mijn dorm die met nog iemand van mijn dorm wilde gaan, dus daar kan ik mooi morgen bij aanhaken.

Woensdag: Phnom Penh - Tuol Sleng museum, Choeung Ek killing fields en traditionele dansvoorstelling.

Woensdagochtend samen met Femke en Babs opstap gegaan naar het Tuol Sleng museum. Een school waar in de periode van de rode Khmer gevangenen, veelal intelectuelen, naartoe werden gebracht. Hier werden ze gemarteld en tot bekentenissen gebracht die niet waar waren. Als ze dit al overleefden werden ze naar the killing fields gebracht, de naam zegt het al, waar ze op brute wijze werden afgeslacht. In de periode 1975-1979 zijn ruim 3 miljoen, 1 op de 4, Cambodianen dood gegaan/afgeslacht door hun eigen volk de rode Khmer, een communistisch dictoriaal regime. Eenmaal daar kon je een audiotour bestellen, wat wel nodig was. Over het terrein en in de gebouwen stonden nummertjes voor de passende informatie. Er waren bijna geen overlevenden van deze plek. Ik zal jullie bij deze de details besparen, maar als je alle martelmethodes zag en hoorde is dat niet zo verbazend en was het voor de gevangenen waarschijnlijk een verlossing. In de klaslokalen hingen vele foto's van elke individuele gevangenen en tevens foto's hoe gevangenen/lichamen zijn aangetroffen na de bevrijding. Pas toen kwamen alle praktijken aan het licht. De verhalen waren erg indrukwekkend. Je zou het enigszins kunnen vergelijken met een bezoek aan een concentratiekamp. Na het museum haalde we in het hostel Marine uit Frankrijk op, op de weg naar een van de bekendste killing fields Choeung Ek. Verspreid over Cambodja zijn er vele honderden gevonden. Hier was wederom een audiotour verkrijgbaar die je over het terrein leidde. Er waren meerdere afgezette kuilen waar in totaal botresten en hier en daar kleding gevonden is van duizenden mensen. Echte massagraven dus. De manier van afslachten was bruut. Daar gingen ze geen kogels aan 'verspillen'. Op verschillende plekken stonden glazen boxen met kleding en botten. Nog elke maand worden nieuwe overblijfselen gevonden in de grond. Vooral na een regenbui komt er telkens meer bloot te liggen. Er liep hier ook een groep monniken rond die op diverse plekken een gebed opzegden. Erg mooi en indrukwekkend. Op een plek stond een oude boom (the killing tree) met allemaal armbandjes er aan gehangen. Hier werden alle baby's tegenaan dood geslagen. Want van de gevangenen moesten ook hun wortels verdelgd worden. En bij twijfel beter een onschuldige dood, dan een gevangene in leven. In het midden van het terrein stond een grote stupha. Hierin waren 17 levels gemaakt in een glazen box met botresten. 17, omdat op 17 april de rode khmer begon met een inval in Phnom Penh en iedereen de stad uit stuurde. Het begin van hun regeerperiode. Hierin waren vele schedels te zien, gecategoriseerd op hoe ze waren omgebracht, te zien aan het gat of breuk in de schedel. Een indrukwekkende en pittige dag dus. Toch erg belangrijk om hier over te leren wil je meer van de Cambodiaanse cultuur weten. Hierna wat gegeten en toen naar het hostel om alles te laten bezinken. Heerlijk afgekoeld in het zwembad. Eind van de middag met Thailana en Karoline uit Duitsland naar een backpackersstraat gelopen, omdat Karoline nog een busticket moest regelen. Hier zaten veel restaurantjes, waar hun bij een gingen eten. Ik wilde heel graag in de tuin van het Nationaal museum naar een voorstelling met traditionele Cambodiaanse dans. Niet supergoedkoop, dus ging ik alleen. Het was een soort festivalsetting met het podium en houten tribune in een half open tent. Tijdens de voorstelling lieten ze 8 verschillende traditionele dansen zien. Op een scherm verscheen telkens de naam van de dans en een uitleg uit welke regio en waar die voor diende. Erg interessant! De dansers droegen kleurrijke, rijkelijk versierde kostuums. En prachtige hoofdversieringen. Ze dansten veel met stompe voet en maakte veel hand, pols en enkelbewegingen. Ook wiegde ze veel met hun hoofd. Sommige dansen waren wat ingetogen, andere weer uitbundig en expressief. Dan werd er ook wat meer een verhaal uitgebeeld. Erg leuk om 8 verschillende dansen te zien. Na de voorstelling uiteraard met een aantal danseressen op de foto geweest in hun prachtige kostuum. Thailana en Karoline zaten bij de ingang al op mij te wachten. Vervolgens zijn we nog ergens gaan zitten zodat ik ook nog wat kon eten, traditionele khmer curry. En hun deden nog een drankje. Je kan nooit genoeg drinken in deze temperaturen! Toen weer terug gelopen naar het hostel om heerlijk te slapen na een lange dag.

Donderdag: Phnom Penh - Central Market en Skybar.

Donderdag uitgeslapen. In het hostel rustig ontbeten en vast het een en ander opgezocht over de eilanden. Begin van de middag met Thailana en Karoline naar the central market gelopen. Een grote markt in een art deco gebouw met eten, kleding, sieraden, echt van alles. Hier lekker rondgestruind om alles rustig te bekijken. Het zag er gezellig uit, maar er zat ook een hoop zutzooi tussen. Tevens zijn ze hier niet heel goedkoop, dus vooral kijken, kijken, niet kopen. Vervolgens zijn we naar het eetgedeelte gelopen om te lunchen. Een flinke kom noodles met rundvlees in een grote schep saus, het leek eerder noodlesoep. Wel erg lekker met diverse kruiden en groente. Erbij een erg lekkere mangoshake. Die ga ik missen eenmaal thuis! Met afrekenen gezorgd dat ik wel dollars terug kreeg, want na vandaag kan ik weinig met Cambodiaans geld. Toen weer rustig terug gewandeld naar het hostel. Vast mijn tas weer een beetje gereorganiseerd voor de vlucht morgenochtend. Eind van de middag met Karoline en Marine naar de Skybar eclipse gelopen voor de zonsondergang. Thailana moest nog wat ophalen dus die haakte wat later aan. Wederom wat wolken maar de licht kleurde mooi oranje. Thailana was net optijd dit ook nog te zien. Toen de zon onder was in het restaurant gaan zitten en een lekkere salade nicoise gegeten. Hier konden we veilig een salade bestellen, dus daar moesten we dan ook maar gebruik van maken. Jammer met het warme weer dat het vaak een risico is. Na het eten richting hostel gelopen, waar we nog weer bij een noodletentje zijn gaan zitten aangezien Thailana nog wel wat luste. Grote eter, meestal 2 hoofdgerechten haha! In het hostel met Marine nog een toetje gegeten. En toen laatste spulletjes ordenen klaar om morgen in alle vroegte naar het vliegveld te vertrekken.

Vaarwel Cambodja, paradijselijke stranden en bounty eilanden van Thailand here I come!

  • 23 April 2016 - 21:42

    Nina:

    Super leuk weer Lisa!
    Grappig dat je voor 9 uur vertrekken al uitslapen noemt! ;) Maar wel echt knap van je dat het je lukt hoor :)
    Ben benieuwd naar alle foto's! (wel leuk dat je af en toe al wat kunt sturen!)
    Heel veel plezier weer in Thailand en geniet van al die stranden en bounty eilanden!
    xxx

  • 24 April 2016 - 16:29

    José:

    Foto's zijn leuk maar je verhalen zijn nog veel leuker. De foto's gaan dan ook meer leven.
    Wat een indrukken en ervaringen doe je op.
    Maak je over mij geen zorgen........ik red het wel! :)
    Keep on going girl. Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 11823

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 Juni 2016

Backpacken in Zuidoost Azië

26 Augustus 2010 - 23 December 2010

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: