Stage en de weekenden tussendoor. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Stage en de weekenden tussendoor. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Stage en de weekenden tussendoor.

Door: waarislisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

09 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Molo Buthi en Sisi’s,

Zoals al gemeld in mijn vorige verslag zou ik jullie laten weten hoe het op stage gaat.
En verder zal ik ook vertellen wat ik in de weekenden tussendoor heb gedaan, wat ook weer een hele hoop is.
Maargoed, om maar bij mijn stage te beginnen. We geven met zijn 3e remedial teaching op Maxonia Primer. Een school op ongeveer een kwartiertje rijden van ons huisje.
De remedial teacher op de school had ons kinderen aangewezen om mee te werken. Ze heeft ons verteld over de problemen van de kinderen en hun achtergrond/thuissituatie. Dit ook om hun gedrag te verklaren, waar we ook op moeten letten tijdens de lessen. Van al die verhalen werden we wel behoorlijk stil, gezien het niet echt positief was allemaal. Veel armoede en ook ouders die weinig tijd voor hun kinderen hebben, als ze al bij hun ouders wonen.
Een aantal kinderen hier heeft het foetus-alcoholsyndroom. Als ik het zo goed noem. Dit gezien de moeders tijdens de zwangerschap te veel alcohol dronken. Je ziet dit ook aan het uiterlijk van de kinderen, ze zijn ook vaak kleiner en hebben moeite met hun motoriek. Wat vooral heel frustrerend is, is dat ze heel graag willen leren, maar het gewoon niet kunnen onthouden en het dus niet lukt. Hierdoor is het niveau van sommige kinderen ook heel laag. Daar staan we ook wel van te kijken soms hoe laag dat is. Met sommige oefeningen schat je dat ook echt verkeerd in. Dan denk je, die is makkelijk dat lukt wel..niet dus. Vandaar dat we veel herhalen in de hoop dat het blijft hangen. Je bent heel intensief met de kinderen bezig en als ze dan vooruitgang boeken of iets eindelijk begrijpen dan geeft dat wel een goed gevoel.
We hebben 3 verschillende groepjes van verschillende klassen die we helpen. We helpen kinderen uit graad 1, 3 en 4. Wat in Nederland de groepen 3, 5 en 6 zijn. Hun leeftijd ligt wel wat hoger, gezien de meeste al wel een aantal keer zijn blijven zitten. We helpen ze met onder andere rekenen en taal en verder doen we ook oefeningen met ze om de motoriek te verbeteren, creatieve activiteiten en spelletjes.
Gezien ze per groepje niet allemaal dezelfde oefeningen doen zitten we binnen de groepjes regelmatig apart te werken met 1 of 2 leerlingen die bepaalde ondersteuning nodig hebben. Maar we doen ook wel oefeningen samen.

Het uitleggen is soms wel een beetje lastig omdat het allemaal in het Afrikaans moet. Nou is het bij ons meer een mengelmoes van Afrikaans met Nederlands, maar gelukkig begrijpen ze ons over het algemeen wel. Vooral als je het bord goed gebruikt en de oefeningen laat zien of wat kan aanwijzen kom je er meestal wel uit. Andersom is het vaak lastiger te begrijpen wat ze je vertellen, maar met wat uitbeelden en aanwijzen lukt het prima.

De kinderen zijn over het algemeen erg blij met onze lessen. Van de kinderen uit graad 1 krijgen we altijd bij binnenkomst en weggaan een dikke knuffel. Hoewel ze natuurlijk soms geen zin hebben in bepaalde opdrachten. Maar we sluiten meestal na het harde werken af met een leuke activiteit waarbij ze wat meer los komen. Ook hebben we bij alle 3 de groepen al is Michael Jackson opgezet, die ze allemaal goed kennen en half meezingen hier. Na een poosje zie je ze dan al een beetje meeknikken met de muziek en even later komen de moves te voorschijn. Wat dat betreft hebben ze hier duidelijk meer ritme dan in Nederland. Erg leuk om te zien.
Verder praten we veel met de leerkrachten hoe het gaat met de kinderen en geven we hun ook per dag door wat we met de kinderen gedaan hebben. Dit moet goed bijgehouden worden gezien de leerkrachten ook gecontroleerd worden door de overheid welke activiteiten met de kinderen uitgevoerd word om ze te helpen en ondersteunen. Deze week krijgen ze weer controle, dus ze zijn druk bezig alle mappen in orde te maken. En al onze oefeningen worden ook doorgenomen en genoteerd.

Ook hebben we al een aantal gesprekken gehad met de directeur, meneer Baard, over de problemen waar de school mee zit. Het is niet een hele arme school lijkt het, maar je merkt de armoede wel. En als je dan alle verhalen/problemen hoort waar hij wel niet allemaal druk mee is en wat er allemaal geregeld moet worden is dat echt niet normaal. Heel knap hoe hij dat toch allemaal regelt en er niet helemaal gek van word. Dat zou ik echt niet kunnen denk ik zoveel dingen door elkaar doen, ik zou er veel te chaotisch van worden.
Maargoed, om meteen tussendoor nog maar een oproepje te doen. Voor onze stageschool hebben we in Nederland alle 3 al wat geld ingezameld om hier de nodige spullen voor ze aan te schaffen. Ze hebben echt de meest uiteenlopende dingen nodig en hoe meer geld we hebben hoe meer we voor ze kunnen doen. Dus als er onder jullie lezers nog mensen zijn die geld willen sponsoren voor onze stageschool zou dat helemaal super zijn:) Alleen zet ik liever niet mijn bankrekening nummer hier openbaar op de site. Dus als je wil sponsoren laat mij dat dan even weten, dan zal ik persoonlijk mijn rekeningnummer sturen. Moet je erbij vermelden dat het sponsorgeld is, dan zorg ik dat het hier goed besteed word.
Alvast bedankt namens mij en Maxonia Primer!
Nou dat is dus hoe het er op stage aan toe gaat. Maar natuurlijk is er in de weekenden genoeg tijd om leuke dingen te blijven doen. Dus daar zal ik nu nog weer een heel stuk over type. Even mijn boekje erbij pakken wat ik ook alweer allemaal gedaan heb sinds mijn laatste verslag dat ik geplaatst heb.

Vlak na de vakantie hebben we een paar dagen zonder stroom en warm water gezeten bij onze huisjes. Het was slecht weer, dus blijkbaar lag het hele gebied rond onze huisjes eruit. Dus dat was een beetje behelpen. Gelukkig had je soms tussendoor een dagje dat alles het wel weer deed, of in een keer in de avond een paar uurtjes. Maar gelukkig deed alles het binnen een paar dagen wel weer.
In het eerste weekend na de vakantie hebben we een verjaardagsbraai van Brenda, een van de studenten hier, gehad. Dit was erg gezellig en we hebben met zijn alle lekker gegeten en gezellig bij hun thuis gezeten en gekletst.
De dag daarna zijn we naar het plaatsje “Strand” geweest, 3x raden waar we daar heen gingen..inderdaad naar het strand! Het was echt een van de eerste echt warme dagen toen dus hebben we heerlijk in de zon gelegen en in de zee gezwommen. De golven werden behoorlijk hoog, dus daar kon je leuk in mee duiken waardoor je helemaal naar het strand terugspoelde. Daarna met zijn alle uit eten geweest en nog een filmpje gekeken bij het blankenberghuisje.
Die zondag een beetje christelijke tijd op, want we gingen naar de kerk met blankenberg. (Brenda, Els, Wart en Jeroen) Het duurde wel 2u lang, maar de tijd ging best wel snel. Er werd veel gezongen en gedanst tijdens de dienst, heel vrolijk allemaal. Tussendoor werd er door verschillende mannen gepredikt met veel “Halleluja’s en Amens” erdoorheen geroepen. Een man was zo druk aan het praten, nouja half schreeuwend, en zo druk met zijn armen grote gebaren te maken dat ik nog dacht bij mezelf die krijgt zo nog een hartaanval op het podium als die zo doorgaat. Brenda werd nog naar voren geroepen om haar verjaardagszege te krijgen. Wij en nog wat andere mensen moesten toen in een keer ook naar voren, waarna iedereen voor ons is gaan bidden. Dus voel me weer helemaal gezegend hier. De rest van de dag hebben we het toen maar rustig aan gedaan.
Het weekend daarop was het de 50e verjaardag van Jose. Dat was natuurlijk wel balen dat ik daar niet bij kon zijn. Maar we hebben hier met zijn 3e allemaal een flink stuk taart gegeten en uit eten geweest om het hier toch nog te vieren. Dus was het toch nog een beetje feestelijk hier.
De dag daarna moesten we vroeg bij het blankenberghuisje zijn, omdat we met Brenda, Els en Jeroen naar McGregor gingen. Een plaatsje een stuk verderop, dus dat was nog een eindje rijden. De rit erheen was erg mooi door een heuvellandschap van velden in alle kleuren geel/groen/bruin met aan de horizon overal bergen. In het dorpje hadden we boodschappen gedaan voor de braai die avond. Daarna zijn we doorgereden naar onze huisjes die we hadden gehuurd voor die avond. Ze lagen echt supermooi afgelegen bovenop een berg met echt een supermooi uitzicht op de bergen en het dorpje. Echt zo’n verborgen plekje paradijs waar je dan in een keer aankomt. Een beetje zo’n alleen op de wereld gevoel daar. Het huisje was heel mooi in Afrikaanse sferen ingericht met allerlei doeken en schilderijtjes en beelden, heel sfeervol. Eenmaal gesetteld daar zijn we met zijn alle gaan wandelen in de Boesmanskloof. De reden dat we daarheen gingen. Het was echt heel mooi wandelen daar en je kon heel mooi de kloof doorkijken. Zijn er een heel stuk doorheen gewandeld. We wilden eigenlijk richting de waterval lopen, maar we waren pas rond 2u kunnen beginnen met de wandeling en gezien we wel voor het donker terug wilde zijn hebben we op een bepaald punt maar moeten omkeren. Je moet tenslotte alles ook nog teruglopen/klimmen dus daar waren we nog wel even mee bezig.
In de kloof hadden we wel nog wat apen gezien, dus dat was wel tof.
Eenmaal weer terug bij de huisjes eerst even bijgekomen van de wandeling en toen heel fijn gedoucht. De knoppen van de douche zaten alleen verkeerd om blijkbaar, maar helaas kwamen we dar pas achter toen ik en Chantal al klaar waren. Dus hadden we heel fijn een ijskoude douche gehad, brrr!
Toen met de braai begonnen, dat ging er bij iedereen wel in na zo’n energieke dag. We hebben toen nog een hele poos buiten gezeten rond het vuur, lekker gegeten en geklets en genoten van de mooie zonsondergang daar.
De volgende dag alle spullen weer gepakt en toen richting het plaatsje Montagu gereden, waar we naar een soort vakantiepark/resort/spa gebeuren gingen.
Het was lekker heet. Zo 32 graden. Dus hebben daar heerlijk gezwommen in het zwembad en ook een keer de glijbaan uitgeprobeerd. Daarna weer richting Grabauw gereden en onderweg nog ergens pizza gegeten.
Weekend daarop Zaterdag met zijn 3e naar de Nederlandse school in Pinelands gereden waar een Nederlandse markt was. Serieus je kon het zo gek niet bedenken of ze hadden het wel. Alleen was het meeste toch wel een stuk duurder dan in Nederland, dus dat was wat minder. We hebben er nog wel lekker een broodje kroket gegeten en een portie poffertjes. Je kon alles gewoon in het Nederlands bestellen en overal om je heen hoorde je iedereen Nederlands praten, echt heel gek. Had er nog wel een boek gekocht van A.F.TH. van der Heijden. En dat voor maar 1 euro omgerekend. Koopje dus. Daar kan ik voorlopig dus nog wel even in vooruit. Waren nog wel meer studenten daarheen gegaan dus hebben daar nog een poosje samen gezeten en een beetje rondgekeken.
Daarna zijn we met zijn 3e doorgereden naar Kaapstad, waar we naar green market square zijn geweest. Een Afrikaanse markt met echt allerlei Afrikaanse spulletjes en souvenirtjes. Daar overheen gestruind en nog een mooie ketting gekocht zelf en de andere ook nog wat spulletjes. Wel goed afdingen weer daar, maar daar houden die lui ook al wel rekening mee, want de prijzen waarmee ze beginnen zijn echt niet redelijk te noemen.
In de avond zijn we naar Marloes gegaan die haar verjaardag vierde samen met haar tweelingzus. De familie van haar was die dagen overgekomen. We hadden weer met zijn alle een braai en daarna zijn we naar een bar geweest waar Paddy, onze side-coördinator, ging optreden. We hebben daar flink doorgefeest en gedanst. Leuke avond gehad dus met de hele groep.
Zondag een rustig dagje bij het huisje gehad. Eerst wat gelezen, en in de middag kwamen Els en Wart langs om film te kijken en om lasagne te blijven eten. Dus dat was ook heel gezellig.
En vorig weekend hebben we op vrijdag de hele dag bij het huisje in het zonnetje gelegen en gezwommen in het meertje voor ons huis. Relaxdagje dus.
Zaterdag overdag ook weer buiten in de zon gezeten. En om 4u gingen we naar blankenberg om met Wart, Els en Brenda naar Kaapstad te gaan. We hebben toen eerst gegeten bij Marco’s African Restaurant. De ober was heel enthousiast en raadde ons van alles aan en gaf onder het eten ons nog gratis van alles te proeven. Hij ging echt helemaal los, maar dat was alleen maar erg grappig. Hij bedoelde het goed. Na het eten zijn we naar het Fugard Theatre gegaan. Deze was gebouwd in de overblijfselen van een kerk uit district six.
Het was niet een heel groot theater, maar dat maakte hem wel heel schattig. Het gebouw was echt heel authentiek en daardoor heel sfeervol en met een eigen stijl. Echt leuk. We gingen daar naar de voorstelling “The ragged trouserd Philanthropists” van de “Isango Portobello compagny” gebaseerd op een boek. Het was een soort musicalachtige voorstelling. Het verhaal speelde zich af rond de jaren 1955 en ging over de Apartheid, kapitalisme, dat de blanken de zwarte afzette en voor veel te weinig lieten werken. Uiteindelijk eindigde het dan met een demonstratie van een vakbond die ze hadden opgezet, maar daar vielen weer doden bij. Geen happy end dus. Maar in de voorstelling werd echt supermooi, meerstemmig, gezongen door iedereen. Het was echt een Zuid-Afrikaanse voorstelling, wat ik dan weer super vond om te zien. En de rest gelukkig ook, want ik had het geregeld en uitgekozen.
Zondag bij het huisje in de zon gelegen en wat gelezen. Rond 3u moesten we bij blankenberg zijn, vanwaar we doorreden richting Gordonsbay. Hier was een meertje waar we gingen wakeboarden. Over het meertje hingen allemaal kabels en daaraan werd dan je touw geklikt die je voorttrok. Een beetje een kabelbaantje/skilift idee alleen dan werd je touw dus meegenomen aan de soort kabelbaan. We hadden allemaal een board, wetsuite en lifejacket geleend, helemaal klaar om het te proberen. Nou dat ging echt met vallen, naar de kant zwemmen, volgende poging..boem weer na 5 meter languit in het water, enz. Een enkeling lukte het om te blijven staan en ook echt het rondje af te maken. Maar de meeste, waaronder ik, bleven maar met mooie klappen in het water vallen na een paar stuntelige meters die je nog net bleef staan. Maarja het was ondanks dat wel erg leuk om te doen. We gaan dan ook zeker binnenkort nog een keer terug als dat uitkomt voor wat nieuwe pogingen, want het moet een keer lukken om in ieder geval het eerste lange stuk tot de eerste bocht te blijven staan.
Nou dit weekend hebben we het rustig aan gedaan. Lekker lui bij ons huisje in het zonnetje gelegen, boekje gelezen, een duik gemaakt in ons meertje, heerlijk relax dus. Zaterdagavond hadden we nog een braai bij Paddy waar bijna de hele groep naar toe ging. Na de braai gingen we nog karaoke doen en iedereen kwam aan de beurt, dus wees blij dat je mij niet hebt hoeven aanhoren;) Maargoed bijna iedereen zong zo’n beetje hartstikke vals, maar dat maakte het alleen maar hilarisch. Ook veel samen gezongen, dus het was wel weer heel erg gezellig met zijn alle.
Verder hebben we hier ook al Sinterklaaslootjes getrokken, want ja dat moet natuurlijk ook hier met zijn alle gevierd worden:) En verder gaan we de 17e hier in het Greenpoint stadion naar de voetbalwedstrijd van Zuid-Afrika tegen Amerika. Dus ik neem aan dat het stadion dan wel wat voller zit dan de vorige keer, heb er nu al zin in.
Oja, verder hebben ze er hier in Zuid-Afrika weer een gevaar op de weg extra bij;P Haha, zoals al genoemd in mijn 1e verslag hier op de site zou ik jullie op de hoogte houden van mijn fantastische rijkunsten hier. Waarom nu zo laat pas? Nou gezien ik pas sinds kort mag rijden hier. Dan moet je weer een kopie van je rijbewijs inleveren met kentekennummer erbij en toestemming krijgen dat je dan mag rijden. En nou was alles weer kwijtgeraakt van mij bij het autoverhuurbedrijf, waardoor het opnieuw moest. Nou moet je hier overal hard achteraan, zoals ook hierbij, want bellen/mailen..geen antwoord terug. Maar een poosje terug eindelijk toestemming gekregen=D Dus was het eindelijk zover..mijn eerste ritje in de auto! Nou was het autorijden op zich al wennen gezien ik 2 maanden niet gereden had, maar dan ook nog aan de andere kant van de weg en in de auto maakte het er niet makkelijker op. Maargoed, eerst bij het huisje in de buurt 2 rondjes gereden gezien daar weinig auto’s reden en ik moet zeggen dat het best wel goed ging. Natuurlijk wel even wennen aan de auto. Vooral het schakelen van de 2 naar zijn 3 is nog lastig, die wil nog wel is in de 1 schieten..en dat klinkt toch wat minder goed moet ik zeggen;P Verder is de positie op de weg ook even wennen, dat kijkt toch even anders. Maar heb inmiddels al wat meer gereden hier en in het dorp overal en dat gaat goed. Dus heb er vertrouwen in.
En wat dat gevaar op de weg val ik nog wel mee hier. Als je die auto’s ziet rijden hier, sjongejonge. Ten eerste zijn het veel auto’s die je in Nederland echt niet meer op de weg ziet rijden. Echt van die oude brikken en hier zien ze er haast uit als nieuw. Verder zitten veel auto’s propvol met mensen, hele families met zijn alle in een auto. Of achter in de open bak van een auto zo op de snelweg is ook niks bijzonders, je rijd zo de een na de ander voorbij waarbij ze in de laadbak zitten. Verder doen bij veel auto’s de remlichten het niet, dus je moet niet verbaasd zijn als ze in een keer voor je neus stil staan.
Daarnaast waren we toen we pas in Zuid-Afrika waren verbaasd over het feit dat je hier bijna geen lantarenpalen hebt. Als antwoord op de vraag waarom niet kregen we het mooie antwoord: “Je auto geeft al licht, dan heb je toch geen lantarenpalen nodig.” Nou hier en daar zou het toch echt wel fijn zijn als ze er hadden gestaan, maarja goed opletten dus als je in het donker moet rijden. Verder zijn erg veel auto’s hier wit, gezien het vaak warm is hier en je ze in het donker beter zou zien..maar de meeste zijn zo vies dat die reden ook niet echt meer geldt.
Nou, zijn jullie ook weer ’n beetje op de hoogte hoe het autorijden er hier aan toe gaat. Wel even anders dan in Nederland dus.
Voor nu stop ik er maar weer even mee. Voor de nieuwe lading foto’s stuur ik jullie weer door naar mijn hyves. Heel veel liefs voor jullie allemaal, en laat maar weer wat van jullie horen;)

-x- Lisa.

• 09 November 2010 - 15:52

José:

Weer enorm genoten van je verslag.
    Ga zo door!
    We spreken elkaar over de mail.xxx José, je moeder

• 10 November 2010 - 08:07

Jos:

Vandaag bij een rustige klas jouw verhaal gelezen. Nu helemaal wakker en iet wat jaloers.
    Wat een belevenissen.
    Geniet nog een paar weken. Groetjes Jos