Laatste verslag vanuit het mooie Zuid-Afrika:S - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuit het mooie Zuid-Afrika:S - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuit het mooie Zuid-Afrika:S

Door: waarislisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

10 December 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi iedereen in het koude Nederland,
Terwijl bij jullie de eerste sneeuw is gevallen en er zelfs geschaatst kan worden zit ik hier nog heel even te genieten van mijn laatste zon hier. De tijd gaat snel en het is alweer bijna tijd om naar huis te gaan. Raar om dan helemaal in de kou en de kerstsferen thuis te komen. In de winkels hier hangen ook al kerstversieringen, maar ik kan toch niet echt zeggen dat ik al in de echte kerststemming ben. Komt hopelijk wel weer goed als ik in Nederland alle sneeuw zie liggen.
Goh, raar om dit verslag te type wetende dat het mijn laatste verslag vanuit Zuid-Afrika gaat worden. Maargoed, laat ik er meteen maar een goede van maken dan.

In de week na mijn vorige verslag hebben we inkopen gedaan van ons sponsorgeld. Anne en Chantal hebben allerlei speelgoed voor binnen en buiten gekocht voor de kinderen en wat handige rekenplaten, spiegels, meetlatten, enz. voor aan de muur in de klas.
Zelf ben ik met een van de twee kokkinnen van de school het dorp in geweest om daar spullen voor de keuken te halen en we zijn op een andere dag ook nog naar de Somerset-mall geweest. Een enorm winkelcentrum hier iets over de St. Lowery’s pas. Daar hebben we nog allerlei verschillende pannen, plastic bakken,dienbladen, keukengerei, planken en overalls gekocht, zodat ze er weer goed tegenaan kunnen in de keuken. Ze heeft zelf alles uitgezocht,zodat ik zeker wist dat het was wat ze nodig hadden. Verder zijn we toen we eenmaal voor alles geslaagd waren nog wat wezen drinken met een taartje erbij.
Op school hebben ze in die week ook controle vanuit de overheid gehad. Er werd gekeken welke kinderen overgaan en welke kinderen er blijven zitten. Alle cijferlijsten werden gecontroleerd en de rapporten moesten af zijn. Alles was helemaal in orde, dus dat was mooi. Was wel even een stressperiode daarvoor om alles op orde te hebben.
Alleen doordat onze school een van de eerste was die gecontroleerd is zitten ze nu dus nog met een periode van 2 weken tot hun zomervakantie. Gezien toch de rapporten al klaar zijn en bekend is wie er overgaan en wie niet komen veel kinderen nu al niet meer naar school toe. De kinderen die wel komen doen vooral spelletjes en oefenen het kerstspel, maar echt gewerkt word er niet meer. Dat merkte we vanaf Donderdag ongeveer dat dit zo was.
In het weekend zijn we op Vrijdagavond naar de bioscoop geweest. Het was hier de eerste draaidag van “Harry Potter and the Deathly Hallows” en die moest natuurlijk gezien worden. De bioscoopprijzen liggen hier een stuk lager dan in Nederland, dus dan is het nog is leuk om te gaan. Nu afwachten voor het laatste deel die wel weer gewoon in Nederland bekeken gaat worden.
Zaterdag gingen we eind van de middag met een grote groep naar Kaapstad. Anne en Chantal gingen niet mee, want die gingen de ouders van Chantal van het vliegveld halen. Die blijven eerst een periode bij ons voor ze samen gaan rondreizen onze laatste dagen hier.
Met die groep zijn we uit eten geweest, en later in een bar kwamen er nog wat studenten bij die later waren vertrokken. We zijn met zijn alle naar een club geweest op de 31e verdieping van het Absa-gebouw. Echt erg mooi daar en het uitzicht op de stad was super. Hier zijn we de hele nacht geweest en verlieten de club als een van de laatste. Kort nachtje gehad dus vandaar dat we het Zondag een beetje rustig aan hebben gedaan. Veel waren nog niet in Kirstenbosch geweest, dus het plan was daarheen te gaan. Ik was er dan wel de week daarvoor al geweest, maar gezien het weer toen minder was vond ik het niet zo erg nog een keer te gaan. We hebben een poos door de tuinen gelopen en daar ook nog even lekker gezeten. Toen maar weer naar huis gegaan, waar ik ook Chantal haar ouders ontmoette. Hun gingen een stukje wandelen en ik ben maar wat slaap in gaan halen.
Begin van de avond zijn we naar een restaurantje gegaan waar we gezellig hebben gegeten en eenmaal thuis ben ik als een blok in slaap gevallen.
Maandag was het weer tijd voor stage. Eerst een snelle rondleiding gegeven aan Chantal haar ouders. Vervolgens zat de hele school al klaar in het grote lokaal en gingen we onze gekochte spullen geven. Eerst zouden alleen Anne en Chantal dat doen, maar toen bleek dat de leerkrachten mijn keukenspullen er ook allemaal bij hadden gelegd.
We kregen toen eerst een paar liedjes te horen en een toespraakje van de Directeur, Meneer Baard. Vervolgens moest ik als eerst naar voren om te vertellen over de keukenspullen en deze te laten zien. De 2 Kokkinnen kwamen er ook nog bij en trokken allebei hun nieuwe kleren aan. Er werden allemaal foto’s door onszelf en door de leerkrachten gemaakt. Vervolgens kreeg ik nog een heel dankwoord van Sheilla, degenen die mee was alle spullen te kopen. Ze waren echt heel blij en dankbaar voor alles, dus dat was fijn. Ook Meneer Baard hield alweer een hele toespraak tegen de kinderen. Er werd dus wel een hele happening van gemaakt. Dat had van mij niet perse gehoeven, maar toch leuk om te zien dat ze er zo blij mee waren. Dus iedereen die wat heeft gesponsord, bij deze bedankt! Ze waren erg blij met alles.
Na mij gaven Anne en Chantal al hun spullen en werden er ook weer veel foto’s gemaakt en dankwoorden gegeven.
Toen alles klaar was gingen ze nog een keer voor ons zingen en muziek maken.
Na de hele happening nam Meneer Baard ons mee naar een bloemenkwekerij genaamd Elgin Roses vlak bij de school. Hier kregen we een uitgebreide rondleiding, wat erg leuk was. We hebben alle kassen en bloemenvelden gezien, de koelcellen en waar ze de bloemen sorteren en er bosjes van maken. Na de rondleiding gingen we lunchen bij een mooie eetgelegenheid iets verderop.
Daarna ging Meneer Baard terug naar school en zijn wij naar huis gegaan. De andere gingen naar Hermanus om Chantal haar ouders huurauto op te halen en ik bleef relax thuis even wat tijd voor mezelf.
Dinsdag hebben we allerlei spelletje met de kinderen gedaan met de spullen die Anne en Chantal hadden gekocht. Het hoogtepunt was de grote trampoline. De conciërge had die begin van de dag met wat kinderen in elkaar gezet en daarna was iedereen er niet meer weg te slaan. Echt erg leuk te zien hoeveel plezier ze er aan hadden. Verder heb ik basketbal gespeeld en twister en zelfs een potje pool en tafeltennis. Sommige spullen had de school al, maar dan was de helft weer kwijt,dus nu was alles weer compleet en klaar voor gebruik.
Die avond hadden we met alle studenten een braai bij de Elgin Learning Foundation (ELF) namens de HAN. Er waren namelijk 2 docenten overgekomen die de hele week hier waren.
Bij thuiskomst bleek dat “Zwarte piet” langs was geweest, want er lag een pakje en een chocoladeletter op ons bed. Komen we toch ook hier een beetje in de Sinterklaassferen.
Woensdag was een leuke dag op stage, want ze gingen met de hele school op uitstapje naar restaurant “Rose and Bull” in het dorp. Ze werden allemaal vervoert achterin een omgebouwde vrachtwagen en in een bus. Wij hadden ook een aantal kinderen in de auto, dus die keken de ogen uit. Werd nog hard meegezongen met de muziek, erg leuk dus. Eenmaal daar kreeg iedereen een plekje in het restaurant. Alle kinderen kregen een grote hamburger en friet, verder kregen ze ook 2x te drinken. Ze waren allemaal helemaal aan het genieten, want normaal gesproken komen ze daar niet en krijgen ze zoiets niet te eten. Toen alles op was gingen ze buiten spelen, vooral het opblaaskussen was populair. En als afsluiting kregen ze allemaal 20 rand, wat ongeveer 2 euro is, en toen mochten ze bij de spar allemaal zelf wat uitkiezen. De hele supermarkt wemelde ineens van de kinderen die druk aan het kijken waren wat ze wilde hebben. Ze kregen ook nog is 2 koekjes en wat te drinken aangeboden van de spar. Er werd vooral veel chips, chocolade, drinken en speelgoed door iedereen gekocht. Toen iedereen klaar was gingen ze weer terug in de bus en vrachtwagen op naar school en zat het uitstapje er weer op.

De volgende dag hebben we op stage weer spelletjes gedaan met de kinderen die er waren. Het worden er steeds minder die nog op komen dagen. Daarna hebben we een paar kinderen naar huis gebracht en gekeken waar ze woonde. De ouders waren niet thuis, dus moesten de kinderen buiten blijven wachten en spelen tot de ouders terug zouden zijn van het werk. Dat gaat elke dag zo. Ze woonde daar in nog wel redelijke huizen, schat in dat die het redelijk goed hebben wat kinderen op school betreft. Ze hebben namelijk ook vaak verschillende en schone kleren aan, wat over veel kinderen niet te zeggen valt.
Van het weekend gingen Anne, Chantal en haar ouders naar Kaapstad toe tot Zondag. Zelf ben ik Vrijdag met Brenda Zwarte Piet wezen spelen op de Nederlandse school. We waren per ongeluk te vroeg vertrokken, gezien ik de tijd verkeerd begrepen had. Maar dat was niet erg, want ik moest nog naar het autoverhuurbedrijf om het wiel te laten verwisselen gezien die lek was geweest. Nou wisten we beide niet precies waar het bedrijf zat, dus hebben we een hele poos rondgereden, maar gelukkig hebben we het toch gevonden en is alles weer gemaakt.
Daarna in de buurt waar we zouden omkleden nog even wat gedronken bei een leuke tent. Toen op naar het huis van Charl de directeur, wat een guest house bleek te zijn, erg mooi gebouw. Zelf was hij er nog niet, maar zijn partner Rob deed voor ons open. We hebben nog een hele rondleiding door het gebouw gehad die erg mooi was. Wat later kwam Rob Fruithof (Sinterklaas) binnen. Na even te hebben gekletst zijn we ons maar gaan omkleden. Duurde even voor we klaar waren, maar het resultaat mocht er zijn. Nog even met zijn alle op de foto geweest en nog met het Engelse buurmeisje. Zij en haar vader stonden ons al raar aan te kijken. Toen in de auto op naar de school. Nou stonden we een stukje in de file, nou je had de mensen in de andere auto’s naar ons moeten zien kijken. Dat was echt hilarisch, maar ze zwaaide wel heel vrolijk naar ons terug.
Op school werden we buiten al door iedereen onthaald en binnen werden omstebeurt groepjes kinderen naar voren naar Sinterklaas gehaald die uiteraard een cadeautje en wat pepernoten kregen. Wij deden natuurlijk lekker gek en hebben rondgehuppeld en tikkertje gedaan en vliegtuigje en tussen de kinderen gezeten en Sint geholpen. Later gingen we de hogere klassen af waar wat meer grapjes werden gemaakt en wat weerwoord werd gegeven door Sinterklaas. Later kregen alle docenten en hulpouders nog een chocoladeletter en toen werden we weer door iedereen uitgezwaaid in de auto.
Weer bij het guest house omgekleed en daarna gezamenlijk eerst even gezeten en wat gedronken. Het zoontje van Rob Fruithof kwam iets later met Charl mee vanaf school en hij was helemaal enthousiast over Sinterklaas. En de pieten waren blijkbaar ook heel erg grappig geweest en hadden leuk een vliegtuig nagedaan die daar door hem weer nagedaan werd en ook waren de schoenen van zwarte piet mooi geweest. Nou, voor ons dus leuk om terug te horen dat het leuk was geweest.
Later gingen we met zijn alle daar eten en hebben we nog een poos gezellig gezeten en gekletst. Was een erg leuke avond. En bij het weggaan kregen we lekker nog wat strooigoed, speculaas, chocoladeletter en beide een fles wijn mee, dus we hebben hier ook genoeg Sinterklaaslekkers op.
Op Zaterdag wilde ik eigenlijk de Tafelberg gaan doen, maar die zat blijkbaar helemaal in de wolken..dat ging hem dus niet worden. Toen ben ik uiteindelijk samen met Brenda naar `The old biscuit mill` markt geweest in de wijk Woodstock in Kaapstad. Zeker een aanrader! Binnen was er een hele grote markt met allerlei speciale etenswaren. Er stonden ook langgerekte tafels om zelf met wat te eten en drinken aan te zitten. Buiten zaten ook allemaal mensen te genieten van de zon met een drankje erbij. Verder waren er allerlei (tweedehands)kledingwinkels, sierraden, woonaccessoires, enz. Erg leuk allemaal, maar veel wel redelijk prijzig. Na overal te hebben rondgesnuffeld zijn we bij de markt wat te eten gaan halen, een kudu-burger. In de rij raakte we aan de praat met een Ier en een vriendin van hem en die vroegen ons om buiten bij de groep te komen zitten, dus dat leek ons wel even gezellig. Zodoende dus nog een poosje buiten gezeten met hun en wat gekletst. Later weer met zijn 2e verder gegaan en nog een klein stukje het wijkje in gelopen. Na alles wel zo’n beetje gezien te hebben zijn we doorgereden naar het centrum van Kaapstad. Hier hebben we nog heel even gewinkeld op green market square en in longstreet. Toen hadden we de pap wel leeg en zijn we gaan avond eten bij de Asian food market. Hier kon je van alles goedkoop bestellen en het was echt goed te eten en flinke porties. Daarna nog een klein ijsje gehaald aangezien we al redelijk vol zaten en toen op naar Stellenbosch. Daar gingen we uit met echt alle studenten. In het hostel eerst nog even een uurtje op bed gelegen en toen omgekleed en met zijn alle uit geweest. Het was erg leuk met zijn alle en het uitgaan daar was ook wel leuk, veel andere studenten ook. Ik was alleen al erg moe van de afgelopen dagen dus heb het niet tot het eindje volgehouden. Nou werd ik alleen alweer snel wakker in het hostel, gezien 2 jongens bij mij op de kamer in hun dronken bui allerlei grapjes en streken gingen uithalen. Ik werd al gesandwiched in bed en toen ik op mijn mobiel keek hoe laat het was bleek dat ze een foto hadden gemaakt van de blote kont van een van de twee en die als achtergrond hadden ingesteld. Nou vond ik dat op zich nog wel grappig. Daarna gingen ze van andere die nog niet op de kamer waren de matrassen tegen de deuren zetten en onder de bank neerleggen. Dus toen die even later ook terugkwamen was het natuurlijk een weer een heel kabaal en gedoe voor dat die konden gaan slapen. Nou zo werd het dus alsnog een redelijk kort nachtje.
Zondag op internet in het hostel het weer op de Tafelberg bekeken en voor de zekerheid ook noh even het informatienummer gebeld. Het weer bleek koud te zijn met wat wind, maar wel met goed zicht. Dus besloot ik om na het ontbijt zelf dan maar daarheen te rijden om hem eindelijk te doen. Eerst met grotendeels van de groep nog ontbeten in Stellenbosch en in de supermarkt nog wat te eten en te drinken gehaald voor in de middag. Toen op naar de Tafelberg, merkte met het rijden al dat er een harde wind stond. De auto kon je makkelijk kwijt onder aan de berg en ik kon meteen een kaartje kopen om met de gondel omhoog te gaan. Hij draaide rond tijdens het omhoog gaan, dus dan had je al meteen een mooi zicht overal op. Eenmaal boven voelde je meteen wat een harde wind er stond. Je zou zo weer naar beneden geblazen worden zo’n harde wind was er, daardoor was het dus ook behoorlijk koud daarboven. Ik ben toen maar gaan rondlopen en het zicht was toen ook nog erg goed. Ik begon aan de kant met het uitzicht op het centrum van Kaapstad, dit was echt supermooi en je kon alles goed zien liggen. Ook was Robbeneiland duidelijk te zien. Daarna ben ik meer richting achterkant gaan lopen, niet helemaal tot de achterkant want dat was me iets te ver en had gehoord dat het daar toch niet zo mooi was. Vervolgens maar weer omgekeerd en via de andere kant weer terug gelopen. Het zicht werd toen al iets minder gezien er een wolk over kwam. Ik kon alles zelf nog wel redelijk goed zien moet ik zeggen, maar ik kreeg helaas niet alles echt goed op de foto. Heb er wel redelijk wat gemaakt dus die krijgen jullie vast nog wel te zien. Na ruim 2u te hebben rondgewandeld heb ik in het soort restaurantje bovenop nog even wat gegeten en ben daarna weer met de Gondel naar beneden gegaan. Nog even genoten van het uitzicht, wat ook beneden al erg mooi is, en toen weer in de auto naar huis. Eenmaal thuis bleken de andere er ook net weer te zijn. We hadden allemaal nog net wat tijd om de cadeautjes nog in te pakken en snel maar wat te eten, want er moest hier natuurlijk ook Sinterklaas gevierd worden met de hele Grabauwgroep.
Iedereen had een gedicht gemaakt met een cadeautje erbij. De gedichten waren van iedereen echt goed gelukt, dus dat maakte het luisteren gelukkig erg leuk, waardoor het niet zo langdradig werd allemaal. Zelf heb ik 2 armbandjes en een ketting gekregen van Sinterklaas, erg leuk. Iedereen was erg tevreden met alles, dus dat was mooi.
Na het hele Sinterklaasgebeuren waren we maar naar huis gegaan gezien we nogal moe waren en de dag erop aan onze laatste stageweek zouden beginnen.
Onze laatste stageweek was natuurlijk een beetje een andere week dan alle andere. Zo hadden we Dinsdagavond kerstviering op school. Overdag hadden we met zijn 3e het lokaal versierd. Ik heb zelf een grote tekening van een stal gemaakt als achtergrond voor het kerstspel. In de middag hadden we met alle studenten eindpresentatie van onze projecten. Nou duurt dit erg lang met zoveel studenten, maar gelukkig konden wij na onze presentatie, die overigens goed ging, snel naar huis om nog even wat te eten voor we alweer door naar stage gingen voor de kerstviering. Het hele lokaal zat stampvol en er stonden nog allerlei mensen buiten via de ramen naar binnen te kijken. Het was dus erg druk. Ze begonnen de viering eerst met een gebed/dankwoord. Eerst waren er veel stukjes met muziek en zang. Cobie had met de kinderen wat ingestudeerd, en hij was blijkbaar 1 van de laatste 10 bij popstars hier in Zuid-Afrika geweest, dus hij moest uiteraard ook nog een stukje zingen. Tussendoor werden er aan verschillende kinderen certificaten uitgedeeld voor o.a. beste vorderingen, beste rekenprestaties, aanwezigheid op school, enz. Na alle uitreikingen en stukjes was er even een korte pauze. Ik ging toen helpen bij het omkleden voor het kerstspel, met als gevolg dat ik daarna helemaal onder de glitter zat.
Het kerstspel was erg mooi en de kinderen zagen er erg leuk uit allemaal. Hierna werd er nog een kleine speech gehouden en werd er vast een beetje afscheid genomen van een van de leerkrachten die de school gaat verlaten. Toen was de viering helemaal klaar en ging iedereen weer naar huis. Wat voor de meeste dus nog een heel stuk lopen was in het pikkedonker.
Woensdag was het rustig op stage, er waren misschien 5 kinderen en dan hield het helemaal op. Het jaar is nou eenmaal al afgesloten en ze krijgen nou toch zomervakantie, dus komen ze de laatste paar dagen niet meer naar school toe. Blijkbaar niet iets om verbaasd over te zijn. Zelf hebben we nog een verslag over onze teaching skills gemaakt en die omstebeurt besproken met de directeur i.v.m. onze beoordeling hier.
In de avond gingen we met het hele team en nog wat mensen van het bestuur uit eten bij “Feast” een buffetrestaurant. Er werd afscheid genomen van Meneer Court die de school gaat verlaten en verder werden er nog wat mensen bedankt en wat speeches gegeven. Zelf hebben we ook nog iedereen bedankt en hadden we nog een presentje voor iedereen. Daarna hebben we lekker gegeten en gezellig gegeten met zijn alle.
Donderdag was onze laatste stagedag. Op school waren maar een paar kinderen, dus die hebben we meegenomen naar ons huisje en daar hebben we met ze gezwommen en gevaren op de kano’s. Daarna hebben we nog een kleine speurtocht om het meer gedaan en wat gevoetbald en gelezen. Verder hadden we ook voor wat te eten en drinken gezorgd en dat ging er ook wel in bij iedereen. Na dat alles was het weer tijd om afscheid te nemen en ze allemaal naar huis te brengen. De middag was lekker rustig en na het avondeten waren we nog een beetje aan het rommelen en aan het omkleden voor het verjaardagsfeest van een v.d. studenten. En toen rond half 8 hoorde we in een keer kinderstemmen buiten…..bleek dat 3 kinderen van stage het hele eind naar ons huis waren gelopen. Nou, dat is ruim 2 uur lopen vanaf hun huis en 1 was zelfs op blote voeten. We stonden dus allemaal een beetje verbaasd te kijken zo van, dit meen je niet. Maarja ze stonden toch echt voor onze neus, dus toen hebben we ze maar mee naar binnen genomen en wat te eten en te drinken gegeven. Uiteraard gevraagt of hun ouders hier van wisten, en ze zeiden van wel. Iets na half 9 wilde we ze weer naar huis brengen en dan daarna doorgaan naar de verjaardag. En we rijden net op de weg toen er een auto toeterde en stopte, daar bleek een moeder in te zitten en van andere weer broers en een stagejongetje om de weg te wijzen. De moeder was helemaal ongerust, want ze hadden uiteraard niks verteld thuis van hun wilde plan. Dus toen de ouders om half 6 klaar waren met werken en thuiskwamen bleken de kinderen weg te zijn..Moeder was natuurlijk heel erg boos en zei dat ze slaag zouden krijgen thuis. Nou de kinderen waren me op dat moment een portie aan het huilen. En ze klampte zich helemaal aan ons vast. Ze zeiden dat ze niet naar huis wilde en bij ons wilde blijven. Een had zelfs gevraagd of ze met Chantal mee naar Nederland mocht, dat vertelde de moeder ook weer aan ons. De hele situatie was best wel heftig en als je zag hoe wanhopig en verdrietig de kinderen waren brak dat echt je hart. Stonden we even later alle 3 dus ook huilend midden op de weg. Wat een drama dus allemaal. Met heel veel moeite hebben we de kinderen uiteindelijk achter in de auto van een van de moeders gekregen, die ze had moeten lenen van haar baas. Nou geprobeerd nog een beetje afscheid van ze te nemen en toen reed de auto ervandoor met de kinderen totaal van streek achterin. Stonden we daar in het donker op de weg, maar snel in de auto gaan zitten waar we nog weer met zijn 3e hebben lopen huilen. Het was echt zo stom hoe het allemaal ging en om de kinderen zo te zien was echt verschrikkelijk gezien we hun thuissituatie kennen. Maargoed, we hadden dus nog een verjaardag waar we dus nogal van slag aankwamen. Annen en Chantal zijn toen al snel naar huis gegaan gezien ze niet meer in de stemming waren. Ik ben wel gebleven omdat het mijn laatste avond met alle studenten zo zou zijn. Uiteindelijk was het nog wel gezellig met iedereen gelukkig, dus dat is mooi.
Vrijdag kwamen alle docenten bij ons thuis braaien en picknicken. Het was echt supergezellig zo voor de laatste keer en het was echt een leuk afscheid.
Nou nu zit mijn laatste weekje er dus echt helemaal op. Dit weekend heb ik op zaterdag nog community/family day medegeorganiseerd door aan aantal studenten van ons. We gaan dan gewoon allerlei leuke activiteiten en spelletjes en zo doen. Daarna vertrek ik naar Kaapstad waar ik zondagochtend vroeg opgehaald word om mijn georganiseerde rondreis te beginnen. Ik ga in 7 dagen de gardenroute langs tot en met het ado-elephantpark en daarna weer terug naar Kaapstad. Onderweg stoppen we bij allerlei bekende en mooie plaatsten en natuurparken. Uiteraard gaan we ook allerlei activiteiten doen zoals naar verschillende dierenparken, naar de Cangoo-Caves van die supermooie groten die op de werelderfgoedlijst staan, we gaan naar een bierbrouwerij, kanoën, waterfall zipline doen, safari, surfen, warmwaterspa, enz. Echt een heleboel, dus dat word vast leuk. Ik kom dan de 18e eind van de middag weer terug in Kaapstad en de 19e gaat, als het weer het toelaat, het dan eindelijk nog gebeuren=D Ik ga dan namelijk Parachutespringen! Whaa, onwijs zin in kan nu al niet wachten. En daarna ga ik nog mijn 2 laatste dagen nog wat laatste dingen bekijken met de buurtjes uit huisje 2 en dan is het toch alweer echt tijd om de koffer in te pakken en naar het vliegtuig te gaan.
Mijn volgende verslag over al bovengenoemde activiteiten die in de planning staan zal dus ook vanuit Nederland geplaatst gaan worden..:( Ik heb er heel erg zin in om jullie dan allemaal weer te zien in de kerstvakantie, want ik mis jullie stiekem allemaal wel ’n beetje hoor. Maar ik vind het ook heel erg jammer om het mooie en warme Zuid-Afrika te verlaten en hier weer afscheid te moeten nemen van iedereen. Het is dubbel, maar het komt vast allemaal wel goed. Ik ga nog heel even genieten van mijn toch echt laatste dagen hier en dan hoop ik jullie allemaal weer snel te zien in het koude Nederland.
Liefs voor jullie allemaal en to snel!

-x- Lisa.

• 10 December 2010 - 19:03

Marjon:

Jeetje Lisa,
    Wat beleef jij veel in zo'n korte tijd......
    Deze periode blijft je altijd bij! Geweldig om deze ervaringen op te kunnen doen. Ik wens je veel plezier de laatste dagen en verheug me erop om je verhalen live te horen!
    Groetjes, Marjon en de mannen

• 13 December 2010 - 12:39

Jos:

Wat een verhalen en hoe je wel niet heen en weer geslingerd kan worden in allerlei verschillende en soms heftige emoties. That's live.
    hoop dat je van je rondreis geniet en dat het parachutespringen je brengt wat je er van hoopt. Held.
    Mij zie je dat voor geen goud doen.
    Zal zien om een lekkere winterstamppot (boerenkool) met van alles erbij klaar te hebben als je weer thuis komt in een koud Nederland.
    de kerstboom is al geplaatst dus wij zijn er klaar voor.

Groetjes, XXXXXXX Jos

• 15 December 2010 - 15:07

Nina:

Echt heel gaaf wat je allemaal meemaakt! En natuurlijk dat je gaat parachute springen!
    Heel veel plezier nog!
    Ik denk dat je nog beter even kan genieten van het weer, want het is hier echt heel koud en soms ook glad!

veel plezier en een goede vlucht naar huis!

xx Nina

• 18 December 2010 - 22:55

Lindy:

Je komt al weer bijna thuis!!!! :)

• 20 December 2010 - 11:30

Maria:

Bijzonder hoor, wat je allemaal hebt meegemaakt! Leuk dat we hebben mogen meegenieten via je verhalen. Ben benieuwd wat je straks van Oosterbeek vindt.
    Geniet nog even. Tot snel!
    Liefs, Maria