Vakantie, weer een hoop gezien en gedaan=D - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Vakantie, weer een hoop gezien en gedaan=D - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Vakantie, weer een hoop gezien en gedaan=D

Door: waarislisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

14 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Heeej, daar ben ik weer!

Het is alweer te lang geleden dat ik hier weer wat geplaatst heb! Alle belevenissen hier stapelen zich weer op, dus het word goed nadenken weer wat ik ook alweer allemaal gedaan heb sinds mijn vorige verslag.
Laat ik maar is bij de vakantie beginnen. De week daarvoor hadden we stage, maar gezien we echt goed begonnen zijn na de vakantie kom ik daar later op terug.

We hebben hier pas een week vakantie gehad aangezien de scholen dat hadden en we dus niks konden doen. In deze periode werd het wat drukker bij ons in huis, omdat de tante van Chantal, Teunie, langs kwam en Anne’s vriend Sebastiaan. Die zijn de laatste schooldag voor de vakantie met ons mee geweest naar stage, waar we buiten allemaal spelletjes hebben gedaan met Graad 1 (groep 3) Dit was erg leuk. En naast de spelletjes kregen we zelf nog een hele haarbehandeling van een paar kinderen. Wij hebben natuurlijk ander haar dan de kinderen hier, dus het was erg interessant om met ons haar te spelen en vlechtjes enzo te maken.
Daarna hadden ze nog een bijeenkomst met de hele school in een van de lokalen. De kinderen gingen allemaal liedjes zingen en er werd nog een stukje uit de bijbel voorgelezen. Het geloof is erg groot onder de mensen hier. Vervolgens deelden we nog linialen en grote ballonnen uit aan de kinderen. Die had de tante van Chantal, Teunie, meegenomen van haar werk. Alle kinderen helemaal blij. En toen we later naar huis reden zag je overal onderweg kinderen met blauwe ballonnen lopen. Sommige kinderen hier moeten ruim een uur lopen om naar school te gaan en dat ook weer terug.
Je komt overal wel mensen langs de kant van de weg tegen die staan te liften of aan het lopen zijn. Vooral in de avond is dat erg gevaarlijk, want dan zie je ze dus niet.

De dag daarna zijn we met zijn 5e naar Stellenbosch gereden. Hier waren 2 dierenparken die we wilden bekijken. En uiteraard moest er daarna wijn geproefd worden!
Het eerste dierenpark waar we heen gingen was erg klein. Ze hadden hier een giraffe die we van de verzorgster mochten voeren. Dus stonden we daar omstebeurt met wat takjes in de hand. Leuk om te mogen doen. Verder wat rondgekeken naar de struisvogels, zebra, aapjes, krokodillen en schildpadden. Ze hadden er ook een reptielenshow, maar eigenlijk begon die voor ons pas te laat. Maar Chantal die vroeg gewoon of we al wat eerder wat reptielen mochten zien, en ja hoor dat mocht. Kregen we onze eigen “prive” reptielenshow. Hij had verschillende slangen, die opliepen van klein naar groot. Ik heb er zelfs een vastgehouden in mijn handen, een hele mooie olijfgroene. Verder had hij een supergrote kikker die ook nog is begon te plassen in zijn handen. Die was het engst van de hele show, haha. En verder had hij nog een grote varaan die we mochten aaien. Toch leuk om te doen.
Daarna zijn we doorgereden naar een soort dierentuin. Waar ze dus ook weer allerlei dieren hadden. Hier hadden ze ook leeuwen en tijgers. En verder veel verschillende apen, vogels en katten. Na hier een poos rond te hebben gelopen hadden we wel weer even genoeg dieren gezien.

Tijd om opzoek te gaan naar de wijnproeverij die we uitgezocht hadden. We gingen wijn proeven bij “rust en vrede.” We dachten dat je er daar ook chocolade bij kreeg..maar helaas dat bleek bij een andere te zijn. Toch hebben we daar wel lekker gezeten. We kregen 4 rode wijnen te proeven, merlot, chiraz, ehmz…nog zo’n andere soort waarvan ik de naam kwijt ben en een wijn waarbij van soorten door elkaar zaten. Alles leuk en aardig, maar gezien we daar in het wijngebied zaten had ik toch wel redelijke verwachtingen van de wijnen. Helaas werden die verwachtingen zowel bij mij als bij de andere niet waargemaakt. Er zat er geen een tussen waarvan ik dacht, ja dat is een goede wijn. Dus ik vrees dat we toch echt nog een keertje terug moeten om ergens anders hopelijk betere wijnen te proeven;P Hé wat vervelend nou!

In het weekend en begin van de week gingen Anne en Chantal zelf een paar dagen weg met hun bezoek. Dus toen heb ik met andere studenten uit Grabauw uitstapjes gemaakt. In het weekend was er een walvisfestival in Hermanus. Dit gezien September de beste maand is om walvissen te zien blijkbaar. Daar moesten we dus weer een kijkje gaan nemen. Ik ben hier naartoe geweest met Brenda, Els en Jeroen van het blankenberghuisje. Het was gezien het festival duidelijk een stuk drukker sinds de vorige keer dat we in Hermanus waren. Er was van alles opgezet, een marktje, live muziek, winkeltjes, wat kinderattractie, enz. We hebben hier een beetje rondgelopen en ondertussen walvissen gekeken. Er zaten er echt een heleboel deze keer en toen we er in de auto langsreden op de heenweg sprong er een echt superhoog uit het water. We konden ze dus goed zien allemaal.
Er waren meer studenten die ook hierheen waren gegaan en die kwamen we al snel tegen. We hebben toen samen tussen de middag wat gegeten waarna we naar binnen moesten vluchten vanwege de regen. Het was niet echt een succes meer om in Hermanus te blijven dus gingen wij met Nick die bij ons aansloot maar wat rondrijden en zien waar we uitkwamen. Ondertussen maakten we op wat zandweggetjes nog wat noodstops en flinke slips waarbij de auto helemaal in het rond vloog, Waarna we uiteindelijk uitkwamen in Betty’s bay. Hier kon je blijkbaar pinguïns kijken dus dat leek ons wel wat. Het was inmiddels al 18.00u dus het natuurgebied zat eigenlijk dicht. Maargoed gezien het wel erg makkelijk was om op de rotsen om het hekje heen te klimmen en er niemand was zijn we er dus alsnog in gegaan. Het lag erg mooi aan het water bij de bergen met allemaal vlondertjes waar je op kon lopen. En aan pinguïns geen gebrek, ik denk dat het er wel 1000 waren, als het al niet meer was. Enorm veel foto’s gemaakt. (kleine selectie te zien op de foto’s bij mijn hyve) Na hier rond te hebben gelopen hadden we wel honger gekregen dus hebben we heel leuk gezeten bij een restaurantje waar we al langs gereden waren. Het was erg rustig, maar de eigenaresse deed de bediening en ze was Engels. Duidelijk hoorbaar! En daar hebben we nog een hele poos mee gepraat, dus dat was erg leuk om al haar verhalen te horen. Na hier lekker gegeten te hebben weer naar huis gegaan.

Ik sliep bij Huisje 2 gezien ik alleen thuis was. We zouden van maandag tot woensdag een stukje van de Gardenroute gaan doen , maar helaas maandag bleek Wendy ziek te zijn. Oftewel we bleven maandag thuis in de hoop dat Wendy beter zou worden. Zo konden we niet reizen en we gaan natuurlijk niet een dagje weg zonder haar. Dus hebben we lekker een luierdagje gehad, veel films gekeken en gepuzzeld. Nick kwam nog langs en die bleef ook slapen dus uiteindelijk alsnog een gezellige dag gehad.

Dinsdag was Wendy gelukkig weer beter dus besloten we naar Simon’s Town te gaan om daar te slapen en dan Woensdag naar Cape Point en Kaap de goede Hoop te gaan. Toen we net wegreden kwamen Ward en Jeroen net aanrijden met de bedoeling bij ons op de koffie te gaan. Wij uitleggen wat onze plannen waren en ze besloten heel spontaan om met ons mee te gaan.
De route naar Simon’s town was heel erg mooi langs het strand. Omdat we per ongeluk een afslag hadden gemist moesten we door de grootste township hier. Via een weg die er langs liep kon je helemaal uitgestrekt en tot de horizon alleen maar township zien. Niet normaal hoe groot. Had er een foto van willen maken, maarja om daar nou uit de auto te stappen leek ons niet zo’n goed idee.
Eenmaal in Simon’s Town hebben we gevraagt wat er te bekijken was. Weer een pinguïngebied aan het strand. Dus toen zijn we die kant maar opgelopen. Ondertussen hebben we nog even bij een klein strandje gezeten en zandtekeningen gemaakt. Hierna gingen we weer verder. Helaas moest je betalen voor het pinguïngebied, waar we geen zin in hadden. Maar gelukkig liep er een vlondertjespad langs het gebied waarop je ook gewoon de pinguins zag, dus hebben we mooi dat pad genomen. En daarna zijn we via de hoofdweg weer langzaam teruggelopen naar de auto’s. Hier onze spullen gepakt en opzoek gegaan naar een hostel. Die we gelukkig redelijk snel gevonden hadden. Het was er erg mooi en netjes, dus helemaal goed wat ons betreft. De jongens gingen bij elkaar op de kamer en de meiden bij elkaar. Toen we een beetje aan het rommelen waren hoorde we in een keer Nederlandse stemmen het hostel binnenkomen, dus wij even kijken. En ja hoor wie komen er binnenlopen, mijn huisje! Heel toevallig, die waren al heel wat hostels in de buurt afgeweest en nergens was plek. Dus toen gingen Chantal en Teunie met ons mee uit eten zodat Anne en Sebas met zijn 2e konden eten. We hebben toe heel gezellig bij een restaurantje gegeten en daarna in een bar wat verderop een cocktail gedronken. Hier zat ook een hele groep Amerikaanse studenten, die ons meevroegen om daarna nog naar een andere bar te gaan. Nou dat leek ons wel leuk. Chantal en Teunie gingen naar het hostel en met de rest zijn we naar de andere bar geweest. Hier hebben we een poos gekletst met wat Amerikaanse studenten en daarna nog met de eigenaar van de cocktailbar waar we waren geweest en zijn vriend. En toen de bar ging sluiten zijn we maar terug naar het hostel gegaan.

De volgende dag gingen Jeroen en Ward na het ontbijt weer weg. Die hadden namelijk geen vakantie en hadden die middag een afspraak. En mijn huisje ging zelf ook weer verder. Wij zijn toen naar het Table Mountain national park gereden, waar je doorheen moest om naar Cape point en Kaap de goede Hoop te gaan. Onderweg zagen we ook weer bavianen.
We zijn eerst naar Cape Point gegaan. Dit ligt net wat verder en hoger dan Kaap de goede Hoop. Onderaan moet je de auto parkeren en dan kan je daarna wandelend of met een soort kabelbaan omhoog. Nou dat werd natuurlijk wandelen. Het was maar een klein stukje, dus prima te doen. Iris en Wendy gingen niet helemaal mee naar het puntje bij de soort vuurtoren gezien Iris haar hoogtevrees. Dus ben ik doorgelopen met Audrey. Bovenaan had je een supermooi uitzicht over de zee en over Kaap de goede Hoop. Je kon echt helemaal rond kijken. Er stond ook een paaltje met pijltjes naar allerlei verschillende steden. Het was wel 9635km naar Amsterdam. Daarna weer naar beneden gewandeld en in de auto gestapt naar Kaap de goede Hoop. Dit was een soort rots waar je op kon klimmen. Weer ging ik alleen met Audrey naar boven. Bij het eerste uitkijkpunt keek je al mooi weg, hoewel je daar nog niet zo hoog zat. Halverwege het 2e stuk keerde Audrey om gezien er allerlei kameleons op het pad zaten en ze slippers aan had. Toen ben ik maar in mijn eentje verder gelopen gezien het nog maar een klein stukje was. En ik wel alles wil zien als ik er dan eindelijk ben. Bovenop kon je nog een klein stukje rondlopen en ook weer heel mooi uitkijken op de zee, het strand en op Cape Point. (zie hiervoor de foto’s op mijn hyves) Echt heel erg mooi en een absolute aanrader voor iedereen om heen te gaan als je in Zuid-Afrika bent. Vond het daar wel heel jammer dat mensen van thuis er niet waren. Meer omdat je het wil delen met iemand die je kent hoe mooi het daar is dan dat je ze mist, daar rondlopen is toch anders dan op foto natuurlijk. Na genoten te hebben van het uitzicht weer naar beneden gelopen aangezien de andere op mij moesten wachten. Toen we weer wegreden zagen we nog struisvogels lopen. Je reed heel mooi over uitgestrekte vlakte tussen de heuvels en met uitzicht op zee. Toen we het park weer uit waren zijn we doorgereden naar Kommetjie. Een plaatsje wat verderop. Hier was blijkbaar de hele week een surfwedstrijd aan de gang en dat leek ons wel leuk om te zien. Het was even zoeken, maar toch mooi gevonden. Er liepen heel wat surfers rond op het strand, natuurlijk al helemaal bruin en de meeste superblond. Toen wij er waren was net de wedstrijd voor meiden bezig. Het was wel leuk om te zien, maar niet echt spectaculair gezien het een amateurwedstrijd was. Maar we hebben lekker in het zonnetje gezeten en een beetje rondgekeken dus we vermaakte ons prima. Na een poosje maar weer in de auto gestapt op weg naar huis. Dat was nog wel een stukje rijden. En toen lekker bij de KFC gegeten.

De Donderdag was weer een beetje een relaxdagje. Uitgeslapen, ontbeten en naar de office gegaan om even mijn mail te checken. Vandaar uit ging ik met Ward mee naar het blankenberghuisje waar Hij, Els, Brenda en Jeroen wonen. Ik heb toen bij een poos buiten gezeten met wat kinderen uit de buurt en nog een poos met Lizelle, een meisje van onze leeftijd die daar vaak is. In de avond kwamen ook nog Nick en Irene langs en toen hebben we met zijn alle pannenkoeken gebakken. Echt met van alles erop. Erg lekker! En daarna heb ik nog samen met Brenda en Els een filmpje gekeken, waarna ze mij weer terug naar mijn huisje brachten.

Vrijdag ben ik met mijn huisje en bezoek naar Caledon geweest. In de ochtend gingen we hier naar een wilde bloementuin. Hier hebben we een hele poos rondgewandeld en rondgekeken. Er groeide allerlei planten/struiken/bomen echt van alles. Leuk en mooi om daar rond te lopen.
En in de middag zijn we weer naar de spa daar geweest. Het was wel een stuk drukker dan de vorige keer, veel kinderen ook dus de rust was ver te zoeken. Gelukkig was het in de sauna en het Turkse stoombad wel heel rustig. En verder hebben we ook nog een poosje in de zon gelegen.
Na daarna nog een klein rondje door Caledon hebben gereden zijn we weer terug gegaan naar Grabauw. En hier zijn we lekker uit wezen eten bij “The lady and the fig.” Ik had risotto met Parmezaanse kaas en een stuk zalm en als toetje cheesecake. Superlekker allemaal. Echt al heel wat stukken cheesecake op hier.

Zaterdag zijn we naar Kommetjie gegaan. Hier gingen we kameel rijden. Ze hadden er 3 kamelen Isac, Barack en de mijne genaamd Ligman. We waren met zijn 5e, dus moesten we omstebeurt. Ik ging samen met Chantal en Teunie en na ons gingen Anne en Sebastiaan.
Alleen al het opstaan was een hele kunst en kan niet zeggen dat ik toen ontspannen op de kameel zat. De mijne stond als eerste op en dat gaat dus heel schokkerig dus je moest je goed vasthouden. Dat was wel even spannend. En toen die eenmaal stond zat je best hoog, even wennen nog. Toen de andere ook stonden gingen we naar het bos daarachter. Ze lopen altijd een vast rondje anders gaan ze niet mee. Kamelen zijn heel koppig. Het was wel een beetje wiebelig allemaal dus ik moest even inkomen. Je moest echt oppassen voor de takken enzo van de bomen, want de kamelen lopen natuurlijk rustig door terwijl je zelf met je hoofd tegen alle takken botst. Maargoed, ondanks dat was het wel leuk en grappig om een keer mee te maken. Het ritje duurde een klein halfuurtje en toen was het alweer voorbij. En dan dus het moment dat de kameel weer moet gaan liggen. Ojee dat ging dus ook weer heel schokkerig. Keek er geloof ik niet echt blij bij. Was toen toch wel opgelucht toen die eenmaal rustig lag.
Toen we allemaal waren geweest hebben we daar even rustig wat gedronken. Waarna we nog wat winkeltjes hebben bekeken die daar waren.

Toen hop in de auto en richting Kaapstad voor het avondprogramma. We gingen naar de voorstelling “Silence of the music ” in het Baxtertheater. Goh, van wie zou dat idee zijn geweest:P
Toen we de kaartjes hadden zijn we eerst wat gaan eten, gezien we nogal vroeg waren. En daarna zijn we weer terug naar het theater gegaan.
Het theater lag vlak bij de universiteit en hoorde daar geloof ik ook bij. Ze hadden er 2 zalen, en wij zaten in de grootste zaal op het 1e balkon. Van daar kon je het prima zien. De voorstelling ging over een ouder echtpaar die vroeger in de muziek zat. Ze vertelde over hun liefde en dat het nogal moeilijk was gegaan omdat hij moslim was en zij geloof ik nergens in geloofde. Hun verhaal werd afgewisseld met allerlei verschillende wereldmuziek. En af en toe een grappig stukje van 2 jongens die weer familie waren van de oude man.
Vooral de muziek was mooi en er zaten er een paar bij die echt heel mooi konden zingen. Maar de stukjes van het echtpaar waren erg gespeeld en ongeloofwaardig dus dat was erg jammer. En sommige overgangen verliepen ook niet zo soepel dus het was een leuke voorstelling maar ook niet heel fantastisch ofzo.

Zondag was weer een beetje een rommeldagje. Het bezoek ging in de avond weer naar huis, dus die gingen inpakken en nog een dagje naar Kaapstad met zijn 4e. Ik heb eerst in huis een beetje gerommeld en ben toen naar de office geweest. Hier heb ik een hele poos gezeten, waarna Els en Brenda me naar huis brachten. Die nodigde me meteen uit om bij hun te komen eten, dus die zouden me rond 18.00u weer op komen halen. Thuis heb ik weer een filmpje gekeken en wat gegeten. En in de avond dus weer naar het blankenberghuisje geweest waar we kip met rijst aten. Met Brenda en Els weer film gekeken en daarna naar huis om lekker te slapen.

Die maandag begon de stage weer waar we nu goed mee bezig zijn. Alleen zal ik daarover weer een ander verslag gaan schrijven, gezien dit verslag wel weer lang genoeg is.

Wat betreft mijn foto’s op hyves, ik begreep dat die toch nog niet voor iedereen zichtbaar waren, maar bij deze zou iedereen ze nu toch echt moeten kunnen bekijken dus ik zou zeggen Enjoy!

Liefs, Lisa.

• 14 Oktober 2010 - 13:27

Jos:

De avonturen, tripjes, uitjes, etentjes bliven zich opstapelen. Ben benieuwd hoeveel kilo je straks bent aangekomen.
    Hierr is vooral mam druk in de weer om van haar 50e iets moois te maken.
    Zal best lukken.
    Veel plezier en ook sterkte op het echte werk, de stage.
    Jos

• 14 Oktober 2010 - 18:32

Maria:

Best wel zwaar, zo'n buitenlandstage.
    Blijf genieten en ga door met schrijven!
    En alvast gefeliciteerd met je ouwe moedertje.

• 17 Oktober 2010 - 15:23

Liesbeth:

Onze koffers staan gepakt, we vertrekken zo richting Brussel om morgen naar Barcelona te vliegen. We zullen goed op Jos en Jose passen. Lieve groeten, Eric en Liesbeth