Stage, Robbeneiland, voetbal, hiphop..n hele hoop! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Stage, Robbeneiland, voetbal, hiphop..n hele hoop! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Stage, Robbeneiland, voetbal, hiphop..n hele hoop!

Door: waarislisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

19 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Heeej allemaal!

Bij deze weer een verslag van mij. Was alweer een poosje terug sonds de vorige. En heb weer veel gedaan,dus dat word weer een heel verhaal. Hoop dat ik niks vergeet, maar anders komt dat wel weer in een volgend verslag.

Voor degene die het nog niet gezien hadden, mijn fotos staan op mijn hyves, en die kun je hier vinden:
Als het niet lukt, laat dan even weten;)

Goed waar was ik de vorige keer gebleven, de eerste kennismaking op stage.
Ik zou eerst dus naar de dennegeurschool gaan. Maar dat project was wel erg groot, en was niet alleen op de pabo gericht.
Nou hadden we die donderdag, de 9e, bij de countryclub presentaties van alle studenten over de projecten. Alle mensen die betrokken zijn bij de projecten kwamen kijken. Daarvoor had ik met Karin, degene die ons hier begeleid overlegd over mijn project. En samen hebben we besloten dat dit niks voor mij was, en er waarschijnlijk volgende periode studenten daar heen gaan. Ik zou nu naar de maxoniaschool gaan,waar ook Anne en Chantal al zaten.
Maarja, dat wist mijn directrice toen nog niet, en die kwam kijken. Nou karin haar apart genomen voor de presentaties en alles uitgelegd. En later ging ik nog met haar praten. Maar ze was gelukkig heel vriendelijk, en niet boos ofzo, was er wel even zenuwachtig om geweest namelijk. Maarja gelukkig alles goed. Toen presentaties gedaan, ik deed de inleiding maar, gezien mijn presentatie niet meer van toepassing was.
Na de presentaties hadden we weer braai, hoevaak ik alwel niet een braai gehad heb hier, pfoee!
Het lag daar heel mooi en was lekker weer, dus helemaal super.

Nou dat weekend ben ik van zaterdag op zondag naar Kaapstad geweest. Zaterdag zijn we naar het Zuid-Afrikaanse nasionale kunsmuseum geweest. Hier hinh allerlei kunst, van schilderijen, beelden, foto's, echt van alles. Dus die diversiteit maakte het wel heel erg leuk.
Daarna weer door de botanische tuinen gewandeld, op naar charlies bakery. Tussendoor ook in de tuinen wat gedronken. Onderweg waren er kinderen aan het optreden in mooie rokjes, en die konden echt heel goed dansen. Leuk om te zien.
Eenmaal bij charlies bakery was die helaas al dicht, dus wij weer terug. Nog wat gegeten, en toen naar longstreet. De spullen uit de auto gehaald en toen op naar het hostel. Daar hadden we om 19.00u met iedereen afgesproken. Nou waren we met bijna 30 studenten,dus gezamelijk uit eten ging niet. Dus hadden we ons in 3 groepjes gesplitst. Heerlijke tapasplateau gegeten samen met els, bij de "Cape to Cuba" Lekker!
Waarna we met de hele groep uit zijn geweest. Zijn toen naar een "zwarte" club geweest waar een paar andere de vorige keer al waren geweest. Alleen we waren als een van de eerste, dus alle zwarte die daarna binnenkwamen zullen wel gedacht hebben van, wat is hier gebeurt? Gezzien we in een keer met bijna 30 blanken daar binnen waren. Maar het was heel gezellig, en het mengde al snel.

Zondag weer vroeg op om uit te checken bij het hostel. Lekker ontbeten in een leuke zaak daar op de hoek bij het hostel. Daarna gingen Anne en Chantal apart, die gingen naar de tafelberg. Ik ging met huisje 2, Audrey,Iris en Wendy mee richting het waterfront. Enorm toeristisch gebeuren met allerlei winkeltjes, restaurantjes, muziek, en best druk daar. Maargoed, daar was de opstapplaats om naar Robbeneiland te gaan, dus we moesten er wel heen. We vertrokken om 13.00u met de boot naar het eiland. Je voelt je meteen een toerist als je die boot opstapt, wat ik tot nu toe nog niet echt gevoelt had.
Zag meteen de witte zakjes in de stoelen zitten, maar dacht van jaa die zullen toch wel niet nodig zijn op zo'n grote boot. Nou de tocht was ong 15/20min. En die boot ging toch wel redelijkte keer. Al redelijk wat mensen zeeziek op dat moment.
Op het eiland werden we verdeelt over verschillende bussen, waarin je een rondleiding over het eiland kreeg. Veel gezien toen al, huizen waar de bewakers wonen, een begraafplaats, kerkjes, een school, de groeve waar ze stenen moesten hakken in de brandende zon. (Herkenbaar allemaal van de film "Goodbye Bafana")
Tussendoor werden we afgezet bij een uitkijkpunt aan zee waar je supermooi uitzicht had om de tafelberg en lionshead. Zeker een kodakfotomomentje waard dus.
Vervolgens in de bus weer verder naar de gevangenis. Hier kregen we een rondleiding door een ex-gevangene van Robbeneiland. WE kregen alle blokken te zien. Waaronder dus blok B waar Mandela heeft gezeten. Hier kregen we nog een heel verhaal over hoe ze informatie met een tennisbal doorspeelde van het ene naar het andere blok. En hoe een deel van Mandela's manuscript Robbeneiland was af gesmokkelt.
Vervolgens veel cellen gezien, waaronder natuurlijk ook die van Mandela, waar natuurlijk door iedereen veel foto's werden genomen.
Bij een aander deel van de gevangenis hadden ze in de cellen bordjes met de naam,foto en jaartallen van een gevangene die daar gezeten had, Daarnaast hing dan weer een plaat met een verhaal van diegene, en hier en daar zelfs nog wat spulletjes. Zo kon je de cellen langs en een paar verhalen van de gevangene lezen. Erg interessant, en leerzaam.
Daarna nog de enorme keuken gezien. Er hinhen nog platen hoeveel de gevangene te eten kregen, en de kleurlingen kregen echt veel meer dan de zwarte. Kromme verdeling dus gezien de Apartheid.
Na de rondleiding mocht je de "short walk to freedom" lopen. Van de gevangenis naar de haven, ong. 3 minuutjes lopen. Waar de boot weer stond te wachten om ons terug te brengen om 16.00u.
En ja hoor, hij ging nog erger op en neer dan de heenweg, een achtbaan is er niks bij! Veel mensen die normaal niet zo snel last hebben van wagen/zeeziekte, waaronder ik, zater nu toch wel erg moeilijk te kijken in de boot. En ja het had weinig gescheelt of ik had toch echt dat zakje in de stoel voor mke moeten geb ruiken. Meer dan een halfuur na de boottocht was ik nog misselijk. Robbeneiland was dus zeker de moeite waard en heel interessant om te zien, maar de boottocht was echt een verschrikking!

Nou afgelopen maandag mee naar de maxoniaschool. Waar ik de directeur, meneer baard ontmoet heb. Heel aardige man, die vol enthousiasme voor de klas staat. We moeten hier op school van alles gaan doen, maar het is nog even kijken wat allemaal. We moeten nu aankomende week gaan helpen met het leren leren, gezien er een belangrijke toets voor grade 6 aan zit te komen. Daarnaast gaan we waarschijnlijk wat met sport doen, iets afterschool voor de kleinere kinderen, cultuurlessen, remidial teaching voor rekenen en afrikaans, maargoed even kijken nog hoe wat, wanneer.
Ze hadden deze week allerlei toetsen, dus het was onnodig om de rest van de week te komen, daar hadden we weinig aan volgens de directeur. Dus tjaa, dan maar niet. We beginnen dus morgen voor de hele week dan.

Dinsdag hadden we onze 2e afrikaanse les. En dat is nog best moeilijk. Het lijkt wel op het Nederlands, maar ook weer helemaal niet. Dus dat word nog hard oefenen!
Smiddags zijn we toen naar sommerset gereden naar een grote mall en hebben daar wat rond gelopen.

Woensdag een rustig dagje gehad, wat uitgeslapen, tijdschriftje gelezen dagboek iets bijgeschreven gezien in enorm achterloop, en savonds filmpje gekeken op de laptop.

Donderdag zijn we naar een spa in Caledon geweest. Veel warmwaterbaden die van beneden naar boven steeds warmer werden. Een victoriaans badhuis wat eigenlijk ook een soort zwembad was met groen water erin. Wat bij alle baden wel het geval was gezien de mineralen die er in zaten. Ze hadden ook nog een sauna, maar die was kapot helaas en een turks stoombad die het gelukkig wel deed. Daarna grote had adem en koppie onder in het dompelbad, brrrrr!
Daarna nog een rondje gemaakt, en toen vonden we het wel mooi geweest, waren helemaal ontspannen.
Savonds nog Hans Teeuwen afgekeken, en alfast aan een nieuwe show begonnen die we andere keer dus weer verder moeten kijken.

Vrijdag hadden we sochtends weer een presentatie over sustainable development. Waarna we thuis onze spullen gingen pakken. Smiddags gingen we naar de Nederlandse school in pinevieuw vlak bij Kaapstad. Erg leuk om te zien hoe er daar les gegeven werd.
Savonds zouden we naar een wedstrijd van ajax capetown gaan, en hun keeper Hans Vonk(vroeger van Heerenveen ofzo) had zijn kinderen daar op school, dus tjaa toen moest er natuurlijk even een foto wordden gemaakt:P

Nou na de nederlandse school verder gereden naar Kaapstad, waar we weer naar ons vaste hostel blue mountain gingen. Hier snel de spullen gedropt, en toen even een pizza naar binnen gewerkt. En toen op naar het voetbalstadion. Ja, het Wk-stadion wel te verstaan! Ajax capetown van Foppe de Haan tegen de silver stars.
We hadden echt supermooie plaatsten, rij 11, helemaal top! Het was wel erg rustig in het stadion, dus dat was een beetje jammer. Werd nog veel met de vuvuzelas naar elkaar getoeterd.
In de pauze even naar de wc, nou dat was ook een hele belevenis. Alleen voor het stuk waar ik dan zat waren er alwel meer dan 100 vrouwenwc's als het er al niet 200 waren. Mega dus.
Na de pauze kwamen de andere studenten die in een ander vak zaten bij ons zitten gezien er plek genoeg was. Wij met zijn alle op zijn nederlands lopen suporteren wat er natuurlijk wel bij hoort. We zijn zelfs de wave begonnen, hoewel het even duurde voor ze hem door hadden.
Verder veel gezongen, en foppe de haan lopen roepen.
Nou hadden ze dat blijkbaar aan de overkant van het stadion gehoort, want er stonden in een keer 2 mensen met all acces pasjes bij ons die ons een gratis rondleiding aanboden bij het trainingscomplex van ajac capetown binnenkort, omdat we zoveel sfeer maekte. Haha, erg grappig dus!

Daarna wij met zijn alle naar de andere kant van het stadion lopen gezien aan die kant de spelersbank was, en Foppe de Haan.
De wedstrijd was toen bijna klaar, dus wij mjet zijn alle daarna Foppe roepen. Stelletje hooligans!
Hij moest daar nog een tv-interview geven, en ja hoor hij kwam naar ons toe na wat geroep. De gelijkstand van heerenveen tegen...? ofzo waar hij vandaan kwam trok wel zijn aandacht waardoor die kwam.
Wij vragen voor een foto, en ja hoor het hek ging open en wij dus met zijn alle om Foppe de Haan heen voor een foto. Nou met een hoop camera's foto's genomen. He4lemaal blij, waarna we bedankte en weer weg moesten. Buiten met zijn alle helemaal enthousiast van wat er nou weer was gebeurt. Nog even asociaal bij de Mac gaan zitten, waarna we weer naar longstreet moesten. Andere waren met de auto, dus we moesten met zijn 4e lopen. Al snel een hele irritante zwerver/jongen achter ons aan die duidelijk dronken was. Of we geld voor hem hadden. Nou als ik hier aan iedereen geld geef die er om vraagt zou ik nu al helemaal blut zijn, we gaven dus niks. Hij heeft bijna het hele stuk naar longstreet aachter ons aan gelopen. Werden er helemaal gek van,maarja we kwamen maar niet van hem af. Gelukkig in longstreet gaf ie het eindelijk op. Bij het hostel waren al wat andere waarmee we nog wat gingen drinken. Een paar gingen nog uit, twijfeltwijfel..toch maar weer mee. Gezellige avond gehad. Nog in een ierse pub iets beland met livemuziek, heek gezellig!
En vervolgens gaan slapen.

De volgende dag, zaterdag, ontbeten waarna we met zijn 6e naar houtbay zijn gereden. Klein vissrrsplaatsje aan de zee. Hier zijn we op een boot geweest die richting een rots/eiland iets vaarde met allemaal zeehonden erop.
Op de terugweg zelfs nog weer een walvis en een dolfijn gezien.
Eenmaal van de boot af zijn we weer naar Kaapstad gereden naar Charlies bakery, de 2e poging. En ja hoor, weer eerder gesloten vanwege een joodse feestdag. Grr!
Maar aan de wandel gegaan richting wat leuke straatjes. Daar ergens gelunched, waarna we naar het good hope center gingen. Hier was een hiphopcontest, waaraan de zoon van Karin meedeed. Degene die ons met kamp dus die workshop had gegeven.
Er werden allerlei stylen gedanst. Locking, Krumping, B-boys, crews van alles. Nou er er zaten erbij die goed waren, echt niet normaal supertof!
Savonds daar wer weg gegaan op naar ons huisje. Zaten daar net best wel moe kwamen de jongens bij ons aan de deur, of we meegingen naar de Bear and baeral gezien die zoveel jaar bestond. Nou wij meegegaan, en daar nog wat gedronken en gefeest.
Daarna als een blok in slaap gevallen.

Nou en nu vandaag dus weer op internet op dit verslag te type.

Ojaa we hadden pas, weet de dag niet meer, een stel bavianen gezien langs de weg. Echt een hele groep met kleintjes erbij, echt heel leuk!
En een avond na het stappen pas reden we terug, in een keer de auto vol op de rem, schrok me dood. Liepen er 2 stekelvarkens op de weg! Haha, dus weer wat "wilde" dieren gezien hierzo:P

Maargoed, dat was het weer even voor nu. Hoop dat ik niks vergeten ben. En hoor graag weer wat van jullie!

-x- Lisa.

• 19 September 2010 - 15:41

Liesbeth:

Leuk om door je enthousiaste verhalen alles een klein beetje mee te beleven. En voor ons om weer wat herinneringen op te halen aan Zuid Afrika.
    Lieve groetjes,
    Liesbeth

• 20 September 2010 - 09:39

Marjon:

Hoi Lisa,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan!

• 20 September 2010 - 17:54

Demi:

Lieve Lisa, net even je laatste verhalen gelezen.. ben echt jaloers op alle leuke dingen die je doet en mee maakt! Ga nu nog even je foto's kijken op hyves! heel veel plezier nog, liefs Demi

• 22 September 2010 - 09:55

Jos:

Het blijft volgens mij een grote vakantie belevenis. Hoop dat de stage ook nog enige vulling krijgt.
    Maar bovenal geniet er van. Veel plezier

• 08 Oktober 2010 - 13:32

Rianne:

Hoi Lisa,

Je kent me niet, maar ik ben op je site gekomen via Ilse Bassant. Ik heb namelijk vorig jaar op de Maxonia stage gelopen. Zou je voor mij iedereen de hartelijke groeten willen doen?! Bij Joan in graad 1/2 zit Gordon in de klas. Zou je die een hele dikke kus van mij willen geven? Als je zegt van Rihanna, dan hoop ik dat ze nog weten wie ik ben! Thanks alvast, en nog heeeeeel veel plezier!! Geniet van elke dag want voor je het weet is het voorbij!!

Groetjes Rianne