kamp/introductiedagen, Kaapstad en 21e Verjaardag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu kamp/introductiedagen, Kaapstad en 21e Verjaardag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

kamp/introductiedagen, Kaapstad en 21e Verjaardag

Door: waarislisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

07 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo, bij deze weer een verslag vanuit het mooie Zuid-Afrika. Weer veel gedaan de afgelopen dagen, dus dat word lezen geblazen voor jullie en type voor mij!
Dinsdag 31-08 hebben we na het avondeten Djembé gespeeld met de hele groep. Je kon ons van verre al horen gezien we met zoveel tegelijk waren. Ik heb zelfs nog een stukje voor gedaan voor de hele groep die ik op de middelbare school had geleerd (PanamaPanamaCuba, voor degene die hem nog kennen) dus dat was erg leuk. En we hebben daarna weer gezellig gezeten met zijn alle.
Woensdag vroeg zijn we met zijn alle op hike geweest. Dit was in een privé natuurgebied van een stel in de buurt. Hier gingen we heen in allemaal kleine karretjes achter de tractor. Die rit duurde ong. een half uur. Eenmaal bij die mensen werden we in 2 groepen naar de overkant van het meer daar gevaren met hun boot. En vanaf daar nam de vrouw ons mee op een hele mooie wandeling door hun gebied. Het was hier echt prachtig. (Zie de foto’s op mijn hyve als het me lukt ze erop te zetten deze keer) Overal bergen, het meer op de achtergrond, waterval erbij echt helemaal super! Het waaide wel hard deze dag, dus het was wel koud. Ik werd zelfs een keer helemaal omver geblazen.
Na de hike weer in de boot terug naar de overkant gebracht, waar de tractor nog op ons stond te wachten. Vervolgens dus weer een half uur terug naar de kampplek in de kleine karretjes, hobbelhobbel.
Gezien we nog tijd hadden voor de lunch konden degene die wilden mee naar het meertje voor ons huisje om daar te tokkelen.
Niet iedereen kon en wilde ook daadwerkelijk over het water. Dit gezien je nergens aan vast of gezekerd zat. Je moest je gewoon goed vast houden en blijven hangen tot je aan de overkant van het meertje was. Maar die man had het voor gedaan en dat zag er veilig genoeg uit. Dus mocht ik mooi als een van de eerste naar beneden suizen het meertje over! Wel even spannend om daadwerkelijk te gaan hangen, maar zodra je van het platform in de boom af was was het meteen supertof om te doen. Kort maar krachtig zo gezegd.
Nadat er na mij nog een aantal waren geweest was het weer tijd om naar het kamp te gaan voor de lunch. Waarna we met zijn alle in de auto’s richting een ander water in de buurt gingen om daar te kajakken.
Nou was het dus echt superkoud nog en regende het op het begin zelfs een beetje. Niet iedereen ging dus ook daadwerkelijk de kajak in. Maar het was alweer zo’n poos geleden dat ik toch besloot te gaan samen met Audrey, een van de buren van ons. Het begin ging nog wel redelijk goed, alleen we gingen stroom op, en na de bocht ging je recht tegen de wind in. Dus daar ging het echt heel sloom. Na een stuk onszelf helemaal moe gepeddeld te hebben keerde we om en lieten ons mee stromen en blazen richting de bocht. Daar draaide we weer om waarna we begonnen aan poging 2. Deze keer kozen we de andere kant waar minder stroming was dus kwamen we alweer een stuk verder. En toen gingen we maar weer terug richting de groep. Helemaal nat en koud uiteindelijk weer de auto in naar het kamp waarna we snel naar ons huisje gingen douche om warm te worden. Daarna stond het eten alweer klaar voor ons, wat er wel in ging na zo’n lange dag. Die nog niet over was gezien we ook nog hiphoples kregen. Nou had ik daar wel zin in, maar helaas viel het nogal tegen. We waren gewoon met te veel studenten in een te kleine ruimte voor die activiteit waardoor het niet aansloeg. Je zag slecht wat de jongen voor deed, en daarnaast waren de pasjes die hij ons wilde leren ook echt veel te snel en moeilijk. Dus dit was wat minder succesvol. Hierna zijn we ook snel naar het hutje gegaan waar we met een paar nog even hebben gezeten voor het slapen.
Donderdag was alweer de laatste dag van het kamp. Na het ontbijt begonnen we met een presentatie/workshop. Waarvan ik nu het woord al kwijt ben waar het over ging. Maar in ieder geval ging het ook over de verschillen tussen Nederland en Zuid-Afrika. Hiervoor kwamen ook een paar studenten van de Universiteit naar ons, dus konden we daar mooi mee overleggen.
Na dat alles hebben we samen gegeten, waarna we in de auto's weer naar een water in de buurt gingen. Degene die wilden konden achter de speedboot op zo'n banaan. Wel erg leuk, maar toch maar even overgeslagen gezien de kou. Maar goed ook want ik ben nu nog steeds verkouden van het kamp. Heb de andere die gingen hard aangemoedigd, en verder een beetje in het zonnetje gelegen die later doorbrak.
Na deze laatste activiteit was het tijd om al onze spullen te verzamelen, en weer naar onze eigen huisjes te gaan. Daarna hebben we weer boodschapjes gedaan, en hebben we samen met onze buren pizza gehaald en die bij hun op gegeten. Na daar een gezellige avond te hebben gehad zijn we in ons eigen huisje weer gaan slapen.

Vrijdag moesten we weer vroeg op omdat we vandaag met de hele groep naar Kaapstad gingen. De auto's hadden we bij de universiteit gezet, en vanaf daar gingen we verder met een touringcarbus. Toen hebben we eerst een hele route door Kaapstad gereden, om een beetje te zien wat waar ligt. We zijn langs het strand gereden, en de memorial hall, long street, wat lijke wijkjes, het voetbalstadion, zon kasteel van Van Riebeeck en vervolgens zijn we eruit gezet bij het District six museum. Hier kregen we een rondleiding, en mochten we daarna zelf rond lopen. District six was een gemengde wijk die bijna helemaal platgegooid is in de tijd van de apartheid om het heel snel te zeggen. En alle zwarten en gekleurde moesten daar dus weg.
Na het museum zijn we in een soort van township naar Mzoli's gegaan. Dat is een plek waar veel locals samen komen en je drinken en vlees kan bestellen. We kregen 3 schalen vol met kip,rond, schaap, worts, echt van alles! Heb mezelf dus helemaal vol kunnen eten daar, pfoe wat een stapels waren dat. Jos jij had het vast fantastisch gevonden daar met de guys:)
Hierna gingen we weer met de bus naar de Universiteit.
Vanaf daar ging iedereen weer uit elkaar in de auto's. Veel gingen terug naar de huisjes om uit te rusten, maar ik ben met 12 andere weer terug naar Kaapstad gegaan. Hier hebben we een hostel gevonden in Longstreet, de uitgaansstraat, en zijn daar een nachtje gebleven. Savonds hebben we eerst met zijn alle weer lekker gegeten, waarna we daar uit zijn geweest. Helaas hield ik het niet heel lang vol,..de verkoudheid sloeg toe:S Dus ben ik maar wat eerder terug naar het hostel gegaan, ook maar 20m verderop.

De volgende dag(Zaterdag) is een groep richting waterfont gegaan. Daar waren we ook al met de bus langs gereden. En ik ging met de andere groep mee naar het South African museum bij de Botanische tuinen, die daarna ook bekeken moesten worden. Het museum was leuk, maar ging uiteindelijk meer over dieren enzo dan over Zuid Afrika, maar was toch leuk. De tuinen waren ook erg mooi. Er was nog een of ander protest,maar daar kregen we weinig van mee. Verder hebben we daar nog hele tamme eekhoorntjes gezien, en 2 grote ratten.
Vanaf de botonische tuinen zijn we naar "Charlies bakery" geweest. Een must go als je in Kaapstad bent naar mijn mening:P Net Chalrie en de chocolat factory, je weet uit gekkigheid niet wat je moet kiezen daar, te veeel en te lekker! Uieindelijk toch maar de chocolatcheescake, een van de lekkerste taarten die ik ooit heb gehad, jammie! Daarna zijn we naar het plein bij de memorial hall geweest. Hier was een soort marktje waar we overheen zijn gelopen, waarna we weer langzaam aan richting auto's gingen. Onder weg in de tuinen nog weer op de foto's geweest met een paar hippie-achtige figuren. Die wilde met ons op de foto, dus dat was goed als wij ook een foto mochten maken.
Hierna gingen we met de auto's weer uit elkaar. Ik ging met Marloes en Maaike mee naar een gezin die hun hadden ontmoet uit goodwood. Hier werden we heel hartelijk ontvangen en mochten we mee eten met de soort van currystoofpot met schapeningewanden erin en dat samen met rijst. Pittig maar wel lekker, hoewel ik van de ingewanden iets heel vettigs had, en dat was toch echt wat minder.
Vervolgens gingen we met hun zijn mee naar wat huizen verderop waar hij met vrienden een braai had, dus daar hebben we nog even gekletst. En toen gingen we weer terug naar grabauw op naar het "blankenberghuis" waar andere studenten zitten. Els was namelijk jarig dus gingen we daar met de hele groep wat drinken om haar verjaardag te vieren. Dit was heel gezellig.
En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Daar om 00.00u mijn eerste cadeautje van thuis opengemaakt, de vlaggetjes met nederloandse print erop. En toen ben ik gaan slapen om helemaal fit te zijn voor mijn eigen verjaardag:)

Nou Zondag was ik dus jarig=D jee alweer 21! Na een beetje te hebben uitgeslapen zijn we in de supermarkt stukken chocoladetaart gaan halen. Waarna we naar Hermanus reden, een plaatsje op ong. 3 kwartier rijden van ons. Hier kon je blijkbaar walvissen zien,dus dat was de planning. Hermanus lag heel mooi aan het strand, dus dat was al super. We hebben daar lekker op een bankje in de zon de stukken taart deels op gegeten, ze waren echt veel te groot en machtig. Dus waren ik en Audrey met de rest van de taart wat teruggelopen waar we een paar zwervers hadden zien liggen. Wij uitleggen dat ik jarig was en dat we taart over hadden. Nou zij meteen helemaal blij en vrolijk en 1 begon meteen aan de taart die blijkbaar erg goed beviel. De ander maakte van leer hele kleine schoentjes aan een koortje om op te hangen in de auto of je tas of waar je maar wil. Dus mocht ik er een uitzoeken voor mijn verjaardag, echt heel lief. En Audrey kocht zelf een paar.
Vervolgens toen we naar de andere liepen kwam er nog een achter ons aan om nog een paar te verkopen voor eten voor de hond, dus uiteindelijk toch wat kleingeld gegeven dan. Maargoed, dat was prima zo.
Toen zijn we met zijn alle richting oude haven gelopen, waar we lekker hebben gelunched. Heerlijke garnalen. Vervolgens zijn we naar het walvishuis geweest en langs wat winkeltjes gestruint. waarna we op de rotsen zijn geklommen om walvissen te zien. Je zag ze wel maar echt van ver weg een stuk staart ,niet echt duidelijk dus nog. Na zo een poos nog gezeten te hebben zijn we naar een restaurantje gegaan. Waar we een hele visschaal hadden besteld met allerlei soorten garnalen,inktvis, soort kibbeling, normale vis en weet ik t wat er allemaal op lag. Ook weer heel lekker. Toen we daarna nog even zaten zagen we in een keer buiten een walvis echt superhoog uit het water springen van redelijk dichtbij. Ik met Annen en Chantal naar buiten rennen om foto's te maken. Gedult hebben want hij springt maar om de zoveel tijd. En ja hoor zul je zien...batterij leeg bij zowel Chantal en mij. Heb wel een foto nog kunnen maken,maar die is helaas niet superduidelijk. Maargoed, niet super foto;s dus, zelf wel heel goed kunnen zien, wat echt heel vet was!
Nou daarna terug naar het restaurant om te betalen, en toen de mooie rit weer terug naar het huisje. Daar omgekleed, en cadeautje,mooie armbanden en een minidjembé uitgepakt. Waarna we naar het blankenberghuijse gingen, gezien we daar met de hele groep hadden verzameld om weer naar de Jt's (de karaoka bar/disco) te gaan voor mijn verjaardag. Daar lekker los gegaan met mijn mooie feestmutje die ik gekregen had. Zelfs nog de polonaisse gelopen op de karaoke versie die er een paar gingen zingen, en nog gesandwiched door de 5 jongens van de groep die in een keer allemaal om me heen stonden. Goed feest gehad dus daar na de mooie dag. En daarna weer in het huisje de rest van de cadeautjes uitgepakt. Mam, fijn dat ik nu helemaal topsafe ben hier hoor;) Hebben erg gelachen toen ik die uit pakte.

Nou Maandag zijn we met de hele Grabauw groep langs alle projecten en stageplaatsen van iedereen geweest. Dat was leuk okm te zien waar iedereen kwam. Dit duurde van sochtends tot eind van de middag. Daarna weer boodschapjes gedaan, en in de avond aardappelen, brocoli en kip gegeten. Waarna we met de buren wat foto's hebben uitgewisseld.

Vandaag(Dinsdag) Hadden we vanmorgen Afrikaanse les, en ook een beetje Xhosa. En daarna zijn we allemaal naar onze stageplaats geweest.
Ik kom op de dennegeur school waar ik veel remidial teaching zal gaan doen, en verder moet ik in groep R, zeg bij ons groep 1 gaan onderzoeken wat het onderliggende probleem is van alle leerproblemen en achterstanden, dus dat word ook nog wat. Nou nu zit ik dus in the office dit verslag te type, en eindelijk met succes foto's op hyves up te loaden. En morgen ga ik weer naar mijn stageplek toe om verder kennis te maken, en te kijken hoe daar alles gaat. Vervolgens hebben we do/vrij presentaties met alle belangrijke bobo's van de projecten en in het weekend is het plan als dat lukt om naar Robbeneiland te gaan. Jee, kan niet wachten! En dan begint vanaf maandag mijnj stage echt, na deze 2 introductieweken. Nou dat was het weer voor nu. Zoals al gezegd een lang verslag, maar heb dan ook weer veel gedaan zo in de introductieweken. Zal hierna als de stage eenmaal is wel minder worden.

Voor nu weer groetjes voor iedereen, bedankt voor alle felicitaties en leuke berichtjes van thuis, en blijf graag van jullie horen allemaal!

-x- Lisa.

  • 07 September 2010 - 14:48

    Lindy:

    Lieve Lisa,

    Weer een geweldig verhaal! Ik ben echt heel blij dat je het zo geweldig hebt daar! Ook leuk om te horen dat je een hele leuke verjaardag hebt gehad!
    Toevallig heb ik je ook net gemaild :)
    Heel veel plezier en succes daar en tot mails,

    Veel liefs xxx

  • 07 September 2010 - 14:57

    Marjon:

    Hoi Lisa,
    Nog gefeliciteerd!
    Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen op school als remedial teacher!
    Hier zijn de kids ook weer begonnen. Spannend, vooral voor Thomas. Zelf begin ik over 2 weken weer met de r.t. Groetjes!

  • 07 September 2010 - 15:22

    Je Moeder:

    Wauw, wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt.
    Het aller top savest is "het" gewoon niet doen!
    mail je gauw, liefs xxx
    José

  • 07 September 2010 - 16:55

    Liesbeth:

    Wat een super leuke dingen maak je allemaal mee. Ik ben helemaal jaloers. En je ziet het, duimen om walvissen te zien helpt echt.
    Lieve groetjes Liesbeth

  • 08 September 2010 - 13:09

    `Jos:

    Tjee wat maak jij een boel mee. Geweldig.
    Hier zijn de scholen ook weer begonnen en komen wij langzaamaan weer in het ritme van alledag.
    Dit weekend met de boys naar R'ville.
    Groetjes en veel plezier op je stage.

    Jos

  • 08 September 2010 - 17:29

    Maria:

    Wat een fantastische dingen maak jij mee! En wat een lekkere gerechten krijg jij daar allemaal te eten!
    Ik geniet van je grappige verhalen.
    Ben benieuwd naar je stage-ervaringen.
    Succes op je stageplek en groetjes van de overbuuv.


  • 08 September 2010 - 18:09

    Lisa Maree:

    Heeej!

    Ik zal het binnekort nog in een verslag plaatsen, maar mijn adres hier is:

    Waterblommetjie 3
    p.o. box 505 Grabouw 7160
    South-Africa


  • 09 September 2010 - 17:16

    Caro:

    Heeee
    Ik had geprobeert je te smsen, maar dat is geloof ik niet gelukt...
    Het klinkt echt top, geniet ervan he ;) (maar dat doe je vast al haha)
    Xx

  • 17 September 2010 - 17:52

    Eric:

    Heej,

    Heb je ook nog wat tijd voor jezelf? Lekker een boek lezen of zo:) of ga je na het observeren (werken?)alleen maar op stap en eten?

    Oh ja, gefeliciteerd met je broertje. 18 jaar alweer.......je zou het niet zeggen...

  • 18 September 2010 - 17:31

    Je Moeder José:

    Hé dochter,

    Ondanks mail contact, wacht ik met smart op een nieuw verslag.
    Het is net een real life soap; we willen weten hoe het verder gaat!

    liefs xxx José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Lisa

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 11873

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 02 Juni 2016

Backpacken in Zuidoost Azië

26 Augustus 2010 - 23 December 2010

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: