Braai en introductiedagen/kamp=D - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu Braai en introductiedagen/kamp=D - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lisa Maree - WaarBenJij.nu

Braai en introductiedagen/kamp=D

Door: waarislisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

31 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Deel 1, Zondag 29 Augustus.
Heej allemaal, bij deze mijn 2e verslag vanuit Grabauw. Wederom getypt in mijn bedje.
Gisteren, na het plaatsen van mijn eerste verslag, hebben we in ons huisje onze eerste maaltijd bereid. Spaghetti bolognese. We hadden goed honger dus dat ging er wel in! We vonden het wel erg koud in het huisje, er zitten overal kiertjes enzo dus het blijft koud in huis. Dus hebben we na het koken gewoon het oventje met de kookplaten in de woonkamer aan gezet samen met het soort verwarming/kacheltje om het een beetje warm te krijgen, dit hielp gelukkig een beetje. Anne heeft allerlei films mee, dus hebben we met zijn 3e op haar laptop film gekeken, en daarna een stukje van Hans Teeuwen. Vervolgens zijn we lekker gaan slapen.
Vandaag, Zondag de 29e, hadden we Braai bij Peddy onze side-coordinator. We hebben eerst thuis ontbeten en nog even met de rest in het zonnetje gezeten. En vervolgens moesten we om 12u bij de etsenhof, huisje waar andere studenten zitten, zijn. Hier was de rest van de Grabauwgroep ook, dus stonden mooi alle witte autootjes en onze gele in een mooie rij in de straat. Naast hun huisje was een groep jongens aan het voetballen, dus gingen er een deel van ons meedoen en de rest ging aanmoedigen. Het groepje had gezegd dat als er gescoord werd de andere zich iets van 3x moesten opdrukken. Waarbij we dachten dat ze een grapje maakten. Maar zo gezegd zo gedaan! Team “Nederland” scoorde, en meteen lag de hele Zuid-Afrikaanse groep zich 3x op te drukken op de grond. Nouja dit was erg grappig, en zelf lagen ze ook helemaal dubbel.
Vervolgens kwam de broer van Peddy ons ophalen, en die bracht ons naar Peddy’s huis, waar iedereen al druk in de weer was met het eten, en een muziekinstallatie. Hier hebben we uiteindelijk de hele dag doorgebracht. Er waren allerlei buurtkinderen die kwamen spelen, dus dat was erg leuk. Daarna zijn we gaan zitten met wat drinken erbij, en ontmoette we al snel de hele familie. Een van de meiden van de groep kon piano spelen, dus daar hebben we met zijn alle omheen gezeten, en Peddy speelde ook nog een stukje. Buiten later nog veel meer op het keyboard. Ze hadden helemaal uitgepakt voor ons. Er waren enorme schalen met stukken kip, vis, sla, aardappelsalade, punch met alcohol, enz. En allemaal ook echt ontzettend lekker! Zaten we daar met zijn alle met het bord op schoot lekker met de handjes te eten, want bestek was er alleen om op te scheppen.
Na het eten ging de muziek hard aan en werd er door iedereen gedanst, vooral de 68jarige oma en de kleine kindjes wisten maar van geen ophouden.
Iedereen mengde zich een beetje, en zo leerde je de hele groep wat beter kennen, en ook de familie van Peddy.
Eind van de middag/begin van de avond zijn we toen weer naar onze huisjes gegaan, waar ik nu dus ben. En vanavond hebben we weer met de hele groep afgesproken om naar de “Karaoke”bar te gaan. Dus dat belooft wat voor vanavond=D Haha. Dat was het tot nu toe, na vanavond en de introductie ga ik verder met deel 2 van dit verslag;)

31-08-10.

Deel 2.

Zo toch al wat eerder op internet, dus snel nu deel 2 type. Bij de Karaokebar was het nog erg gezellig met iedereen. Lekker gedanst. Er kwamen ook een paar vrouwen en jongens bij ons meedansen, nou dat gaat er toch wel wat anders aan toe dan in nederland kan ik je vertellen. Haha, maar we hebben ons dus prima vermaakt daar.
De volgende dag moesten we al om 9u verzamelen om in Kaapstad naar de Universiteit te gaan. Hier kregen we een uitleg over de introductiedagen en wat een beetje de bedoeling is. Er stond ook al dronken en lekkere sandwiches voor ons klaar. Wat dat betreft is iedereen hier wel erg gastvrij tot nu toe! Later moesten we daar nog foto's laten maken, en kregen we een studentenpas van die universiteit. Wie had ooit gedacht dat ik nog is 4 maanden ingeschreven zou zijn bij een technische universiteit;P
We hebben daar nog even lekker in het gras gezetenb tot iedereen klaar was, en toen weer allemaal in de witte, en wij in de enige gele auto terug naar Grabauw. Iedereen ging een beetje apart, en gezien we de weg nog niet zo goed kende daar zijn we dus een beetje omgereden. Maar zo zagen we daar de wijkjes nog is, dus dat was niet zo erg.
Eenmaal terug in Grabauw gingen we nog even boodschapjes doen voor kamp, wat eind van die middag)gisteren)begon. Ik heb toch nog maar even een sportbroek gekocht, en ook eindelijk normale handdoeken. Ik had het tot nu toe met zon iniemini van de Spar moeten doen,dat was wat minder ideaal. Ook hebben we nog even wat friet en een wosrtje gegeten, en dat voor wel 1,20euro. Ja de prijzen zijn hoog hier! Echt kwa eten en drinken niet dus.
Nou daarna bij het huisje wat spulletjes ingepakt en toen naar t kamp. Echt minder dan 5 minuten bij ons huijse vandaan, gezien we in een mooi gebeid liggen.
Daar hebben we weer hele uitleg gehad, en do en dont's opgeschreven. Vervolgens gingen we avondeten, stoofpot met kip en rijst enzo. Was erg lekker! En daarna nog een vaag introductiespel, die nogal saai was,maar duurde gelukkig niet zo lang. En vervolgens was het soort van feest, muziek op, drankje erbij,gezellig zitten met zijn alle, erg leuk! We zijn nu met ongeveer 37 studenten ofzo,omdat die uit de andere plaatsjes nu dus ook hier zijn.
Nou vandaag was t weer wat minder, het is alle dagen wel fris,maar vandaag harde wind en wat regen. (laatst ook al trouwens) Hierdoor werd het programma iets gewijzigd. Vannochtend hebben we "the amazing race" gedaan. Wat inhield opsplitsen in groepjes van ong. 4 in de autos en dan met plattegrond en vragenblad allerlei winkels en plekken in en rond grabauw zoeken en daarover wat vragen beantwoorden, en als bewijs een kaartje met handtekening meenemen. Dit duurde 3 uur, vervolgens hadden we lunch, spaghetti bolognese en brood en sla. Net gingen we naar zo'n survivaliets met 2 van die touwen boven elkaar dat je naar de overkant van de rivier moet, maar daarbij heb ik alleen maar aangemoedigd gezien het regende en hard waaide. We gaan nog wel is terug als het lekker weer is. Nou en nu dus even op internet in "the office" onze werkplek waar we ook op internet kunnen! Jee, internetverbinding. Traag,maar prima. Zometeen om 19.00u hebben we weer braai met vis,klinkt nu al goed!En morgen gaan we sochtends een 2u lange hike doen in een mooi gebied hier, en na de lunch een grote kajaktocht, ben benieuwd want de voorspelling is regen,maar we gaan hoe dan ook. Hopen dat het dus meevalt met de regen. Later deze week gaan we nog naar een township en het district 6 museum, en verder weet ik het niet meer precies. Maargoed, druk programma dus. Wel heel gezellig, en daarna gaat toch het echte werk beginnen, en gaan we alle stageplekken langs enzo, dus daar ben ik ook heel benieuwd naar:)

Voor nu groetjes aan jullie allemaal, en leuk om al wat berichtjes van jullie te kunnen lezen!

Liefs, Lisa.

• 31 Augustus 2010 - 16:08

Lisa Maree:

Ps. Ik kan maar 10 fotos op deze site neerzetten, voor meer moet ik betalen dus dat doen ik niet. IK probeer ze op mijn hyves te zetten,dus kun je ze daar voorlopig bekijken;)

• 31 Augustus 2010 - 18:01

Marjon:

Hoi Lisa, goed om te horen dat je t naar je zin hebt! Ben benieuwd naar al je ervaringen! pas goed op jezelf!
    Groetjes, Marjon

• 31 Augustus 2010 - 18:01

Marjon:

Groetjes, Marjon

• 01 September 2010 - 09:40

Jos:

Ha Lisa,

Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Vandaag weer voor het eerst op mijn werk wezen kijken. Ga zo naar huis om met Stijn en Huub naar de receptie te gaan van José.
    Groetjes,

Jos

• 01 September 2010 - 17:02

Carolien:

Hee
    Pff wat een lange verhalen schrijf je he haha, heb dr 2 dagen over gedaan om te lezen (gezien stage echt zoooo druk is:O)
    Klinkt allemaal echt leuk en lekker!! Kijk uit naar je volgende verhaal ;)
    Xx Caro

• 04 September 2010 - 06:15

Suzanne:

hey lieve lisa,
    wat fijn dat t allemaal zo goed bevalt!
    leuk om te lezen:)
    ik ga je verhalen volgen!
    ik wens je veel succes met alles en vooral ook heel veel plezier!

groetjes en liefs Suus en Sebas

• 05 September 2010 - 10:33

Nina:

Hee Lisa,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Goed om te lezen dat het daar leuk is.
    Maak er een leuke verjaardag van!

Groetjes, Nina

• 05 September 2010 - 11:01

Maria :

Hoi Lisa,

Gefeliciteerd met je verjaardag! Vier je het in Zuid-Afrika ook met koffie, taart en een liedje?
    Je reisverslagen zijn erg leuk om te lezen.
    Veel plezier en hartelijke groeten van Fons en mij!

• 05 September 2010 - 11:08

Eric:

Hoi Lisa,

Hiep, hiep, hoera.....
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Je neemt ons echt mee in "jouw" leven in Zuid Afrika.Leuk om te lezen. Sommige dingen waar je over schrijft kan ik me goed voorstellen, omdat wij 9 jaar geleden ook in die omgeving zijn geweest en de gaten en kieren in de huisjes en hutjes ook angstvallig in de gaten hebben gehouden, met de slipper in aanslag om het ongedierte naar een andere wereld te sturen. Maar er is ook heel veel moois te zien en te beleven. Geniet daar van!! Ben benieuwd of je vandaag nog walvissen hebt gezien.
    Gezellige verjaardag! Groetjes Eric

• 05 September 2010 - 17:09